21-02-2024 08:54:50
aarclay
aarclay

Mooie stap. Is dit op alle perrons? Dan ga ik vanmiddag even kijken.

 

21-02-2024 09:15:19 1
tieske05
tieske05

Quote
aarclay (21-02-2024 08:54:50):


Mooie stap. Is dit op alle perrons? Dan ga ik vanmiddag even kijken.



Heb het zelf gezien op spoor 14.

 

21-02-2024 09:58:43 1
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Volgens mij wel. Zag het op 7, 12 en 14. Lijkt me ook sterk dat ze het deels op een station zouden uitrollen.

 

21-02-2024 14:58:07
DingeZ
DingeZ

Ik zag het op sporen 12 en 14.

imgur.com

 


23-02-2024 20:44:54
wattman
wattman

Het is dat ik de uitleg hierboven heb gelezen... Voor mij anders niet te begrijpen. En om eerlijk te zijn, zelfs met die uitleg begrijp ik niet als passagier wat ik met dat ding moet; immers die CTA is geen kaart. Ik zie de meerwaarde ook niet naast de verwijzing naar de letterborden.



Laatst bewerkt door wattman op 23-02-2024 20:45
 

23-02-2024 22:28:31
Rsb
Rsb

Zie het als extra hulpmiddel om te bepalen op welk deel van het perron je trein in theorie stopt.

 

23-02-2024 22:36:15
Dionysusnu
Dionysusnu

En vooral: Dit kan straks ook op stations zonder letterborden. Maar de begrijpelijkheid kan duidelijker, eens.

 

24-02-2024 00:22:29
AlexNL
AlexNL

Het pinnetje geeft aan waar op het perron het scherm waar je naar kijkt hangt (dat is allemaal opgemeten), dus als je een trein onder het pinnetje ziet staan weet je dat je een rijtuig kunt verwachten op de plek waar je staat. Sta je bij een pinnetje maar staat de trein op het scherm een stuk naar links/rechts, dan kun je beter een stukje gaan lopen.

 

24-02-2024 10:59:33
Jeroen1740
Jeroen1740

Als ze dat pinnetje zo graag willen tonen, waarom dan niet meteen alle letters van het perron aangeven? Zie bijvoorbeeld de Zwitserse "CTA's", dan geeft het pinnetje een reiziger meer houvast waar die staat t.o.v. de trein en zweeft het pinnetje niet in het luchtledige.

 

24-02-2024 11:17:08
DingeZ
DingeZ

Dat gebeurt vaak ook wel, maar lang niet alle perrons hebben lettervakken. Eigenlijk alleen de perrons die gepland internationaal verkeer krijgen.



Laatst bewerkt door DingeZ op 24-02-2024 11:17
 

24-02-2024 11:19:29
thom
thom

Het alleen tonen van de letters waar de trein daadwerkelijk stopt, is overzichtelijker dan een scherm wat steeds voller word met letters waar je niets aan hebt.

 

24-02-2024 14:26:01 6
Jeroen1740
Jeroen1740

Wat mooi om te lezen dat niemand iets aan die extra letters heeft. Dat betekent dat ik uniek ben en de SBB ze speciaal voor mij op hun CTA's plaatst als ik daar ben😆

 

24-02-2024 14:33:04
Daniel1
Daniel1

Ik denk dat doordat de vakborden jarenlang niet concreet gebruikt zijn de reizigers de hele betekenis (en bestaan) daarvan niet meer weten. Voor zowel de nu nieuwe pointer als die vakborden zou 't goed zijn als NS daar eens een campagne aan hangt. Helpt hen ook, want reizigers zullen beter spreiden.

 

24-02-2024 16:23:53
cuneo56
cuneo56

Voor het begrijpen van die letterborden heb je geen campagne nodig, even je ogen gebruiken is voldoende, maar dat is voor veel reizigers ( m.u.v. b.v. Spoorgeinteresseerden) lastig want die lijken enkel naar hun mobiel te kijken.🤭

 

25-02-2024 11:46:39
thom
thom

En precies daarom kun je daar best wel een keer aandacht aan besteden.

Dat punt lijkt hier ook nogweleens vergeten te worden, al dat soort systemen zijn bedoeld om elke OV-gebruiker op de weg te kunnen helpen, en zijn niet alleen bedoeld voor de doorgewinterde reiziger die het toch allemaal al beter weet ;)

 

25-02-2024 12:29:22
sjoerd
sjoerd

Prima om de aandacht te vestigen op nieuwe ontwikkelingen. Helaas hoeft de vermelding op de cta maar één keer verkeerd te zijn of de halve mensheid voelt zich bedonderd en gaat weer staren op het eigen beeldscherm. Er zal altijd wel geklaagd worden. Doorgaan dus met goede reizigersinfo en vertrouwen leren hebben.

 

25-02-2024 12:53:18
treinfan
treinfan

Quote
cuneo56 (24-02-2024 16:23:53):


Voor het begrijpen van die letterborden heb je geen campagne nodig, even je ogen gebruiken is voldoende, maar dat is voor veel reizigers ( m.u.v. b.v. Spoorgeinteresseerden) lastig want die lijken enkel naar hun mobiel te kijken.🤭



De plaatsmarkeringen hebben ook geen campagne nodig. Een kwartier rondkijken op Utrecht Centraal laat genoeg reizigers zien die het opvalt en het direct snappen: "als we hier blijven staan, staan we precies vooraan". Voor de een zijn letterborden duidelijk, voor de ander vallen de letterborden helemaal niet op.

 

26-02-2024 13:20:46 2
Trainplaza
Trainplaza

Quote
cuneo56 (24-02-2024 16:23:53):


Voor het begrijpen van die letterborden heb je geen campagne nodig, even je ogen gebruiken is voldoende, maar dat is voor veel reizigers ( m.u.v. b.v. Spoorgeinteresseerden) lastig want die lijken enkel naar hun mobiel te kijken.🤭


Spoorgeïnteresseerden hebben eigenlijk ook geen letterborden nodig, die kijken gewoon naar de bakborden ;-)



Laatst bewerkt door Trainplaza op 26-02-2024 13:20
 

26-02-2024 13:33:50
tieske05
tieske05

Quote
Trainplaza (26-02-2024 13:20:46):


Quote
cuneo56 (24-02-2024 16:23:53):


Voor het begrijpen van die letterborden heb je geen campagne nodig, even je ogen gebruiken is voldoende, maar dat is voor veel reizigers ( m.u.v. b.v. Spoorgeinteresseerden) lastig want die lijken enkel naar hun mobiel te kijken.🤭


Spoorgeïnteresseerden hebben eigenlijk ook geen letterborden nodig, die kijken gewoon naar de bakborden ;-)



Klopt, ik werd laatst aangesproken door een machinist waarom ik bij bakbord 12 stond want 'dat was toch erg ver buiten de andere mensen vandaan', maar mijn trein was 12 bakken lang dus ik stond alvast klaar :D

 

26-02-2024 13:59:53
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wanneer je een machinist op het perron ziet staan, kan je er bijna van uit gaan dat de trein daar stopt.

 

26-02-2024 20:24:11
mattie2
mattie2

Quote
NIJMEGEN (26-02-2024 13:59:53):


Wanneer je een machinist op het perron ziet staan, kan je er bijna van uit gaan dat de trein daar stopt.


Tenzij het regent😊

 

27-02-2024 01:10:17
thom
thom

Quote
sjoerd (25-02-2024 12:29:22):


Prima om de aandacht te vestigen op nieuwe ontwikkelingen. Helaas hoeft de vermelding op de cta maar één keer verkeerd te zijn of de halve mensheid voelt zich bedonderd en gaat weer staren op het eigen beeldscherm. Er zal altijd wel geklaagd worden. Doorgaan dus met goede reizigersinfo en vertrouwen leren hebben.



Dus, alle CTA's op zwart dan maar, iedereen 1x per jaar een spoorboekje kopen en alle wijzigingen moeten afluisteren aan de omroep dan maar ?

 

27-02-2024 09:00:30
Ysbergsla
Ysbergsla

Daar zijn slechthorende en dove mensen niet mee geholpen. Bovendien is dat niet de conclusie van het bericht van Sjoerd.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 27-02-2024 09:00
 

27-02-2024 09:14:19
sjoerd
sjoerd

Inderdaad niet. Ik signaleer slechts een doemdenkerige trend om alles wat zinvol kan zijn maar weer bij voorbaat bij het oud vuil te zetten. En daar doe ik niet aan mee.

 

04-03-2024 17:15:46
Marco
Marco

Iets wat me opvalt: ik zie tegenwoordig regelmatig een "voorste deur-groepje". Als de trein bijvoorbeeld 10 bakken lang is, staat er een compleet groepje mensen klaar onder bakbord 10.

Dit zag ik een jaar geleden nog niet, en ik denk dat het een teken is dat mensen zich tegenwoordig beter over het perron weten te verdelen. Mogelijk omdat de treinlengtes tegenwoordig zo duidelijk vermeld staan op de CTA's. Een mooie vooruitgang 😀

 

04-03-2024 17:59:54
john2
john2

Trein reizigers willen op hun aankomst station zo dicht mogelijk bij trappen, roltrappen, liften of uitgang kunnen uitstappen.

En dan wordt er ingestapt in het gedeelte van de trein wat hier het dichts bij stop.

 

04-03-2024 18:01:04
mattie2
mattie2

Dat valt mij inderdaad ook op!


Paar dagen geleden sprak ik nog een reiziger die erover mopperde dat de 10 bakken SLT niet bij bakbord 10 tot stilstand kwam😅


Edit: reactie op Marco.



Laatst bewerkt door mattie2 op 04-03-2024 18:01
 

04-03-2024 18:11:07
SpoortNiet
SpoortNiet


Klopt, ik werd laatst aangesproken door een machinist waarom ik bij bakbord 12 stond want 'dat was toch erg ver buiten de andere mensen vandaan', maar mijn trein was 12 bakken lang dus ik stond alvast klaar :D


Misschien was de machinist bang dat je iets anders van plan was dan instappen...

 

04-03-2024 18:12:48
SpoortNiet
SpoortNiet

Niet een hele gekke gedachte toch? Gisteren maakte ik op Ed mee dat de intercity met 6 bakken toch stopte bij bakbord 4. Even later op de Klomp stopte die wel bij 6.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-03-2024 18:36:50 1
erwin_6610
erwin_6610

Bij een aantal CTA's te Ut zag ik vandaag dat buiten de treinlengte een poppetje met pijltje staat om aan te duiden dat je verder naar voren / achteren moet lopen om in te kunnen stappen: imgur.com



Laatst bewerkt door erwin_6610 op 05-03-2024 18:48
 

19-03-2024 18:25:22
Daniel1
Daniel1

De 'pointer', die op de CTA aangeeft waar je staat t.o.v. de trein, wordt nu ook in Rtd getoond, wat mij vermoed dat het landelijk uitgerold is/wordt.

 

19-03-2024 18:46:33
Dionysusnu
Dionysusnu

De looppijl die erwin_6610 noemde is overigens weg, in Ut tonen alle CTAs weer een enkele 'hier ben je' ongeacht of ze binnen of buiten de stoppositie vallen.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 19-03-2024 18:46
 

20-03-2024 09:21:12
tieske05
tieske05

Quote
Daniel1 (19-03-2024 18:25:22):


De 'pointer', die op de CTA aangeeft waar je staat t.o.v. de trein, wordt nu ook in Rtd getoond, wat mij vermoed dat het landelijk uitgerold is/wordt.



Vanochtend wel op Ehv gezien maar niet op Rm en Bhv. Mogelijk dus een aantal teststations extra.

 

20-03-2024 09:25:59
tochjo
tochjo

Quote
Dionysusnu (19-03-2024 18:46:33):


De looppijl die erwin_6610 noemde is overigens weg, in Ut tonen alle CTAs weer een enkele 'hier ben je' ongeacht of ze binnen of buiten de stoppositie vallen.


Het poppetje met pijl in de richting van de trein wordt alleen getoond als de pin buiten het scherm zou vallen. Dat is niet tussendoor gewijzigd.

 

20-03-2024 09:57:18
erwin_6610
erwin_6610

Quote
tieske05 (20-03-2024 09:21:12):


Quote
Daniel1 (19-03-2024 18:25:22):


De 'pointer', die op de CTA aangeeft waar je staat t.o.v. de trein, wordt nu ook in Rtd getoond, wat mij vermoed dat het landelijk uitgerold is/wordt.



Vanochtend wel op Ehv gezien maar niet op Rm en Bhv. Mogelijk dus een aantal teststations extra.


Vanmorgen zag ik ze ook op de CTA's te Gvc

 

20-03-2024 16:08:52
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
tochjo (20-03-2024 09:25:59):


Quote
Dionysusnu (19-03-2024 18:46:33):


De looppijl die erwin_6610 noemde is overigens weg, in Ut tonen alle CTAs weer een enkele 'hier ben je' ongeacht of ze binnen of buiten de stoppositie vallen.


Het poppetje met pijl in de richting van de trein wordt alleen getoond als de pin buiten het scherm zou vallen. Dat is niet tussendoor gewijzigd.


Is de schaling per spoor verschillend, misschien? Ik heb op spoor 18/19 in beide richtingen de uiterste CTA bekeken en geen poppetje gezien.

In ieder geval bedankt voor de uitleg.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 20-03-2024 16:10
 

22-03-2024 08:51:05 1
treinhobby
treinhobby

Vandaag even extra opgelet bij spoor 14, 15, 18 en 19. Maar aan beide zijde van het perron wel een pointer buiten de trein, maar geen poppetje met pijl richting de trein.

De enige trein waar ik het wel bij heb gezien was de gekoppelde 105, waar het poppetje tussen O en Q werd aangegeven, boven rijtuig 31.

Foto’s: ibb.co en ibb.co.

 

22-03-2024 17:05:03
Rsb
Rsb

Ik mis vak I

 

22-03-2024 17:49:17
treinhobby
treinhobby

Dat bestaat nergens. Waarschijnlijk te gemakkelijk te verwarren met 1.

 

22-03-2024 21:03:01
MaxBB
MaxBB

Ik denk eerder met de L

 

09-04-2024 07:48:38
treinhobby
treinhobby

Weer een update geweest aan de CTA’s.

Op diverse stations aan de noord-/oost gezien dat de vak aanduiding is komen te vervallen en er nu alleen een pointer staat.

 

09-04-2024 07:53:02
martijn
martijn

Het valt me daarbij wel op dat niet alle CTA's boven eenzelfde perron die pointer hebben (en dan bedoel ik niet dat de trein te kort is en de pijl in het luchtledige hangt)

 

26-04-2024 09:37:28
AlbertP
AlbertP

Die op Ed spoor 5 oostzijde is verkeerd afgesteld, de pin verschijnt bij de 1e/2e bak van een VIRM-IV, maar de CTA hangt vlakbij bakbord 8.

 

26-04-2024 10:12:35
treinhobby
treinhobby

Zijn diverse perrons waarbij het niet klopt. Verschilt ook wel per treintype…

 

26-04-2024 11:13:30
NDS
NDS

14-4 was ik op Ht en daar vond de pin in de CTA op spoor 3 dat mijn 3600 in de wisselstraat aan de zuid kant ging stoppen. Ik vond het wel humor en heb uiteraard gewoon de bakborden gebruikt om op de goede plek te gaan staan.

Groetjes Michiel

 

26-04-2024 12:12:55
sjoerd
sjoerd

In Den Bosch is het hoe dan ook gokken. Ik kijk altijd naar de seinen bij de wissels halverwege, want je weet echt nooit waar de trein zal stoppen als er een sein halverwege veilig staat.

Er zal wel een regel zijn maar daarvan wijkt de machinist nogal eens af, behalve bij een rood tussensein.

 

29-04-2024 20:28:27
seinhuis
seinhuis

Quote
mren (26-12-2023 14:11:10):


Quote


seinhuis (26-12-2023 13:36:57):

Vanwege kerst tonen de meeste CTA's sneeuw op de regel volgende trein/next train.


De storing "logistieke problemen" zullen we niet meer terug zien, dit is aangepast in "noodzakelijke aanpassingen in de dienstregeling".


Ah, leuk. Dan kunnen we ons voortaan druk maken over hoe "noodzakelijk" een maatregel is.



NS leest mee.

De storing heet nu Dienstregelingswijziging.

 

29-04-2024 20:31:44 1
Muizeneus
Muizeneus

Voor zover ik weet moet tbv een dienstregelingwijziging Locov worden geraadpleegd.... 😲

 

10-06-2024 17:00:00
BusNL
BusNL

Vanmiddag op Utrecht: fototje

4 bakken virm (9576) waarbij zichtbaar is waar de eerste klasse zit.
Zwarte balk op de CTA zit er alleen op de foto, niet in het echt.

 

10-06-2024 17:21:35
DDietzen
DDietzen

Gaat nog niet helemaal lekker want de 1e klas in de 3e bak zit natuurlijk aan de andere kant van de bak. Maar het begin is er! En technisch gezien klopt het als je enkel op bakniveau kijkt dat die bak deels 2e, deels 1e klas is.

Zou het alleen te zien zijn bij symmetrische materieeltypes of ook bij asymmetrische (zoals DDZ, VIRM-VI, ICM en SNG-III)?

 

10-06-2024 17:38:27
erwin_6610
erwin_6610

Bij SNG-3 staat het ook aangegeven, ik zag het bij de 7456 te Ut op de borden en het klopte ook nog :)

 

10-06-2024 18:06:53
henri1972
henri1972

Voor hoe lang klopt het?

Bij de ICE in Ah klopt t in ieder geval vaak niet....

 

16-07-2024 22:00:49 1
seinhuis
seinhuis

Tijdelijk wordt in CTA bij plaatsnaam Nijmegen (in ieder geval eindbestemming) een persoon afgebeeld die aan het wandelen is, dit vanwege de vierdaagse.

Klein opmerking, deze persoon heeft een wandelstok, wat bij de vierdaagse niet is toegestaan. Maar desondanks toch heel leuk gedaan!