01-02-2023 15:55:24 | ||
---|---|---|
ToH
|
Via een nfl hoorde ik dat er deze drgl een aantal wijzigingen qua treinseries aan zit te komen. Zo rijdt de 4300 Ledn-Lls, de 4600 Gvc-Almo en de 9000 Lw-Lls.
|
01-02-2023 19:31:35 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Bijna goed. De 4300 wordt Hfd-Lls. |
02-02-2023 07:59:55 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Dus de 9000 en de 4600 worden aan elkaar gekoppeld en die wordt dan weer in Lelystad gedeeld. Omdat die twee nu geen officiële overstap op elkaar hebben (3 minuten is krap maar met rennen doenbaar) heb je voor de stoptreinreizigers een snellere verbinding naar Lls. |
02-02-2023 09:10:54 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Nee, de 4600 rijdt maar tot Almo, dus niet naar Lls. |
02-02-2023 09:28:35 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
mdeen doelt op serie 4600 zoals deze in de huidige dienstregeling is ingelegd. |
02-02-2023 10:23:02 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Is dat niet net passend te krijgen in combinatie met de 8100? Door met de 9000 te combineren krijg je er in de avond en het weekend immers juist een kerende serie bij (in Lls). |
02-02-2023 10:48:02 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Ik verwacht niet dat er in Lls gekeerd gaat worden. Daar is Lls vanuit de richting Zl niet op ingericht. Er zal vast een doorkoppeling ontstaan met de 4300 o.i.d. Gewoon even afwachten tot er meer info beschikbaar komt. Mcn Asd |
02-02-2023 11:46:48 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Tijdens de verstoring tussen Dronten en Lelystad werden enkele 4600 treinen ook al doorgekoppeld met de 9000. Blijkbaar is dat goed bevallen. |
02-02-2023 23:00:06 | ||
---|---|---|
Daniel1
|
En creeert NS hiermee extra argument tegen decentralisatie 8100 en 9000?.. |
03-02-2023 08:25:08 1 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Of juist een groter stuk om af te pakken, namelijk al vanaf Lls i.p.v. Zl? |
03-02-2023 09:55:04 2 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, laten we er nog fijn weer eens wat complottheorieen tegenaan gooien. |
03-02-2023 10:14:39 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
ze rijden tot 2035 nog over zl-gn en zl-lw. Niks argumenten, het blijft binnen de concessie |
08-02-2023 14:10:47 | ||
---|---|---|
sigma
|
Nieuws: Bericht NS over dienstregeling 2024 inclusief link naar adviesaanvraag. |
08-02-2023 16:48:17 | ||
---|---|---|
martijn
|
Ik zie weinig nieuws dan wat al bekend was 😉 |
16-02-2023 11:05:33 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
inmiddels staat de uitgebreide adviesaanvraag op de website van Locov Adviesvraag dienstregeling 2024 - Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (locov.nl) |
16-02-2023 14:26:26 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Het lijkt dat NS het weekeinde verlengd met vrijdag, de prestige "10 minuten dienstregeling" wordt al op vrijdag afgeschaald naar kwartierdienst waardoor ook de omliggende Sprinterdiensten gewijzigd worden. |
16-02-2023 14:53:26 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Misschien bevalt dat straks zo goed dat het ook de rest van de week kan 🙂. |
29-03-2023 06:34:58 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote ook de reactie van het locov staat op de site |
30-03-2023 14:51:20 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Nachtnet 1400 gaat op vrijdagnacht en zaterdagnacht stoppen in Hilversum Mediapark, Hilversum en Hilversum Sportpark. Dit is een proef van 2 jaar. Volgens OVpro (betaalde artikel) betaald de gemeente €276.000 hiervoor.
(€276 000 voor 12 treinen per dag. 104 weken (2 jaar ) x 2 dagen x 12 treinen = 2496 treinen. €276.000 ÷ 2496 = €110,57 per trein : 3 = 36,86 per stop. |
30-03-2023 14:54:37 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Nee, dit is een aparte trein, zie zoals deze in 2021 bedoelt was al te gaan rijden.
|
30-03-2023 15:13:08 | ||
---|---|---|
bultena
|
Ik snap niet meer welke aanpassingen er op welke dagen aan de 500/700 en 8100 worden voorbereid. Ik had begrepen dat op alle dagen alle vroege en late 500/700 behaqlve in Asn nergens meer zouden halteren. Het zou dan (ma t/m vr) gaan om de 516, 718 en 520 alsmede de 781, 785 en 587. Ik lees nu echter alleen maar iets over de zondagse uitvoering. Komen er nu straks een 8116, 8118, 8120 resp. 8181, 8185 en 8187? |
30-03-2023 15:45:44 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Het lijkt mij niet dat die trein 6 uur lang 1x per uur per richting gaat rijden? |
30-03-2023 16:18:12 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote NS schreef eerder aan het Locov: "Intercity’s en Sprinters Groningen/Leeuwarden – Zwolle erworden ". - Uit de reactie van het locov lijkt het erop dat het locov meer informatie heeft gekregen dan op de website van het locov staat. ( zoals blijkt uit de reactie over de 8120 )
Volgens mij is het dus niet mogelijk om uit deze info te halen welke treinen er exact gaan rijden. |
30-03-2023 16:26:41 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Quote In de dienstregeling van 2021 stond deze trein als serie 21500 genoemd. Deze stond er per nacht 2 x in (1x per richting). |
23-05-2023 18:46:48 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Het besluit van NS in reactie op het advies van het locov is nu beschikbaar: locov.nl
|
23-05-2023 19:35:53 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Wijzigingen sinds de adviesaanvraag:
|
23-05-2023 21:56:23 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Quote Die mag je me toch even uitleggen. |
23-05-2023 22:15:51 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Dat had ik inderdaad beter kunnen uitleggen, bij het teruglezen had ik in eerste instantie ook geen idee wat ik bedoelde.. Maar ik doelde op dit:
Omdat op dat traject gaten van meer dan een uur vielen aan het begin van de dag. |
04-07-2023 18:22:58 | ||
---|---|---|
wouter15
|
Er is op de website van het LOCOV een nieuwe adviesaanvraag gepubliceerd voor de dienstregeling 2024. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
04-07-2023 20:46:32 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
|
Zo.... Op de Flevolijn wordt nog meer gesneden. Stond er in de vorige adviesaanvraag nog dat de Sprinter Oostvaarders - Amsterdam (4600) alleen niet ging rijden in de daluren, nu rijdt die alleen nog in de spits van ma-do. En dan was die op de andere uren ingekort tot Almere Centrum. Betekent dus dat dat de sprinter stations van 4x naar 2x per uur gaan en Almere Buiten van vorig jaar nog 6 treinen per uur overdag (2400, 4300 en 4600) naar 2x..... Ben ik erg negatief als ik mij afvraag hoe we mensen de trein uitjagen? |
04-07-2023 21:14:31 | ||
---|---|---|
b2py
|
Er rijden toch nog sprinters van Almere naar Amsterdam Zuid? |
04-07-2023 21:17:10 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Niet rijden in de daluren is toch gewoon synoniem voor alleen in de spits? Wat had je willen doen met 6 treinen per uur, de hele dag tussen twee stationnetjes op steenworpafstand pendelen? Zo'n trein wordt gebruikt om naar Amsterdam te gaan en dat kost 3 kwartier. Veel vaker dan eens in de twee uur heen en weer reizen ga je dan niet redden. Er rijden dus al 4 keer zo veel treinen als je maximaal kunt gebruiken. En dan nog ga ik er van uit dat je doel alleen maar is om in de trein te zitten. Normale mensen gebruiken hem om in Asd te komen, daar te gaan werken of winkelen en later op de dag terug. Die hebben dus niks aan zo veel treinen. Je moet het trouwens niet omkeren: doordat de reizigers het vertikken om massaal de trein te nemen, jagen ze de treinen van het spoor. Laatst bewerkt door Henk1619 op 04-07-2023 21:17 |
04-07-2023 22:06:28 4 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
|
Moest bijna lachen om je reactie Henk, maar toen had ik door dat die serieus bedoeld was... Hoe vaak zit jij in de trein op De Flevolijn? De treinen zitten goed vol. Almere is een stad van bijna 200.000 inwoners. Almere Buiten heeft er bijna 60.000. Almere Buiten heeft straks 2x per uur een trein (vergeleken met Steenwijk dat 4 verbindingen per uur heeft en slechts 18.000 inwoners). En nee.... Daluren is niet hetzelfde als alleen in de spits. Daluren zijn er een uur of 19 uur 's avonds en niet in de weekenden. En verder iets met de kip en het ei. Ik doe tegenwoordig ruim een uur over een reis van Almere Buiten naar Utrecht. Een uur en driekwartier naar Alkmaar...Met de auto doe ik beide verbindingen in de helft van de tijd en hoef ik niet nog aanvullend van en naar een station. Dan pak ik inderdaad de auto wel ja en daar ben ik echt niet de enige in. En dat is echt anders geweest. Tot niet zo heel lang geleden stond ik in een half uur op Amsterdam Zuid of Amsterdam Centraal. Dat is vergeleken met 50 minuten een verschil en al helemaal omdat je veel minder aansluitingen hebt om verder het land in te kunnen. |
04-07-2023 22:45:07 | ||
---|---|---|
michaben
|
Daluren is wel degelijk alles buiten de spits. De eerdere aanvraag was dan ook dat de 4600 alleen 's avonds na 20:00 en in het weekend voor 8:00 uitgesneden zou worden tussen Asd en Almo. Dat is in de herziene aanvraag dus uitgebreid tot alle daluren. |
04-07-2023 23:55:16 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Het is vooral pijnlijk dat hierbij de directe verbinding verloren gaat. De reistijd blijft wel hetzelfde, maar de overstap in Wp is 2 minuten. Als je die mist, heb je meteen meer dan een kwartier vertraging. Dat is voor zo'n relatief korte reis toch behoorlijk lang. |
05-07-2023 00:04:23 | ||
---|---|---|
Loco_Locon
|
Quote Toch zeer teleurstellend dat de 4400 en 6400 uursdiensten blijven (savonds en sweekends) in 2024 terwijl RoSA, IC Direct et cetera wel verder uitgebreidt kunnen worden. In mijn ogen verkeerde prioriteiten maargoed, ik kom dan wel uit de 'getroffen' regio... Overigens, zelfs met uurdiensten (anno nu) durven ze het nog aan met losse FLIRTjes, helemaal asociaal als je het mij vraagt, want het is nu niet bepaald minder druk dan voor de invoering van de uursdienst. Mocht laatst staan op een zaterdag.. Als je dan een uursdienst invoert kun je op zn minst zorgen voor een zitplaats... |
05-07-2023 07:48:24 | ||
---|---|---|
geert
|
Dat blijven ze niet dus dat scheelt. Maar het beperken van de dienst verplaatst zich gewoon. Na een jaar lijden in Brabant, lijden het komende jaar de reizigers rond Almere en tussen Ut en Wd want daar wordt de dienst dus nu beperkt. |
05-07-2023 08:00:50 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Over de pendel tussen Ut en Htnc wordt nog steeds niets over gezegd, stilzwijgend in ijskast? Laatst bewerkt door gvttreinen op 05-07-2023 08:22 |
05-07-2023 08:27:17 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote 1800 extra treinen per week. Vooral ICs. Minder stations waar in het weekend slechts 1 keer per uur een trein stopt. |
05-07-2023 08:30:33 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Idem voor de sprinters Rtd- Gdg. Lijkt erop dat vooral het lange afstand vervoer drukker is geworden. ( zeker de ICs naar het buitenland) |
05-07-2023 08:49:11 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Quote Waarbij de focus volledig op de randstad blijkt te liggen... Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat mensen weer gewoon de auto pakken omdat het treinaanbod zwaar onvoldoende is. Niet andersom... |
05-07-2023 09:14:40 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
|
Mijn excuus, inderdaad! Maar we bedoelen wel hetzelfde. In het document van februari ging het inderdaad alleen over de bewuste tijden jij noemt. Dus een verdere afschaling. |
05-07-2023 09:51:40 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote Als ik kijk naar de bezetting van de 4000 tussen Rtd en Gd denk ik dat de 7700 echt niet nodig is, zeker zolang doordeweeks vrijwel alle ritten met 10 bakken SLT rijden. |
05-07-2023 10:05:33 | ||
---|---|---|
sigma
|
Quote Fake news. Zie bijvoorbeeld frequentieverhogingen Groningen - Assen, Dordrecht - Nijmegen, Arnhem - Nijmegen. |
05-07-2023 10:40:41 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Tevens het uitblijven van het herstellen der dienstregeling op Rotterdam - Gouda, Utrecht - Houten, Amersfoort - Harderwijk en Alkmaar - Haarlem. |
05-07-2023 11:19:32 1 | ||
---|---|---|
DjDaan111
|
Quote Dat is voor het begin wel degelijk het geval, zie deze alinea: NS heeft naast bovenstaande verbeteringen ook de ambitie om trajecten waar in het |
05-07-2023 11:21:57 | ||
---|---|---|
bultena
|
Nog steeds een vaag verhaal over de 500/700 in de vroege en late uren die nu als stopper rijden maar echte IC's zouden worden waarbij dan extra 8100 ritten zouden worden toegevoegd. Om welke treinen het gaat en op welke dagen staat er niet bij. |
05-07-2023 16:21:48 | ||
---|---|---|
Karel1969
|
Weet niet of het al ergens is vermeld, maar er komt een eerdere verbinding Ehv-Gvc (1112) en een latere retour (1189). |
06-07-2023 22:10:30 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Ik zit daar zelden in de trein maar daarmee ga ik ook echt niet tot een andere conclusie komen. Voor Corona (en op dat nivo zijn we volgens NSR nog niet terug) stapten er bijna 7600 reizigers per dag in de trein te Almb. Een stoptrein die 20 uur per dag 2 keer per uur rijdt zal dus gemiddeld 190 reizigers per trein kunnen verwelkomen: minder dan er in een SNG-4 passen (en dan ga ik er al van uit dat iedereen richting Asd wil). Almb is na Alm (waar de reizigers voornamelijk de IC zullen pakken) veruit het drukste station dus er is geen enkele aanleiding om te denken dat met een paar stelletjes extra per trein er onvoldoende capaciteit zou zijn. Bij een typische forensengemeente hoort dan ook nog eens een sterke oververtegenwoordiging in de spits dus in principe is het nog veel rustiger in de daluren. In tegenstelling tot de Flevolijn kom ik wel eens in Ndb waar er 20% meer instappers zijn. Met 6 treinen per uur zie je dan dat er slechts 10 tot 20 reizigers per trein instappen, een bizarre overkill om vaker dan 2 keer per uur te gaan rijden. Aan de afgunst over de luxe van een dorpje met 18000 inwoners kan ik ook weinig veranderen maar ik ben wel met je eens dat een stoptrein per uur ruim voldoende zou moeten zijn. Ter vergelijking als we het dan over reismogelijkheden en inwonersaantallen hebben: enkele jaren geleden hadRotterdam Airport (wat 2.5 miljoen inwoners kent binnen de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag) een gunstige verbinding naar Chișinău met tussenstop in München. Het zou niet in me opkomen om een jankverhaal te gaan ophangen op een forum van vliegtuigspotters over dat die is verdwenen. Tel je zegeningen met wat er wel mogelijk is.
Het kan niet gek genoeg zijn of je mag het van mij vinden, er zijn ook mensen die denken dat de aarde plat is, we worden bezocht door buitenaards leven of dat we een magische knop in handen hebben om het klimaat naar onze hand te zetten.
Hoe groot schat je zelf de kans in dat een bedrijf dat deze definitie hanteert ineens bij de communicatie over de dienstregeling jouw variant bedoelt?
Wat heeft het inkrimpen van de dienstregeling er mee te maken dat die stoptrein er ineens langer over doet? En dat er minder aansluitingen zijn heeft dan ook meer te maken met een ondoordacht dienstregelingsmodel dan van het aantal treinen. |
07-07-2023 07:40:25 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Als ik het artikel goed lees, was dat al eerder de bedoeling ( bv. in dec 2022 ), maar is dat i.v.m. de knoop Weesp uitgesteld. Wat ik wel een goede ontwikkeling vind is dat de knoop Weesp overzichtelijker wordt. De basis sprinters worden de sprinter Amf - Asd en de sprinter Alm - Dvd. Deze geven in Weesp 7 dagen per week, de gehele dag 2 keer per uur aansluiting op elkaar. De overige sprinters zijn extra op drukkere momenten. Eigenlijk vergelijkbaar met de Basis IC's Vl - Shl en Nm - Hdr die in Ut aansluiting op elkaar geven.
Laatst bewerkt door anton_ op 07-07-2023 07:42 |
07-07-2023 10:00:12 4 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Allemaal prima, als NS dan ook maar weer aansluitingen gaat overnemen. Dat is allemaal verloren gegaan omdat dat door de 'metro-achtige frquenties' dat niet meer nodig zou zijn, maar voor zover ik weet niet weer heringevoerd met het terugschroeven van de frequenties... |
07-07-2023 11:56:03 | ||
---|---|---|
phantom
|
Over welke aansluitingen heb je het dan ? |
07-07-2023 12:18:23 | ||
---|---|---|
MasterE
|
De aansluitingen zijn er wel, maar Muizeneus bedoeld dat de aansluitingen wel moeten worden overgenomen. Het gebeurt nu regelmatig dat de aanluiting 5800 <-> 4300 op Wp niet wordt overgenomen door het strikt op tijd vertrekken van de één bij een lichte vertraging van de ander en dat kost je dan gelijk 30 minuten. Dat is nu overigens ook zo na 20:00 uur wanneer je verder wil dan Alm.. Laatst bewerkt door MasterE op 07-07-2023 12:22 Mcn Asd |
07-07-2023 13:53:58 1 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
Of de aansluitingen tussen bijvoorbeeld de 1600/11600 en 1700/11700. |
04-08-2023 18:55:19 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Weet iemand of NS iets doet met doorkoppeling van de 4400 en 6000? Het zou voor een redelijk aantal reizigers een overstap schelen en 30 minuten reistijd verminderen, en het spaart personeel uit. Qua tijden hoef je maar 1 minuut ergens te winnen, en sommige vroege treinen doen dat zelfs al. (4414, 4418, 4420 op woensdag) |
04-08-2023 19:42:59 | ||
---|---|---|
michaben
|
Daar zijn zover ik weet geen plannen voor. In de avond en op vrijdag t/m zondag de hele dag gaat dat sowieso niet meer omdat de 6000 dan om :29/59 uit Ht gaat vertrekken in de nieuwe dienstregeling. |
05-08-2023 00:25:41 | ||
---|---|---|
scooter
|
Bovendien zijn in de ochtendspits nog steeds een aantal 4400en doorgetrokken van/naar Oss |
05-08-2023 06:24:26 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Op dit moment niet Laatst bewerkt door Dionysusnu op 05-08-2023 15:21, reden: Correctie van reden voor het niet rijden |
05-08-2023 07:29:47 1 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Spitsritten 4400 O-Ht rijden nu alleen in de zomervakantie niet, daarbuitenom wel (hoewel minder ritten dan voorheen). Laatst bewerkt door robbertc op 05-08-2023 07:36 |
05-08-2023 09:26:08 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Volgend jaar zijn ze voorzien voor 4418*/4423. 4420*/4425, 4422*/4427, 4456/4461*, 4458/4463* & 4460/4465*, enkel maandag t/m donderdag. *Non-stop Ht-O |
05-08-2023 12:26:49 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Het probleem is ook dat je dan wel een heel erg lange doorkoppeling krijgt, aangezien de 6000 zelf ook al aan de 8800 zit. En het is maar de vraag of je dat moet willen voor de materieelomloop. |
05-08-2023 12:28:54 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Tevens ook iets met FLIRT wat men maar niet elders in het land wilt laten rijden dan Brabant/Gelderland. |
05-08-2023 13:00:07 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Dat was de originele aanvraag, maar in de definitieve versie zijn die extra treinen ten opzichte van dit jaar weer verdwenen. |
05-08-2023 14:52:41 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote En dat heeft weer te maken met onderhoud (thuisbasis van de FLIRTs is Maastricht) en reiniging (leegmaken van de toiletten kan niet overal). Als er al eens een FLIRT ergens anders belandt is dat incidenteel. |
05-08-2023 15:30:19 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Dat was overigens wat mij op het idee bracht; er was op de dag van de vraag toevallig een omloop voor de 4400 omgewisseld met een uit de 6000. |
08-09-2023 12:18:31 | ||
---|---|---|
noof
|
De (voorlopige) dienstregelimg is vanaf heden te vinden in de Hafas-planner. |
08-09-2023 12:55:26 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
In de Hafas planner zijn de 4400 en 6400 weer elk half uur terug te vinden. Ook rijdt de 1900 weer volgens de planner. Dat is in strijd met eerdere berichten hier, dus ik weet niet goed hoe betrouwbaar de planner nu is. Heeft iemand misschien verduidelijking? |
08-09-2023 13:00:46 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Viel mij ook al op dat o.a. de 3200 en 7400 er weer (bijna) volledig instaan, zoals in de eerste versie van het voorstel stond (voor de herijking a.d.v. de personeelsbeschikbaarheid). |
08-09-2023 13:09:39 | ||
---|---|---|
Mat'54
|
Quote Oh ja , die constructie, waarmee je t.g.v. de ultra lange haltering van de 3200 te Asdz met een overstap aldaar op de SPR sneller op Shl bent omdat de SPR voor de IC uitgaat. Laatst bewerkt door Mat'54 op 08-09-2023 13:10 |
08-09-2023 15:12:54 2 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote In hafas staat de capaciteitsaanvraag. De herijking a.d.v. de personeelsbeschikbaarheid komt er pas eind oktober in te staan. Laatst bewerkt door BGM104 op 08-09-2023 15:13 |
08-09-2023 23:42:15 | ||
---|---|---|
scooter
|
De 1900 stond er vorig jaar bij de eerste versie in Hafas ook in,later is deze er weer uit gehaald. |
09-09-2023 08:22:42 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Quote Oké, helder. Thanks! |
09-09-2023 08:49:08 | ||
---|---|---|
anton_
|
inderdaad, zelfs de 15600 (pendel Amf - Hd) staat erin. Ik was alweer vergeten dat deze begin dit jaar was aangevraagd. Laatst bewerkt door anton_ op 09-09-2023 08:49 |
10-09-2023 16:16:24 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ook het voorloopbedrijf van de snelle IC Brussel (9500 serie) is in hafas terecht gekomen zie ik, met als startdatum wijzigingsblad april. 9520 Het pad van de Eurostar dus tussen Atw en Brusz op uren dat die niet rijdt. Laatst bewerkt door michaben op 10-09-2023 16:33 |
23-09-2023 15:10:10 | ||
---|---|---|
noof
|
Kleine wijziging in treinnummers rond Ut aldus HAFAS: 6900 rijdt voortaan Gvc - Ut, is in Utrecht op maandag t/m donderdag overdag gekoppeld aan 6700 Ut - Tl. In de daluren en op vrijdag t/m zondag rijdt de 6900 vanuit Gvc te Ut door als 6000 naar Ht en v.v., en rijdt de 8800 vanuit Ledn door als 6700 naar Tl en v.v. |
23-09-2023 15:19:11 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ook de 2200 wordt gesplitst in twee treinseries: de 2200 voor ritten die stoppen op alle stations tussen Rsd en Vs en de 2300 voor ritten die als IC rijden. En tussen Ehv en Wt krijg je vrijdag t/m zondag de 16400 (die bestaat nu al voor enkele ritten per week maar wordt dan de hele dag gebruikt). Laatst bewerkt door michaben op 23-09-2023 15:21 |
27-09-2023 19:43:06 | ||
---|---|---|
wouter15
|
Quote Als ik nu in Hafas kijk bij Wd zie ik wel gekke dingen gebeuren. Er lijken namelijk (als je deze vertrekstaat moet geloven) 4 sprinters per uur naar zowel Tl als Ht te rijden. De 8800 lijkt namelijk om .24 en .54 naar zowel Tl als Ht te rijden en de 6900 doet hetzelfde maar dan om .28 en .58. |
27-09-2023 19:49:52 | ||
---|---|---|
michaben
|
Staat er dan niet toevallig in de voetnoten bij de een 'rijdt ma - do' en bij de ander 'rijdt vr - zo'? |
13-10-2023 19:40:38 | ||
---|---|---|
wouter15
|
Nee, dat staat er niet bij. Als je in Hafas een vertrekstaat van bijv. Wd bekijkt zie je dus alle treinen staan die dat uur rijden, of dit nu alleen van ma - do is of alleen vr. |
13-10-2023 19:58:23 | ||
---|---|---|
michaben
|
Als je doorklikt op die trein staat er onderaan een voetnoot dat de een op Ma - Do rijdt behalve met kerst en nog wat andere feestdagen, en bij de ander staat het precies andersom. Op dezelfde manier zie je de ICE er soms wel 6x instaan bij de vertrekstaat, steeds met andere voetnoten. Volgende week wordt overigens het wijzigingsblad van december afgesloten, enige tijd daarna zal de definitieve dienstregeling dus wel verschijnen met de afschalingen erin verwerkt. |
30-10-2023 18:40:16 | ||
---|---|---|
anton_
|
Ns heeft besluit genomen over dienstregeling 2024 |
01-11-2023 14:51:03 | ||
---|---|---|
rob_ehv
|
Weet niet of het ergens gemeld al is. Maar het valt me op dat er doordeweeks een 1112 en een 1189 gaat rijden. Dus 30 min eerder en 30 min later een reisoptie erbij Ehv-gvc v.v |
01-11-2023 15:44:51 | ||
---|---|---|
noof
|
Is er al bekend welke series er op wijzigingsbladniveau vanaf december zijn afgeschaald? |
01-11-2023 16:46:49 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik heb geen idee wat er nou precies wel en niet op wijzigingsbladniveau afgeschaald is want het besluit tot afschalen is al voor de definitieve capaciteitsverdeling genomen. Maar het wijzigingsblad is twee weken geleden afgesloten dus het is bekend ja, maar ik weet niet of er een overzicht is met alle wijzigingen ten opzichte van de initiele aanvraag. Qua spitstreinseries zijn de 5200 en 6200 volgens mij de enige die terugkeren, de rest blijft opgeheven. Wel wordt er hier en daar het aantal ritten vergroot, zoals de 3200 die van 4 naar 12 ritten per dag gaat. En enkele treinseries die gedegradeerd waren tot spitsserie zoals de 2000, 2100 en 2800 gaan ook weer buiten de spits rijden, behalve dan op vrijdagochtend. Maar voor een compleet overzicht moet je de adviesaanvragen van februari en juli naast elkaar leggen of wachten tot de dienstregeling online staan en het treinserie voor treinserie vergelijken, door de vele wijzigingen ben ik ook een beetje het overzicht kwijtgeraakt. Qua materieel zitten er ook een aantal verschuivingen aan te komen als het goed is, 2000/2800 wordt weer ICM en de 3600 wordt VIRM. |
01-11-2023 16:57:36 | ||
---|---|---|
MVB
|
3600 dan met een mix van VIRM en DDZ, of verdwijnt de DDZ daar ook? |
01-11-2023 20:06:04 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Vanaf 10 december komt er bij: Werkdagen IC direct
Sprinters
Intercity's
Weekend IC direct
Sprinters
Intercity's
Nachtnet
Er gaat af:
|
01-11-2023 20:36:30 | ||
---|---|---|
noof
|
Waarbij ik stiekem aanneem dat de 2000 op Amf-Ut nog opgeheven blijft? Hoe dan ook dank! |
01-11-2023 21:29:39 | ||
---|---|---|
michaben
|
De 2000 blijft inderdaad beperkt tot Gvc - Ut. De 5200 komt overigens ook maar beperkt terug, niet de gehele spits maar slechts een paar ritten in het drukste uur. Ook nieuw is dat de 900 volledig met ICNG gepland staan en daarom snelle paden krijgt op de HSL, maar met een lange stop te Rtd omdat de rijtijd Asd - Bd gelijk blijft. Laatst bewerkt door michaben op 01-11-2023 21:31 |
01-11-2023 21:42:34 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
In hoeverre verwacht men dan ook nog ICNG over te hebben om enkele 1100-ritten te doen? |
01-11-2023 21:51:32 | ||
---|---|---|
michaben
|
De 1100 zou net als nu twee composities met ICNG moeten houden, de 1000 zal voorlopig op maandag t/m donderdag wel volledig met ICR moeten gaan rijden. Met alle tot nu toe afgeleverde ICNGs zouden er voldoende moeten zijn voor de nieuwe dienstregeling, dus men heeft nog ruim een maand om de acceptatietesten van de laatste stellen af te ronden. |
01-11-2023 22:29:36 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
|
Quote Van die 4600 vind ik nog steeds iets ;-). 2 treinen per uur op de Almeerse sprinterstations, Diemen, Scienepark en Muiderpoort lijkt mij toch vrij weinig. Overigens ook enige serie waar zo rigoureus geschrapt wordt valt mij op. Maar afijn...Zou er ook niet in de 2400 geschrapt worden? Niet meer op zaterdag bijvoorbeeld? Laatst bewerkt door mhlvdijk op 01-11-2023 22:29 |
02-11-2023 00:30:52 | ||
---|---|---|
scooter
|
De 4600 zou toch juist op vrijdag enkele spitsritten terug krijgen. En ik mis de 4400 in het overzicht,zou weer integraal naar een halfuursdienst gaan(tussen Ehv en Ht),mits er personeel genoeg is |
02-11-2023 07:50:56 | ||
---|---|---|
michaben
|
De 2400 rijdt nu ook al niet in het weekend en dat blijft zo, daar komt ook de vrijdag bij want dan wordt de 2400 vervangen door de 3700. |
02-11-2023 08:18:04 | ||
---|---|---|
Anoniem9
|
Quote Ik denk dat er nu blijkbaar wel ruimte is voor de 6600 en 6400. De 5500 en 3300 zouden overigens ook "mits er voldoende personeel is" in de loop van 2024 weer 2x per uur rijden. 😉 |
02-11-2023 08:42:17 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote De knoop Weesp wordt gewijzigd. De basisseries worden Amf - Asd en Lls - Asdz elk half uur. Op drukke momenten worden er extra treinen ingezet die de sprinter stations in Alm met Asd verbinden ( en Hvs met Asdz ). De 4600 in huidige vorm gaat verdwijnen. Deze nieuwe opzet maakt het voor gemakkelijk om series te schrappen, omdat de basisseries blijven rijden. In de huidige opzet was dat lastiger waardoor o.a. Asd - Wsp ook op hele rustige momenten een kwartierdienst had. Voordeel in 2024 voor Almere is dat Alm - Ut ook een basisserie wordt, en dus de gehele dag gaat rijden. Bron - Locov Laatst bewerkt door anton_ op 02-11-2023 08:43 |
02-11-2023 13:20:23 | ||
---|---|---|
geert
|
Quote En dat betekent ook dat de lange stop voor de 6000 in Wd terug keert? Dat is dan wel een grote verslechtering, immers dan is er in Gd ook geen aansluiting meer op de 500/600 en dus richting Rtd ook flink langere reistijd. En dat terwijl de Randstadrail folders brullen over 6 sprinters per uur op alle verbindingen rond Ut..... Gaat de 8900 wel weer doorrijden naar Htnc? |
02-11-2023 13:46:00 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
De 6000 komt niet in Wd. |
02-11-2023 14:17:08 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Quote
|
02-11-2023 14:47:59 | ||
---|---|---|
michaben
|
De 8900 gaat nog niet door naar Htnc, hierdoor is er richting Ut een stop van 4min in Wd zodat men kort kan keren op Ut sp20. |
02-11-2023 15:04:58 | ||
---|---|---|
ari
|
Voor Vtn/Utt/Ultr->Ut of Wd blijft in de daluren dus alleen 2x per uur de 6900 rijden als ik het goed begrijp? |