Opvallende dingen 10 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
10-02-2024 02:51:24
seinhuis
seinhuis

Te kort aan personeel; minder treinen Arriva Limburg. 18900 hele dag 32000, 32400 en 32500 in de avond.



Laatst bewerkt door moderator op 10-02-2024 12:23, reden: Topictitel aangepast
 

10-02-2024 07:39:55
noof
noof

Sectiestoring Almmo:

- Uitgaande 140 rijdt via Amf-Zl-Dv, inkomende wel over de Flevolijn.

- 700/1800 opgeheven Alm-Asd

- 14900 opgeheven Hvs - Alm



Laatst bewerkt door noof op 10-02-2024 07:41
 

10-02-2024 07:41:25
diesels
diesels

Prognose: hele dag

 

10-02-2024 08:10:09
martijn
martijn
Quote
seinhuis (10-02-2024 02:51:24):

Te kort aan personeel; minder treinen Arriva Limburg. 18900 hele dag 32000, 32400 en 32500 in de avond.


En door een seinstoring vooralsnog tot 11:30 helemaal geen treinen tussen Sittard en Heerlen.

 


10-02-2024 08:36:02
hehoka
hehoka

Volgens Treinposities rijdt de ICB 143 via de Hanzelijn, ipv over de Veluwelijn. 242 staat ook op de route voor de Hanzelijn.

 

10-02-2024 08:40:30
diesels
diesels

Dat zijn berekende posities en tonen dus de geplande route, daar rijdt hij in dit geval dus niet echt

 

10-02-2024 08:47:09
treinfan
treinfan
Quote
diesels (10-02-2024 08:40:30):

Dat zijn berekende posities en tonen dus de geplande route, daar rijdt hij in dit geval dus niet echt


Beide delen van deze opmerking (voor de komma en na de komma) zijn onjuist. Treinposities berekent niets, maar toont actueel geplande en eerder geplande routes. Er lijkt mogelijk wel iets fout te gaan in de reisinfo met de stops te Amf.

Edit: 242 wel via Hanzelijn, 143 inderdaad via Veluwelijn. Zie ook de berichtgeving van Noof.



Laatst bewerkt door treinfan op 10-02-2024 09:05
 

10-02-2024 08:50:16
ToH
ToH

Dat 'ie via Amersfoort rijdt klopt wel. Bevestigd door mij als reiziger

 

10-02-2024 09:06:44
DDZ7504
DDZ7504

Sein- en wisselstoring ergens in de buurt van Mbga als ik de storingenpagina goed begrijp.




DDZ in dienst, ik blij!
 

10-02-2024 09:10:34
Dionysusnu
Dionysusnu

Zie bericht van noof hierboven.

 

10-02-2024 09:11:13
Rolffiej19
Rolffiej19

Nee dat betreft de storing bij Almmo zoals hierboven gemeld, gaat om 600 meter kabel wat vervangen moet worden.

Storing tussen Std en Hrl betreft koperdiefstal.

 

10-02-2024 09:23:05
diesels
diesels
Quote
treinfan (10-02-2024 08:47:09):
Quote
diesels (10-02-2024 08:40:30):

Dat zijn berekende posities en tonen dus de geplande route, daar rijdt hij in dit geval dus niet echt


Beide delen van deze opmerking (voor de komma en na de komma) zijn onjuist. Treinposities berekent niets, maar toont actueel geplande en eerder geplande routes. Er lijkt mogelijk wel iets fout te gaan in de reisinfo met de stops te Amf.

Edit: 242 wel via Hanzelijn, 143 inderdaad via Veluwelijn. Zie ook de berichtgeving van Noof.


🤨

'beide delen' zijn dus gewoon juist. Voor wat betreft de positie geeft Treinposities ZELF aan dat het een berekende positie is, geen GPS. Klik maar op de trein dan staat het erbij.

Terwijl de trein in Amf stond toonde de kaart Lls, bovendien kun je het zien aan dat de positie verspringt per meetpunt, niet zo goed als continue zoals met GPS data



Laatst bewerkt door diesels op 10-02-2024 09:26
 

10-02-2024 10:43:34
bultena
bultena

Tijdens mijn wandeling vanmorgen miste tussen Hgv en Kg ik de 532. Op treinposities zie ik staan: "Rijdt niet door noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling". Betreft het gedeelte Gn - Zl.

 

10-02-2024 10:48:40
mren
mren

Dat zijn de nieuwe "logistieke beperkingen".

 

10-02-2024 11:01:45
broek53
broek53

Ja, ik kan niet wachten tot de eerste melding verschijnt "... door niet-noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling".

 

10-02-2024 11:35:45
JothamvW
JothamvW

Dat zijn de meeste die men noodzakelijk noemt toch al. Eerder deze week reed bijvoorbeeld trein 6627 niet tussen Ah en Nm doordat trein 6616 niet verder was gekomen dan O vanwege een storing die al meer dan een uur bezig was op het moment dat die trein te O aankwam. Je gaat mij niet wijsmaken dat er én geen 306616 had kunnen rijden vanaf Nm én er geen treinstel te Ah beschikbaar was om vanaf daar de 6627 te rijden.

 

10-02-2024 11:46:50
mvanuden
mvanuden
Quote
JothamvW (10-02-2024 11:35:45):

Dat zijn de meeste die men noodzakelijk noemt toch al. Eerder deze week reed bijvoorbeeld trein 6627 niet tussen Ah en Nm doordat trein 6616 niet verder was gekomen dan O vanwege een storing die al meer dan een uur bezig was op het moment dat die trein te O aankwam. Je gaat mij niet wijsmaken dat er én geen 306616 had kunnen rijden vanaf Nm én er geen treinstel te Ah beschikbaar was om vanaf daar de 6627 te rijden.


Tuurlijk, en een machinist en conducteur haal je gewoon uit het koffiehok want daarvan zitten er toch altijd voldoende te wachten tot zo'n storing ontstaat.

 

10-02-2024 11:49:33
stefanvw14
stefanvw14
Quote
mvanuden (10-02-2024 11:46:50):
Quote
JothamvW (10-02-2024 11:35:45):

Dat zijn de meeste die men noodzakelijk noemt toch al. Eerder deze week reed bijvoorbeeld trein 6627 niet tussen Ah en Nm doordat trein 6616 niet verder was gekomen dan O vanwege een storing die al meer dan een uur bezig was op het moment dat die trein te O aankwam. Je gaat mij niet wijsmaken dat er én geen 306616 had kunnen rijden vanaf Nm én er geen treinstel te Ah beschikbaar was om vanaf daar de 6627 te rijden.


Tuurlijk, en een machinist en conducteur haal je gewoon uit het koffiehok want daarvan zitten er toch altijd voldoende te wachten tot zo'n storing ontstaat.


Het enige dat jullie even missen in dit verhaal dat er dan mogelijk een stel van Ahbo zal moeten komen en daar heb je dan wel een rangeermachinist voor nodig. Als de niet beschikbaar was op dat moment, dan wordt het lastig om een treinsteln aan het perron te krijgen.

 

10-02-2024 11:52:14
thom
thom

Je had door dat het bericht van mvanuden stijf stond van de sarcasme? ;)

 

10-02-2024 12:09:07
sjoerd
sjoerd

In het "koffiehok" van Roosendaal was het in de jaren 70-80 altijd gezellig. Wel een man of tien, en daardoor altijd aanspraak, ook over technische zaken. Daardoor kreeg ik mijn MAT-bladenverzameling compleet en had ik redelijk kijk op alle constructiewijzigingen aan de locs en treinstellen die elkaar vaak overlapten. De machinisten vonden onze vragen altijd de moeite om ze terdege te beantwoorden. Dat waren nog eens tijden. Als ze tijd hadden namen ze je mee naar de posten (klassieke beveiliging, na 1972 de NX). We leerden aardig wat vaktaal en machinisten- en seinhuiswachtersjargon, zoals: "Als de benen wijd staan, mag er geheuveld worden."

Inmiddels is het spoorbedrijf een soort van uiterst geheim Houston-Control met het bijbehorende gesluierde en ondoorgrondelijke jargon.



Laatst bewerkt door sjoerd op 10-02-2024 12:09
 

10-02-2024 13:31:04
john2
john2

Sjoerd je geeft in je verhaal van in het koffiehof in Roosendaal weer "als de benen wijd staan mag er geheveld worden". Zonder dubbelzinnig te zijn, wat wordt hiermee bedoelt? Denk zelf dat het iets met oude klassieke seinen te maken heeft.

 

10-02-2024 13:37:13
gvttreinen
gvttreinen

Heuvelsein, een 'V' voor heuvelen toegestaan.

 

10-02-2024 14:26:26
dvdhoven
dvdhoven
Quote
john2 (10-02-2024 13:31:04):

Sjoerd je geeft in je verhaal van in het koffiehof in Roosendaal weer "als de benen wijd staan mag er geheveld worden". Zonder dubbelzinnig te zijn, wat wordt hiermee bedoelt? Denk zelf dat het iets met oude klassieke seinen te maken heeft.


Zie hier Heuvelsein




Dick van den Hoven
 

10-02-2024 15:43:44
john2
john2

gvttreinen en dvdhoven bedank voor jullie antwoord incluis link heuvelsein.

 

10-02-2024 19:36:25
treinhobby
treinhobby

Het is in de NS reisplanner weer mogelijk om een reis te plannen van Oeteldonk naar Lampegat en andere carnavalssteden.

 

10-02-2024 20:34:37
sjoerd
sjoerd

Dank aan dvdhoven en gvttreinen voor de uitleg. Door het carnaval hier was ik verhinderd om eerder te reageren. Uiteraard hield ik mij echter bezig met spoorse zaken.😉

 

10-02-2024 21:24:10
anton_
anton_

Trein 677 met Icm3. Erg druk, ik vraag me af of iedereen mee kon in Utrecht.



Laatst bewerkt door anton_ op 10-02-2024 21:24
 

12-02-2024 10:53:23
jacokran
jacokran

Ik heb het niet eerder voorbij zien komen: De IC van Rtd naar Ut reed in Wd weer over het middenspoor.

 

12-02-2024 14:34:58
noof
noof

Is sinds maandag 5 februari weer in dienst.