Wijzigingsblad 14 juni 2026
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
28-02-2026 15:18:52
AlexNL
AlexNL

In de planner van DB, en ook op treinposities.nl, zijn treinen verschenen tussen Bad Nieuweschans en Leer.

Volgens de data zouden deze elk uur rijden als pendeltrein tussen Bad Nieuweschans en Leer, met stops in Bunde, Weener en Ihrhove. In Bad Nieuweschans is er dan een overstap van 1 resp. 0 minuten tussen de trein uit Groningen en de trein naar Leer (v.v.).

28-02-2026 15:48:24
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Op de planner van de NS ook, wanneer je de datum van 1 juli 2026 opgeeft.

Twee alternatieven, een overstap op de bus en een overstap van 1 uur van trein op trein!

28-02-2026 15:54:54
martijn
martijn

De werkzaamheden lopen volgens de verstoringenpagina op NS.nl ook al een tijdje tot 1 juli 2026. Het zou mooi zijn, maar ik zou niet teveel waarde aan die datum hechten, aangezien er wel meer einddatums zijn gepasseerd afgelopen jaren.

28-02-2026 15:58:00 1
treinhobby
treinhobby

Je mag aannemen dat dit een doorgaande trein gaat worden. Waarom zou je 2 treinen een keertijd van ongeveer 30 minuten gaan geven op hetzelfde station?

De enige reden zou zijn dat er onvoldoende voor Duitsland geschikte stellen beschikbaar zijn en je daarom de pendels apart houdt.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-02-2026 22:15:27
Muizeneus
Muizeneus

Zoals het nu in de planner staat zijn het geen doorgaande treinen want de treinen van/naar Gn komen in Nsch op spoor 1 terwijl alle treinen van/naar Leer op spoor 2 behandeld worden. Maar dat kan nog aangepast worden natuurlijk

28-02-2026 22:22:06
cuneo56
cuneo56

Ik had begrepen dat de Arriva stellen wat gewijzigd waren en er daarom een hernieuwde toelating in Duitsland nodig was.

Nu zal dat wel grotendeels een papieren actie zijn, maar zolang e.a.a. nog niet rond is moet er wel met een gebroken Dienstregeling gepland worden. En als de EBA net zo werkt als ik wel eens met IL& T heb meegemaakt, komt die nieuwe toelating op 30 Juni na 17:00 binnen.🙁

28-02-2026 23:12:30
broek53
broek53

Als die stellen nog niet toegelaten zijn in Duitsland, rijdt er tussen Nsch en Leer niets, toch?

01-03-2026 00:14:36
cuneo56
cuneo56

Da's lastig inderdaad, maar soms heeft een stel een specifieke toelating / ontheffing om iets in de praktijk te testen, dat zou ook nog kunnen.

01-03-2026 09:46:52
ovtje
ovtje

broek53 (28-02-2026 23:12:30):

Als die stellen nog niet toegelaten zijn in Duitsland, rijdt er tussen Nsch en Leer niets, toch?

Arriva heeft in het noorden vijf nog niet verbouwde stellen en dat zijn allemaal stellen die naar Leer kunnen rijden, mocht de toelating van de aangepaste stellen nog niet rond zijn. Met die vijf zou je prima drie omlopen kunnen onderhouden waarbij gekeerd wordt te Gn. Met wat passen en meten moet dat mogelijk zijn.

01-03-2026 10:45:15
broek53
broek53

Ander nieuws over wbl juni: er worden twee DDZ minder ingedeeld en daarom keert weer een beetje ICM terug in de 1700 en SNG in een paar slagen 1500/2600.

In de 700 worden vier ICNG5-en (vr en za vijf) ingezet. Het vervangen ICM gaat voorshands op reserve, zo begreep ik.

01-03-2026 11:24:03
phantom
phantom

ovtje (01-03-2026 09:46:52):

Arriva heeft in het noorden vijf nog niet verbouwde stellen en dat zijn allemaal stellen die naar Leer kunnen rijden, mocht de toelating van de aangepaste stellen nog niet rond zijn. Met die vijf zou je prima drie omlopen kunnen onderhouden waarbij gekeerd wordt te Gn. Met wat passen en meten moet dat mogelijk zijn.

Maar dan zijn er 2 dingen die belangrijk zijn om te weten.
Wat is er verbouwd aan die andere stellen ?
Waarom is er verbouwd aan die stellen ?
Ik weet niet wat je wel of niet mag verbouwen aan een stel zonder dat je toelating in het gedrang komt,maar ik kan me voorstellen dat t om meer gaat dan een spiegel ophangen of een tussendeur voorzien van b.v. een folie laagje.
Als het iets is geweest waar echt noodzaak voor was,dan kan ik me voorstellen dat Arriva daar niet zomaar mee gaat stoppen en die niet aangeraakte stellen ook redelijk snel verbouwd gaan worden.

broek53 (01-03-2026 10:45:15):

Ander nieuws over wbl juni: er worden twee DDZ minder ingedeeld en daarom keert weer een beetje ICM terug
Het vervangen ICM gaat voorshands op reserve, zo begreep ik.

Enig idee hoelang dat ICM dan nog ingezet kan worden voor het op reserve gezet wordt/word gesloopt,en wat neemt dan die plekken in ?

01-03-2026 12:33:00
treinhobby
treinhobby

Is deze ICMm op reserve bedoeld om direct een uitvallende ICNG te vervangen en staat dus gereed in Hoofddorp en Groningen, of wordt die als warme reserve neergezet op Amfww/Ahgons of wat dan ook?

Want bij dat tweede zou je verwachten dat ze het vrijgekomen ICMm gaan inzetten in de 1500/2600, want blijkbaar is er iets ICMm te kort.

01-03-2026 17:39:39
anton_
anton_

Je zou verwachten dat het icm naar de 1500/2600 gaat en dat daar geen ( of minder ) sprintermaterieel zou worden ingezet.

01-03-2026 22:00:09
Klaasje
Klaasje

Vanuit het perspectief van een liefhebber wel. Voor NS is ICM echter ook echt aflopende zaak. Vervangende onderdelen zijn steeds lastiger te krijgen. Bij een flink deel van de vloot zijn de vloeren slecht etc.. Allemaal niet iets waardoor inzet direct lastig wordt. Wél zaken die een forse investering vragen wanneer je ze wilt handhaven. Binnen de huidige mogelijkheden kan je de meeste kilometers uit de stellen krijgen door ze niet in te plannen maar op reserve te houden.

01-03-2026 22:43:04 1
treinhobby
treinhobby

En vanuit het oog van de reiziger bekeken?
SNG in een intercity dienst lijkt mij niet wenselijk, terwijl er ICM niks staat te doen.

Binnen de huidige mogelijkheden kan je de meeste kilometers uit de stellen krijgen door ze niet in te plannen maar op reserve te houden.

Kan je dat uitleggen? Hoe kunnen de stellen kilometers maken als ze op reserve staan?

Of bedoel je dat voor de ICM vloot in het geheel? Door nu een reserve op te bouwen, die je kunt inzetten zodra er een paar stellen (uit de huidige dienst) echt doorgerot zijn en niet meer kunnen rijden, om zo alsnog 2030 te gaan halen?

02-03-2026 07:52:20
geert
geert

Nou ik denk dat dit ICM warme reserve is voor de start van ICNG en dat lijkt mij verstandig. ICNG is nieuw in het noorden en is nog amper ervaring mee daar. Dus daar gaan in de eerste weken vast zaken mis en dan is een warme reserve handig om op terug te vallen.

Is het de bedoeling dat daarna ook de afvoer van ICM weer start?

02-03-2026 08:39:45 1
ICMIV
ICMIV

treinhobby (01-03-2026 22:43:04):

En vanuit het oog van de reiziger bekeken?
SNG in een intercity dienst lijkt mij niet wenselijk, terwijl er ICM niks staat te doen.

[...]

Vanuit een reiziger die regelmatig Ut-Rtd doet: SNG (of SLT) in IC-dienst is verschrikkelijk irritant! Vanuit mijn oogpunt onbegrijpelijk dat NS hier niet een normale IC-dienst van maakt.

02-03-2026 08:53:04
henri1972
henri1972

Helemaal mee eens, maar dan moet je wel voldoende IC-mat hebben he?

En ook als SNG natuurlijk dramatisch als IC, beter een slechte trein dan geen trein toch?

02-03-2026 09:11:32
ICMIV
ICMIV

Daarom zie ik het ook met lede ogen aan, dat al dat mooie ICM aan de kant gaat. Zie mijn avatar! ;-)

Overigens was de originele vraag: hoe is het vanuit het oogpunt van de reiziger. Nou, zoals ik schreef dus.

Laatst bewerkt door ICMIV op 02-03-2026 09:31

02-03-2026 14:20:24
Rene154
Rene154

Het is dan ook puur een financiële keuze om ICM aan de kant te hebben en tegelijkertijd structureel sprintermaterieel voor IC-diensten in te zetten. Geen keuze vanuit het oogpunt van de reiziger.

Uiteraard is het fijn als er treinen i.p.v. geen treinen rijden, maar dat is toch wel heel minimaal gedacht.

02-03-2026 14:31:36
martijn
martijn

Denk dat de gemiddelde reiziger best blij is dat hij/zij volgens dienstergeling van A naar B is vervoerd en het treinkaartje niet onnodig duur is omdat NS zo nodig met materieel wil rijden dat duurder is in onderhoud.

Laatst bewerkt door martijn op 02-03-2026 14:31

02-03-2026 15:46:18
phantom
phantom

geert (02-03-2026 07:52:20):

ICNG is nieuw in het noorden en is nog amper ervaring mee daar. Dus daar gaan in de eerste weken vast zaken mis en dan is een warme reserve handig om op terug te vallen.

Deze snap ik niet helemaal.
ICNG is er nu al eventjes,de sporen in het noorden ook,en als het goed is zijn er ook mcnén opgeleid om met een icng in het noorden te rijden.
Ik ga er vanuit dat die mensen al met ander mat in het noorden hebben gereden,dus bekendheid met eventuele 'eigenaardigheden van de routes daar' moet ook aanwezig zijn.
Dus waarom zou het dan de 1ste weken vast vaak mis gaan ?

Laatst bewerkt door phantom op 02-03-2026 15:47

02-03-2026 15:49:04 3
Marco
Marco

martijn (02-03-2026 14:31:36):

Denk dat de gemiddelde reiziger best blij is dat hij/zij volgens dienstergeling van A naar B is vervoerd en het treinkaartje niet onnodig duur is omdat NS zo nodig met materieel wil rijden dat duurder is in onderhoud.

In mijn ervaring waren de sprintercities altijd beduidend minder druk (qua absoluut aantal reizigers) dan de "echte" intercities. Vaste reizigers weten ook wel welk kwartier de sprintertreinstellen rijden, en reizen dan bij voorkeur in het andere kwartier.

Het geldt natuurlijk allebei: mensen willen én een betaalbaar treinkaartje, maar ook gewoon een fatsoenlijk treinstel. Niet met de knietjes tegen elkaar aan bij de vierzits van de SLT, bij voorkeur.

Als een persoon voor het eerst met de trein reist, €27,60 betaalt voor een retourtje Rotterdam - Utrecht, en vervolgens in een SLT terecht komt, krijgt die persoon geen beste indruk van het comfort van de trein. Die overweegt de volgende keer wel weer de auto. Dat kost NS natuurlijk ook geld.

02-03-2026 17:31:38 1
michaben
michaben

En als het absolute noodzaak zou zijn, beperk het dan zo veel mogelijk tot de spits. De 2800 wordt sowieso al gesplitst buiten de spits, zet die stellen dan in de daluren in de 2000 in i.p.v. ze af te rangeren.

02-03-2026 17:32:12 1
selivio
selivio

phantom (02-03-2026 15:46:18):

ICNG is nieuw in het noorden en is nog amper ervaring mee daar. Dus daar gaan in de eerste weken vast zaken mis en dan is een warme reserve handig om op terug te vallen.

ICNG is er nu al eventjes,de sporen in het noorden ook,en als het goed is zijn er ook mcnén opgeleid om met een icng in het noorden te rijden.
Ik ga er vanuit dat die mensen al met ander mat in het noorden hebben gereden,dus bekendheid met eventuele 'eigenaardigheden van de routes daar' moet ook aanwezig zijn.

Omdat de noordelijke machinisten nog niet zoveel ervaring op de ICNG hebben als dat de westerse machinisten inmiddels hebben misschien??

Laatst bewerkt door selivio op 02-03-2026 17:33

02-03-2026 17:43:24
Muizeneus
Muizeneus

Met die redenering kun je de categorie Intercity het beste helemaal afschaffen en alleen nog maar Sprinters rijden bij voorkeur met plastic kuipstoeltjes a la Rotterdamse metro....

02-03-2026 17:57:04
martijn
martijn

Zo kan je ook lezen, maar ik zeg nergens dat ze treinkaartjes prima goedkoper kunnen maken met zulke oplossingen. Maar ik snap prima dat NS ook weleens een verstandige financiële keuze maakt en in dit geval van een niet al te lange intercityverbinding een tijdje sprintermaterieel inzet.

02-03-2026 18:20:08 1
broek53
broek53

phantom (02-03-2026 15:46:18):

Op zichzelf waar, maar als er om welke reden dan ook grote problemen met ICNG richting Groningen zouden zijn en NS het vrijkomende ICM al aan de kant zou hebben gezet, dan zou je het geweeklaag en knarsen der tanden onder andere in dit forum eens moeten lezen -). Wat dat betreft better safe than sorry, zou ik denken.

02-03-2026 19:04:32 2
tieske05
tieske05

Vind wel dat ze hier wat steken laten vallen, de 1100 heeft in de spits nog vaak zat een los 5je. Als ze daar eerst eens met fatsoenlijke composities zouden rijden, en daarna naar Groningen gaan uitbreiden vind ik het een heel ander verhaal.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

02-03-2026 19:39:54 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Muizeneus (02-03-2026 17:43:24):

Met die redenering kun je de categorie Intercity het beste helemaal afschaffen en alleen nog maar Sprinters rijden bij voorkeur met plastic kuipstoeltjes a la Rotterdamse metro....

Dat laatste is misschien een beetje extreem. Maar helaas heeft IenW NS daar wel de ruimte voor geboden. Want er zijn geen specifieke kwaliteitseisen in de vervoersconcessie opgenomen voor materieel dat op intercitydiensten ingezet wordt ...

02-03-2026 20:45:13
broek53
broek53

tieske05 (02-03-2026 19:04:32):

Vind wel dat ze hier wat steken laten vallen, de 1100 heeft in de spits nog vaak zat een los 5je. Als ze daar eerst eens met fatsoenlijke composities zouden rijden, en daarna naar Groningen gaan uitbreiden vind ik het een heel ander verhaal.

Over meer of mindere inzet in andere series heb ik het niet gehad. Logisch,want dat weet ik ook niet 🙃. In deze zin moet het moed geven dat er op Groningen alleen maar vijfjes worden ingezet. Maw als er ook meer achten bij komen, maakt de 1100 een redelijke kans, denk ik.

02-03-2026 21:20:37
anton_
anton_

henri1972 (02-03-2026 08:53:04):

Helemaal mee eens, maar dan moet je wel voldoende IC-mat hebben he?

En ook als SNG natuurlijk dramatisch als IC, beter een slechte trein dan geen trein toch?

Maar waarom dan niet alle ICM inzetten en een paar sprinters op reserve zetten voor Groningen - Schiphol vv? Dat lijkt me geen nadelen te hebben (en voor de reiziger zelfs voordelen )

02-03-2026 21:21:23
DDZ7504
DDZ7504

Jawel, extra belasting op de bijna-op zijnde ICM stellen, die dan nóg eerder écht op raken. 'Op' als in versleten, in dit geval.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 02-03-2026 21:21

02-03-2026 21:22:07
anton_
anton_

Andere vraag in de zomer is het toch altijd minder druk in de trein. Kan dan niet alle IC's met IC materieel gereden worden?

02-03-2026 21:56:40
Rene154
Rene154

martijn (02-03-2026 17:57:04):

Zo kan je ook lezen, maar ik zeg nergens dat ze treinkaartjes prima goedkoper kunnen maken met zulke oplossingen. Maar ik snap prima dat NS ook weleens een verstandige financiële keuze maakt en in dit geval van een niet al te lange intercityverbinding een tijdje sprintermaterieel inzet.

Dubbel genaaid houdt beter zei mijn oma vroeger altijd.

Eerst de lange intercity-as slopen zonder rechtstreeks alternatief, waardoor overstappen ineens verplicht is en je dus ook niet rustig door kan werken in de trein maar onderweg je boeltje bij elkaar moet zoeken.

Vervolgens wordt het feit dat de omloop korter is dan voorheen (mind you: de treinreis van reizigers blijft hetzelfde) aangegrepen om structureel een kwaliteitsverlaging toe te passen. Die laptop kun je ook wel in je tas laten zitten want een klaptafel is ook teveel gevraagd. 40 minuten in de trein is in de ogen van de NS blijkbaar niet lang genoeg om te kunnen werken dus heb je ook geen tafeltje nodig.

En eigenlijk driedubbel genaaid: je kunt (gedeeltelijk in de toekomst, wanneer weet niemand precies) wel reizen zonder overstap, maar dan uiteraard wel met extra toeslag, geen tijdswinst. Of juist extra reistijd, zoals nu tussen Amersfoort en Rotterdam via Schiphol. Een toeslag die je bovendien nergens anders in Nederland hoeft te betalen om trager te reizen.

Dus: als je bereid bent om in te boeten op comfort, geen toeslag wenst te betalen voor een langere reistijd én graag overstapt, is daar altijd nog de sprintercity!

Maar oow wat mogen we blij zijn dat NS treinen conform hun dienstregeling rijden.

En vervolgens is NS verbaasd dat de reizigersaantallen nog steeds niet op niveau van voor Corona zit, terwijl het aantal autokilometers daar al lang weer op zit. En tussen Rotterdam en Utrecht, maar ook op beide ringen van die steden, weer enorme files staan.

Laatst bewerkt door Rene154 op 02-03-2026 22:05

02-03-2026 22:11:57
Karel1969
Karel1969

broek53 (01-03-2026 10:45:15):

Ander nieuws over wbl juni: er worden twee DDZ minder ingedeeld en daarom keert weer een beetje ICM terug in de 1700 en SNG in een paar slagen 1500/2600.

In de 700 worden vier ICNG5-en (vr en za vijf) ingezet. Het vervangen ICM gaat voorshands op reserve, zo begreep ik.

Opmerkelijk zolang het nog geregeld voorkomt dat er in de 1100/1800 er stellen ontbreken waardoor er overvolle treinen rondrijden.

02-03-2026 22:33:32
henri1972
henri1972

Is het niet gewoon een kunstje om mcn in het noorden ICNG bevoegd te houden na hun opleiding voor ICNG?

02-03-2026 22:55:41
Muizeneus
Muizeneus

broek53 (02-03-2026 20:45:13):

In deze zin moet het moed geven dat er op Groningen alleen maar vijfjes worden ingezet.

Bijzonder! Wat is de logica erachter? Ik kan me niet heugen dat er ooit eerder op voorhand maar 1 "lengtemaat" van een materieeltype toebedeeld is aan een treinserie (op 1 uitzondering na, DDZ-IV in de 5600 waar geen zesjes in mochten)

02-03-2026 23:24:23
NDS
NDS

Marco (02-03-2026 15:49:04):

In mijn ervaring waren de sprintercities altijd beduidend minder druk (qua absoluut aantal reizigers) dan de 'echte' intercities. Vaste reizigers weten ook wel welk kwartier de sprintertreinstellen rijden, en reizen dan bij voorkeur in het andere kwartier.

Het voordeel is dat mensen als ik die het totaal niet boeiend vinden als ik maar optijd en bijvoorkeur niet te druk van a naar b kom pakken dan lekker juist de sprinter IC's. Zo pak ik ook op Ut-Zl en Zl-Gn graag een sprinter om de drukte te ontwijken of de drukte maar tijdelijk te hebben en met de 6600 vermaak ik me ook prima van Ah naar Zlw en terug.

Ik vind het een hoop gezeur om niks en op van die korte ritjes als in de randstad vraag ik me echt af waar een aantal zich druk over maken.

Groetjes Michiel

02-03-2026 23:58:23
Rene154
Rene154

michaben (02-03-2026 17:31:38):

En als het absolute noodzaak zou zijn, beperk het dan zo veel mogelijk tot de spits. De 2800 wordt sowieso al gesplitst buiten de spits, zet die stellen dan in de daluren in de 2000 in i.p.v. ze af te rangeren.

Dat zou ook al een verbetering zijn, en eigenlijk relatief makkelijk door te voeren.

Overigens: voor de stations Nieuwerkerk, Capelle en Rotterdam Noord richting Utrecht (en vice versa) moet altijd overgestapt worden op de IC te Gouda (of op Alexander). Dit is nu zo gepland dat moet worden overgestapt op de sprintercity, IC materieel rijdt precies het andere kwartier.

Tegelijkertijd lukt het al die jaren na Corona nog steeds niet om tussen Rotterdam en Gouda voldoende reizigers te trekken om (in de spits) als voorheen 4 keer per uur een sprinter te laten rijden. Naast Utrecht-Amersfoort volgens mij de enige trajecten die (in de spits) qua dienstregeling nog steeds niet op vroegere niveau zitten. Terwijl de vraag er wel is, kijkend naar de drukte op de weg.

03-03-2026 00:16:46 2
Rene154
Rene154

NDS (02-03-2026 23:24:23):

Het voordeel is dat mensen als ik die het totaal niet boeiend vinden als ik maar optijd en bijvoorkeur niet te druk van a naar b kom pakken dan lekker juist de sprinter IC's. Zo pak ik ook op Ut-Zl en Zl-Gn graag een sprinter om de drukte te ontwijken of de drukte maar tijdelijk te hebben en met de 6600 vermaak ik me ook prima van Ah naar Zlw en terug.

Ik vind het een hoop gezeur om niks en op van die korte ritjes als in de randstad vraag ik me echt af waar een aantal zich druk over maken.

Groetjes Michiel

Ieder z’n ding natuurlijk. Maar ik denk dat je je moet beseffen dat je tot een (zeer) kleine minderheid behoort die de voorkeur geeft aan een reistijd van 2:35 uur met overstap in sprintermaterieel t.o.v. een rechtstreekse rit van 1:50 uur met comfortabel IC materieel, om drukte te vermijden. Veel anderen zullen een eerdere/latere IC nemen om drukte te mijden, drukte op deze trajecten is sowieso beperkt. 😉

Dat het jouw niet uitmaakt is jouw goed recht, maar om dan andermans beleving weg te zetten als gezeur getuigt van weinig inlevingsvermogen in een ander. En realiseer je dat jij keuzemogelijkheden hebt (waar je dus ook bewust gebruik van maakt) die reizigers op andere trajecten dus niet hebben.

03-03-2026 07:37:31 1
treinfan
treinfan

Rene154 (02-03-2026 23:58:23):

michaben (02-03-2026 17:31:38):

Dat zou ook al een verbetering zijn, en eigenlijk relatief makkelijk door te voeren.

Overigens: voor de stations Nieuwerkerk, Capelle en Rotterdam Noord richting Utrecht (en vice versa) moet altijd overgestapt worden op de IC te Gouda (of op Alexander). Dit is nu zo gepland dat moet worden overgestapt op de sprintercity, IC materieel rijdt precies het andere kwartier.

Tegelijkertijd lukt het al die jaren na Corona nog steeds niet om tussen Rotterdam en Gouda voldoende reizigers te trekken om (in de spits) als voorheen 4 keer per uur een sprinter te laten rijden. Naast Utrecht-Amersfoort volgens mij de enige trajecten die (in de spits) qua dienstregeling nog steeds niet op vroegere niveau zitten. Terwijl de vraag er wel is, kijkend naar de drukte op de weg.

Je vergeet Gouda - Zoetermeer - Den Haag, daar rijden ook nog niet alle dagen van de week 4 sprinters per uur.

03-03-2026 10:18:20 1
Berk24
Berk24

Het was toch ook zo dat Zoetermeer en Voorburg hun IC/Sneltreinstop hebben ingeleverd in ruil voor 4x per uur een Sprinter. Nu hebben Zoetermeer en Voorburg en geen IC/Sneltrein meer, maar ook geen 4x per uur een Sprinter. Dus dan lijkt mij logisch dat of de Sprinter weer 4x per uur gaat rijden of dat de IC's alternerend gaan stoppen in Zoetermeer en Voorburg zodat Zoetermeer en Voorburg weer 4x per uur een trein hebben.

03-03-2026 10:43:20
broek53
broek53

Muizeneus (02-03-2026 22:55:41):

broek53 (02-03-2026 20:45:13):

In deze zin moet het moed geven dat er op Groningen alleen maar vijfjes worden ingezet.

Bijzonder! Wat is de logica erachter? Ik kan me niet heugen dat er ooit eerder op voorhand maar 1 'lengtemaat' van een materieeltype toebedeeld is aan een treinserie (op 1 uitzondering na, DDZ-IV in de 5600 waar geen zesjes in mochten)

Het lijkt wel of elke mededeling hiero acuut een open zenuw raakt. Mind you: het gaat om vier diensten (vr en za: 5), niet om een standaardinzet voor de komende jaren. Interessant zal de inzet op vr en za zijn: dan rijden er een paar treinen met 3 x 5.

03-03-2026 16:22:43
phantom
phantom

selivio (02-03-2026 17:32:12):

Omdat de noordelijke machinisten nog niet zoveel ervaring op de ICNG hebben als dat de westerse machinisten inmiddels hebben misschien??

Dat is een optie waar ik geen rekening mee had gehouden.
Ik was er vanuit gegaan dat tijdens de opleiding de meest voorkomende problemen die icng heeft of kan krijgen onderweg,wel behandeld zouden zijn,incl DE oplossing om dat probleem te verhelpen.
Dat er evt wellicht is iet s fout gaat wat niet behandeld is/was,daar heb ik geen rekening mee gehouden ;-)

broek53 (02-03-2026 18:20:08):

Op zichzelf waar, maar als er om welke reden dan ook grote problemen met ICNG richting Groningen zouden zijn en NS het vrijkomende ICM al aan de kant zou hebben gezet, dan zou je het geweeklaag en knarsen der tanden onder andere in dit forum eens moeten lezen -). Wat dat betreft better safe than sorry, zou ik denken.

Dat is zeker waar.

03-03-2026 17:12:56
thom
thom

Natuurlijk krijgen ze die uitleg wel voor problemen, maar zie dat zonder ervaring nog maar direct te herinneren.

13-03-2026 10:28:49
cuneo56
cuneo56

AlexNL (28-02-2026 15:18:52):

In de planner van DB, en ook op treinposities.nl, zijn treinen verschenen tussen Bad Nieuweschans en Leer.

Volgens de data zouden deze elk uur rijden als pendeltrein tussen Bad Nieuweschans en Leer, met stops in Bunde, Weener en Ihrhove. In Bad Nieuweschans is er dan een overstap van 1 resp. 0 minuten tussen de trein uit Groningen en de trein naar Leer (v.v.).

Inmiddels blijken de grensoverschrijdende treinen weer uit beide planners verdwenen te zijn. 😢 Daar weer eens per trein de grens over lijkt deze dienstregeling niet meer te lukken.