| 27-03-2026 17:59:48 1 | ||
|---|---|---|
|
Lucazzzz42
|
Beste mede-spoorliefhebbers, Ik ben op zoek naar een bevestiging (en hopelijk een bron) voor iets wat ik meen te hebben gelezen over de OBIS-reisinformatieschermen in de NS-treinen (met name VIRM/ICM). Het valt me op dat wanneer de actuele reisinformatie niet beschikbaar is, er vaak foto's worden getoond van een trein in een landschap (bijvoorbeeld een VIRM op de heide of in een groen veld). Nu heb ik ooit ergens gelezen dat deze specifieke foto's niet willekeurig zijn, maar een technische betekenis hebben voor het personeel. Er werd gesuggereerd dat de ene foto bijvoorbeeld betekent dat er geen verbinding is met de centrale server, terwijl een andere foto aangeeft dat de lokale router/WiFi in die bak een storing heeft (een soort visuele storingscode in plaats van een foutmelding). Ik kan de oorspronkelijke bron of de bewuste discussie hierover nergens meer terugvinden (ook niet via Wikipedia of Google). Is er iemand hier die kan bevestigen of dit klopt? En zo ja, welke foto staat voor welke status? Alvast bedankt voor het meedenken! |
|
| 27-03-2026 19:25:02 | ||
|---|---|---|
|
Dionysusnu
|
Ja, het klopt. Het is eerder hier besproken op somda. Voor de precieze betekenissen wordt gelinkt naar een topic in de NS Community, maar die is inmiddels weg... |
|
| 27-03-2026 19:59:47 3 | ||
|---|---|---|
|
MaxBB
|
||
| 28-03-2026 09:39:58 | ||
|---|---|---|
|
VIRMm1
|
De "trein in het rietveld met donkere lucht" wordt inderdaad gebruikt wanneer er op treinniveau iets defect is. Kan per scherm zijn (Smart screen) maar ook per rijtuig (zoals bij VIRM en ICM). Als de hele Obis eruit ligt zal de hele trein dit plaatje tonen. Er is ook een foto van een trein in een tulpen veld, dan is in principe de Obis op treinniveau in orde maar wordt er geen (juiste) informatie vanaf de wal ontvangen of het wordt op dat moment ingeladen.
|
|