28-09-2023 11:17:33 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Heel wat. Concurrentie heeft voor de overheid vooral één doel: zorgen dat je niet teveel betaalt. Als al het vervoer winstgevend zou zijn, dan was het ook niet zo'n probleem om dat aan één vervoerder over te laten (wel afspraken voor kwaliteit maken uiteraard). Maar omdat het heen wel en het ander niet winstgevend is probeer je met een aanbesteding de kosten laag te houden. Hetzelfde probleem heb je als de overheid alles moet betalen. Als je tegen één partij (zelfs als dat een overheidsinstantie is, broekzak-vestzak) zegt "doe jij het maar en geef mij de rekening", dan is er geen prikkel om het efficiënt te doen, want de rekening wordt toch betaald. Dan krijgen we treinen met gouden toiletten en iedereen een 1e klas zitplaats met wuivende palmen, croissantje en krantje en ondertussen kost een reizigerskilometer één euro. Juist met concurrentie kun je er voor zorgen dat die prikkel om de kosten laag te houden blijft bestaan. Dat dat ook niet zonder problemen is mag duidelijk zijn. Als je alles op zijn goedkoopst doet en geen buffer of afspraken maakt als het duurder uitpakt, dan zie je wat gebeurt met bijvoorbeeld Arriva in Nederland en Abellio in Duitsland (want laten we wel wezen, het is niet alleen
In Luxemburg is het ook niet alleen de trein die gratis is, het is het hele OV. Luxemburg is (IMHO) te klein om het spoorvervoer in concessies op te delen, maar het busvervoer is dat zeker wel. Van oudsher waren daar 3 grote gebieden (AVL = Luxemburg stad, TICE = Esch en omgeving, RGTR = rest van Luxemburg) die het vervoer ook weer uitbesteden aan onderaannemers. Dus zeg niet dat er geen concurrentie of aanbesteding is in het Luxemburgse OV. |
28-09-2023 12:06:51 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Wil Arriva nou nog extra treinen rijden naast de 4 treinen per uur die NS al rijdt tussen Zl-Lw/Gn? Of willen ze de stopdiensten overnemen? In wiens belang eigenlijk? |
28-09-2023 12:09:57 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Of simpelweg, de NS als staatsbedrijf zou veel meer diensten moeten aanbesteden, niet alleen bijvoorbeeld het schoonmaken van treinen, maar ook het rijden van treinen. |
28-09-2023 12:17:30 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Arriva's belang. |
28-09-2023 12:32:12 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Arriva is een commercieel bedrijf, dus dat is natuurlijk primair in hun eigen belang. |
28-09-2023 12:32:53 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote NS is een N.V. met als enigste aandeelhouder ministerie van Financiën. En NS hoeft helemaal niks aanbesteden. Zou ook niet weten waarom zij dat zouden moeten doen. |
28-09-2023 12:59:01 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Er is een verschil tussen concurrentie OM het spoor en concurrentie OP het spoor. Het eerste is wat we nu in NL doen: aanbesteden en de beste/goedkoopste inschrijver wint en mag op die lijn rijden Het tweede is wat Arriva nu wil, naast NS op dezelfde lijnen gaan rijden. Van dat laatste is het dus de vraag welk nut het heeft als OV gratis is. Want welk belang zou Arriva kunnen hebben om extra treinen te gaan rijden terwijl daar geen cent aan reizigersopbrengsten tegenover staat? |
28-09-2023 14:26:05 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
En al helemaal als je zoveel treindiensten gaat rijden dat het onmogelijk rendabel kan zijn. Die kosten moet toch iemand dragen? Hoe kan het tegelijk mogelijk zijn dat je als vervoerder daaraan kan verdienen? |
28-09-2023 14:31:48 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dat is ook niet rendabel. Arriva probeert de koekoekstaktiek: zodanig groeien in omvang dat je sterker wordt dan de nesteigenaar en deze uit dan z'n nest kan duwen. Vanaf dat moment kun je geld gaan verdienen |
28-09-2023 15:37:48 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ja, maar nog steeds word je van stoptreindiensten niet rijk. NS verdient daaraan ook minder dan op de doorgaande verbindingen, als er al verdiensten uit Sprinterdiensten komen. Het kan inderdaad een strategie zijn, maar het is nog de vraag op de Arriva-sprinters goedkoper zullen zijn voor de klant dan de NS-sprinters. En wat ben je dan eigenlijk aan het toevoegen voor de klant? |
28-09-2023 15:43:00 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
99% kans dat Arriva's einddoel niet de stoptreindiensten is... |
28-09-2023 16:58:01 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
NS is geen staatsbedrijf het is een naamloze vennootschap waarvan de aandelen in handen van de staat zijn. Arriva is een besloten vennootschap waarvan de aandelen in handen zijn een veel groter buitenslands staats bedrijf dan NS. Op wat ik de Frieselijn noem zijn de mogelijkheden voor de bedingen van een stopdiensten door zowel NS als Arriva elk 2x2 beperkt als gevolg van de verschillende vaste brugopeningstijden voor de scheepvaart, nog afgezien wat dit betekend voor het dichtligging van de diverse overwegen. Het wordt hier werkelijkheid het verdelen van schaarste op de lijn als knooppunten. Uiteindelijk moeten de kosten ergens betaald worden en die landen hoe je het wend of keert op het bordje van de klant of belasting betaler. Zonder een eenvormige inchecken regime is dit in mijn ogen een wijnig zalig idee. Misschien moeten we toch maar weer eens naar het Zwitserse coöperatieve exploitatie model gaan kijken (SBB / SOB en SBB / BLS) ! Laatst bewerkt door jeanne op 28-09-2023 16:59 |
28-09-2023 17:03:36 | ||
---|---|---|
TSZ
![]() |
Quote Maak daar maar 100% van, ze hebben al gezegd dat ze intercity's willen gaan rijden en hebben een paar maanden terug ook al aangekondigd internationale treinen te willen rijden naar Parijs. Maar of ze die gaan rijden is nog de vraag.... Laatst bewerkt door TSZ op 28-09-2023 17:04 |
28-09-2023 17:25:39 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Quote Ach joh, we weten allemaal allang dat Arriva het complete spoorvervoer wil hebben.. En als ze het zover krijgen dat ze NS omverwerpen, gaan ze dat bij de overige spoorvervoerders ook doen. |
28-09-2023 18:37:36 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Quote Dus voor mij in een begrijpelijke taal, arriva maakt kans of juist niet? |
28-09-2023 18:47:42 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Het wordt Arriva momenteel niet verboden om een dienstregeling aan te vragen en treinen te gaan rijden, omdat de nieuwe concessie nog niet verleend is door het ministerie en er daarom geen onderzoek naar mogelijke economische schade voor de ns gedaan kan worden. |
28-09-2023 18:48:19 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Zover ik begrijp mag men de treindiensten in open toegang gaan aanvragen, maar dat leidt niet automatisch tot het toekennen van de capaciteit. De staatssecretaris kan besluiten deze treindiensten in de concessie te houden, en er ligt een wijziging van het besluit capaciteitsverdeling klaar waarin geregeld wordt dat concessievervoer vanaf 2025 voorrang krijgt boven open toegang. De kans dat Arriva de gewenste treinpaden kan krijgen wordt daardoor nihiel, maar ze mogen het dus wel proberen als ze daarmee een punt denken te kunnen maken. Laatst bewerkt door michaben op 28-09-2023 18:48 |
29-09-2023 01:08:09 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Stichting Mat '54 Hondekop heeft bij de ACM een aanvraag ingediend om vanaf 2025 of 2026 naar het spoorwegmuseum te gaan rijden met museummaterieel. Het gaat om 8 treinen van/naar Utrecht Centraal, en 's ochtends en 's middags 1 rit van/naar Amersfoort Centraal met stop in Bilthoven. Deze zal op alle dagen rijden dat het museum open is, dus normaal di-zo en bij evenementen en tijdens vakanties iedere dag. |
29-09-2023 17:57:03 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Quote Het is geen 1 april?
Het idee is natuurlijk heel erg leuk, echter niet realistisch. Zeker niet met deze frequentie. Doordeweeks buiten de schoolvakanties kan de aantal koppen met 2 handen tellen per trein. Hierdoor is deze treinverbinding verliesgevend of gesubsidieerd door NSM. Met deze frequentie moet de stichting 2 machinisten per dag vinden (vanwege verplichte pauze). Betaalde krachten kunnen ze niet inhuren (tenzij NSM flink betaald) en ik denk niet dat veel vrijwilligers te vinden zijn welke 40 uur willen werken (zonder betaald te krijgen). Door een pauze in te lassen (slag opheffen) op Maliebaan zou de dienstregeling door 1 machinist gedraaid kunnen worden. Daarnaast is een bijsturing verplicht om te hebben (het is toegestaan om bijsturing taken bij een andere vervoerder neer te leggen)
Door de krappe keertijden is er geen tijd om vertraging in te halen
Veel wisselende vertrektijden waardoor (indien deze dienstregeling gehandhaafd blijft) half Nederland de treinen op andere tijden moet vertrekken (oplossing, indien naar Amersfoort gereden wordt dan in dat uur niet naar Utrecht CS rijden)
Om 10 slagen in 8 uur te passen heeft de trein van 15:18 uit Utrecht een negatieve dienstregeling. |
29-09-2023 20:46:04 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Dat laatste is gewoon een typfout, kijk maar naar de ongebruikelijk lange keertijd in blauwkapel van die rit.
|
30-09-2023 01:36:46 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Het NSM werkt al jaren samen met NSR die deze treindienst aan het museum aanbied en voorziet, en deze aanvraag is een volledig eigen initiatief van de Stichting Hondekop zelf dus ik denk niet dat die enige bijdrage moeten verwachten.... Laatst bewerkt door thom op 30-09-2023 01:37 |
30-09-2023 12:41:16 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Al weten we natuurlijk niet of de stichting om de tafel zit met het NSM ;-) |
30-09-2023 13:46:36 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Jawel, Thom vermeldt zojuist specifiek dat het een eigen initiatief is en niet een samenwerking met het NSM. |
30-09-2023 21:48:20 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Voor de weekends en de vakanties kan ik me voorstellen dat het leuker is met museummaterieel te rijden. Als er echter veel geld bij moet wordt dat wat lastig voor een museumorganisatie die drijft op vrijwilligers |
30-09-2023 22:09:30 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als je bedenkt dat een rustige doordeweekse dag een 6-700 bezoekers kent bij het Spoorwegmuseum waarbij een deel natuurlijk ook nogeens gewoon met de auto komt dan kun je wel bedenken dat in de huidige situatie met nu 8 treinslagen per dag er alleen maar geld bij moet... |
01-10-2023 11:03:34 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dan ben ik benieuwd,waarom de stichting wil gaan voorzien in het aanbieden van een dienst,met meerdere ritten per dag,het hele jaar door,zonder daar inkomsten voor te verkrijgen. |
01-10-2023 12:31:58 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Waaruit trek je de conclusie dat er geen inkomsten tegenover staan? |
01-10-2023 13:26:09 | ||
---|---|---|
jossevb
![]() |
Ze schrijven in voor open acces, dus ze mogen zelf de tarieven bepalen. Zou me niks verbazen als ze dan de prijs in de entreeprijs voor het spoorwegmuseum verdisconteren. |
02-10-2023 13:33:28 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Misschien moet Arriva even een toontje lager gaan zingen nu behalve in Limburg ook in het noorden voortdurend problemen zijn met de beschikbaarheid van personeel. Hoe denken ze in hemelsnaam die andere 26 gewenste treindiensten dan te bemensen? https://dvhn.nl/groningen/Zorgen-over-rituitval-op-regiospoor-Groningen-28670118.html |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
02-10-2023 13:40:36 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ze zijn per vandaag in ieder geval gestopt het weergeven van de rituitval op X/Twitter. Dan valt het wat minder op dat het in meerdere regio's tegelijk speelt. Ik dacht trouwens dat Groningen en Fryslân ze juist in gebreke had gesteld omdat de informatievoorziening te wensen overliet. Maar die wordt zo wel een stukje minder. Vond de meldingen op X wel handig... Nu moet je de uitval op de website opzoeken of in hun app (of je ziet het bij het plannen van een reis in de reisplanner) |
02-10-2023 14:10:27 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Nee, want het spoorwegmuseum heeft hier dus niks mee te maken. Spoorwegmuseum verdisconteerd waarschijnlijk wel de museumpendel van NS in z'n toegangskaartjes, maar dit initiatief niet. Met als gevolg dat iemand die met Stichting Hondekopvier naar het Spoorwegmuseum gaat, dus eigenlijk voor twee spoorwegmaatschappijen betaalt.... |
02-10-2023 14:15:01 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Het NSM verdisconteerT die niet, treinkaartjes zijn apart. Dat zal met de Stichting mat'54 vast niet anders zijn. |
02-10-2023 14:15:28 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Gelukkig staat hte NSM wel positief tegenover het initiatief door de stichting via social media veel succes te wensen met het plan Laatst bewerkt door martijn op 02-10-2023 14:15 |
02-10-2023 15:56:34 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Tom geeft aan dat er ondanks de reizigersopbrengsten geld bij moet. Dat moet ergens vandaan komen. Dus óf NS betaalt dat uit eigen zak, of het Spoorwegmuseum vult de tekorten aan. In dat laatste geval zal ook die bijdrage ergens vandaan moeten komen en dus in de entreeprijzen verdisconteerD |
02-10-2023 17:12:58 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
De dienst naar het sporweg museum is min of meer een cadeautje van een voormalige NS directeur. Dat ritje op zich kan natuurlijk niet uit, maar de klanten komen natuurlijk meestal van verder weg en in totaal kan het dan best wel uit kunnen. |
02-10-2023 22:48:45 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Ik kan niet met zekerheid weten op welk bericht je doelt, maar de 'Vrienden van het Spoorwegmuseum' die ik hierop heb zien reageren is een vereniging die losstaat van het Spoorwegmuseum zelf :) |
03-10-2023 19:57:28 1 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Arjen Lubach over spitsheffing en concurrentie op het spoor (YouTube) Ik vind het heel leuk en goed kloppend uitgelegd. Volgens mij kloppen alle details.
Alleen open acces wordt hier niet besproken. Desondanks, de journalist welke deze onderwerp gemaakt heeft heeft kennis van zaken! Laatst bewerkt door seinhuis op 03-10-2023 19:57 |
03-10-2023 21:05:06 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Leuk. Wel jammer dat de 2e kamer de Nederlanders geen lagere spitstarief gunt. Laatst bewerkt door anton_ op 03-10-2023 21:05 |
04-10-2023 01:31:58 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
![]() |
Quote Toch ontbreekt wel de kennis over R-NET, wat als bedrijf wordt genoemd in het stuk maar toont uiteraard wel (onbewust) goed aan hoe verwarrend het kan zijn voor reizigers.. 'Waarom wel uit- en inchecken voor R-NET op de Merwedelingelijn en niet tussen Gouda en Alphen a/d Rijn? Het is toch allebei R-NET?' |
04-10-2023 01:44:38 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Wat R-Net precies inhoud heb ik als reiziger nog nooit begrepen. Maar dat maakt verder niet uit, als ik maar kom waar ik wezen moet. |
04-10-2023 08:01:36 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik vind het als reiziger best wel handig om te weten of je wel opnieuw moet uit-/inchecken zoals bij RNET of dat je gewoon kan doorlopen zoals bij Blauwnet (en andersom natuurlijk als je van/naar een NS-trein gaat) Laatst bewerkt door martijn op 04-10-2023 08:18 |
04-10-2023 08:27:20 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Quote Het is een totaalconcept waar een vervoerder zich aan moet conformeren met het idee dat je dan als reiziger weet welk kwaliteitsniveau je kunt verwachten. het probleem is alleen dat het zonder enige communicatie met de buitenwereld is geïntroduceerd en daardoor weet niemand wat je er als reiziger van kunt verwachten. Laatst bewerkt door BVisser op 04-10-2023 08:27 |
04-10-2023 09:00:04 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Er is al jaren een website van met de verrassende link Rnet.nl. Daarnaast wordt er bij de overgang naar R Net kwistig met folders en fantastische vernieuwingen gestrooid. In de praktijk gaan sinds de Coronapandemie de bussen niet vaker rijden maar goed Het idee is dat R Net het merk is waarmee je reist en dat voor de lange termijn zekerheid biedt voor je (vaste) vervoer, ongeacht de vervoerder of consessie. Of dat ook echt werkt gaan we in december zien als de concessie Zaanstreek overgaat van Connexxion naar EBS, bij mijn weten de eerste keer dat het R Net concept in een bepaald gebied gaat wisselen van vervoerder. Bij de oprichting was OV nog gericht op de lange termijn, R Net was een visie voor een jaar of 20 om reizigers structureel in het OV te krijgen in Noord Holland en Zuid Holland. Utrecht zou ook mee doen maar heeft uiteindelijk in 2018 gekozen voor U Link. Laatst bewerkt door geert op 04-10-2023 09:09 |
04-10-2023 09:16:10 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Met het verschil dat bij Blauwnet en nu RRReis wel consequent wordt ingezet op de huisstijl/uitstraling en het reizigersgemak bij in-/uitchecken e.d. Bij RNET houden verschillende vervoerders nog altijd zoveel mogelijk vast aan eigen huisstijl en regels. |
04-10-2023 11:23:48 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nee andersom. Een verbinding mag pas het R net label dragen als de verbinding aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. Dat dit door de coronapandemie wat verwaterd is had ik al opgemerkt |
04-10-2023 11:27:29 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Waarbij het helemaal handig zou zijn als de regels bij alle vervoeders (incl NS) gelijk zouden zijn.
|
04-10-2023 11:29:21 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Altijd fijn die concepten. Bij een restaurant waar ze vragen "bent u bekend met ons concept", moet je ook stante pede omkeren. Vrij naar Jan Schäfer: in gelul kun je niet vervoerd worden. |
05-10-2023 08:02:59 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Je zou toch eens moeten verwachten dat je in het concept "OV" met een kwaliteitsproduct vervoerd wordt. Nee, daar moet je een nieuw concept voor bedenken. |
05-10-2023 09:10:07 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote En als je pecht hebt, zit daar ook nog weer een aantal kantoormensen achter 'dat de formule moet bewaken' en 'toelatingstoetsen tot het concept' uitvoert.... |
05-10-2023 09:16:47 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Het cynisme en wensdenken vieren hier weer hoogtij |
05-10-2023 16:59:05 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Al zit er wel een kern van waarheid in. |
05-10-2023 17:37:29 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
We herinneren ons nog levendig de introductie van de 'sprinterformule': van de marketingmensen mochten er geen gele en vlaflipstellen gekoppeld rijden omdat dat de formule zou ontkrachten. Met als gevolg dat de reizigers in een solo vlaflip gepropt werden. Dat was dan ook waar de sprinterformule voor stond , maar of dat nou reizigers zal hebben aangetrokken? |
05-10-2023 17:40:21 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij was dat ook een gevolg van de techniek, van de gereviseerde stellen waren de luchtleiding gespoeld en van de oude nog niet, en daarmee wilde men vervuiling in de gereviseerde stellen voorkomen herinner ik mij als.ik het goed heb. |
05-10-2023 17:50:18 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Wat Thom zegt herinner ik mij ook en op railwiki lees ik dat het ook niet was toegestaan in verband met een veranderde tractie-installatie. |
05-10-2023 18:02:15 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Al reden de gereviseerde drietjes dan wel weer met ongereviseerde gele tweetjes, vooral toen die na het sluiten van de Zoetermeer- en Hofpleinlijn niet zoveel meer te doen hadden. Dus zo streng waren de regels van de marketingmensen schijnbaar niet. |
05-10-2023 19:18:29 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Jawel. Werd pas toegestaan na spoelen van de leidingen. |
05-10-2023 19:22:20 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ah okee, ik dacht dat die marketingmensen moeite hadden met de combinatie van 2 kleurstellingen bij het concept Sprinter. Wist niet dat ze ook over de technische aspecten gingen. Weer wat geleerd. |
06-10-2023 02:35:40 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik denk eerder dat de regel vanuit de techniek kwam, en het hele marketing verhaal destijds door iemand verzonnen is :p |
06-10-2023 07:33:13 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja daar doelde ik in mijn reactie van 18:02 ook op |
17-10-2023 21:42:42 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen waarin in het hoofdrailnet twee extra ICs per uur tussen Gn en de Randstad vanaf 2025 wordt opgenomen. Dit eerst alleen in de spits vanwege de flessenhals bij Mp. Ben benieuwd hoe de dienstregeling dan zal gaan worden. |
17-10-2023 22:01:09 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Een aangenomen motie betekent niet dat het ook uitgevoerd wordt. |
17-10-2023 22:38:08 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Buiten de knoop is waarschijnlijk nog wel iets te bedenken, de motie is niet specifiek genoeg dat het een snelle IC moet worden of dat het goede overstappen moet bieden. Maar ik acht het waarschijnlijker dat men dit pas oppakt bij de eerste actualisatie, het te rijden volume zoals in de concessie opgenomen ligt namelijk niet vast voor de hele periode maar kan om de paar jaar geactualiseerd worden op basis van nieuwe ontwikkelingen en/of politiek gelobby. |
18-10-2023 07:59:06 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Is er in Groningen na de verbouwing nog wel plek voor een extra IC? |
18-10-2023 11:51:11 1 | ||
---|---|---|
iamthedutchdude
![]() |
Aangezien er vier sporen voorzien zijn voor NS, zal dat het probleem niet zijn: in het slechtste geval staan er een net aangekomen IC (1), een nog net niet vertrokken IC (2) en hetzelfde voor de Sprinters (3 en 4). In de huidige situatie zijn er voor de IC's keringen van ca. 36 minuten in Groningen, die kunnen met 4x/uur rijden dus een stuk korter. |
18-10-2023 12:57:38 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ah ik dacht dat er maar 3 sporen voor NS waren. Het legen van de prullenbakken enz wordt dan verder achterwege gelaten? |
18-10-2023 13:53:55 1 | ||
---|---|---|
Zabky
![]() |
Het legen van prullebakken kan ook prima in 21 ipv 36 minuten. |
19-10-2023 10:19:54 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ten eerste al bizar dat de Tweede Kamer over dit soort details beslist, als je maar genoeg lobby't kun je blijkbaar alles voor elkaar krijgen, beetje schuldgevoel nav het aardgasgebeuren zal ook zeker meespelen Maar ik vraag me wel af wat dit in de praktijk gaat zijn. Doortrekken van de 11600/11700 richting Gn kan niet omdat je dan ergens dwars door de 5600 heen moet, tijd om de 5600 aan de kant te zetten is er eigenlijk ook niet. Doortrekken van de 2400 zou qua drgl wel passen (even los van evt goederenpaden), maar niet als die ook nog weer aan de Benelux verknoopt wordt (hoewel ze in Gn natuurlijk helemaal zouden gaan juichen als ze horen dat ze een rechtstreekse verbinding met Brussel krijgen) want daarovor zal de hoeveelheid ICNG-B niet toereikend zijn |
19-10-2023 10:46:00 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Ik heb geen idee of het qua paden past, maar ik zou het vanuit een reizigersoogpunt het meest logisch vinden om de 2600 door te trekken. Dan biedt je namelijk naast een frequentieverhoging ook een nieuwe directe verbinding naar Asd, wat ook de enige directe verbinding tussen Groningen en de Randstad is die nu echt mist.
Maar ik denk ook dat zo'n frequentieverhoging vrij nutteloos is. Van een halfuursdienst naar een kwartierdienst is interessant voor reizen van 30 min tot 1 uur, minder voor reizen van 2 uur of meer (denk ik). |
19-10-2023 11:00:18 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Relaterend aan de huidige dienstregeling is het vervelende dat de 2600 tegelijk in Almere is met de 1800 en de 700. Aannemende dat de bedoeling is dat dd verbinding niet alleen op Zwolle - Groningen, maar ook elders ongeveer in een kwartierligging komt. En dat hij niet al te ingewikkeld te snijden valt, want men heeft het alleen over de spits (zowieso een lastig begrip op dergelijke lange afstanden, maar dat is een ander aspect). Laatst bewerkt door broek53 op 19-10-2023 11:00 |
19-10-2023 13:59:10 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Heeft de 2e kamer ook geen motie aangenomen dat Hoogeveen een verbinding met Schiphol zou behouden ? |
19-10-2023 15:45:52 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Als je 4x per uur naar Gn wil dan laat je de 500 splitsen in Zl in een deel Gn en een deel Lw. Dan kan de IC uit Lls er achteraan naar Gn en ook nog stoppen in Hgv, zijn ze daar ook blij.
Laatst bewerkt door henri1972 op 19-10-2023 15:46 |
20-10-2023 18:28:23 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
De ACM heeft nogmaals een aantal verzoeken tot Economisch Evenwichtstoetsen niet-ontvankelijk verklaard omdat de HRN-concessie nog niet verleend is. Dit keer ging het om de internationale meldingen van Flixtrain, Arriva, en Qbuzz, en de IC Eindhoven-Amsterdam van Qbuzz. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 20-10-2023 19:11 |
20-10-2023 19:24:32 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Kafkaiaanse toestanden: als vervoerder moet je 18 maanden van te voren die toets aanvragen. En vervolgens wordt het afgewezen omdat de HRN-concessie niet 18 maanden van te voren is verleend en er ook geen aanbestedingsprocedure voor loopt. Het lijkt heel erg op de dubieuze praktijken bij de capaciteitsverdeling. Daarbij wordt de schijn hoog gehouden dat de capaciteit eerlijk wordt verdeeld maar dat gaat dan volgens een procedure die er samengevat op neer komt dat NS alle capaciteit krijgt die het maar wenst en als er daarna nog iets over blijft dan wordt dat eerlijk verdeeld over de andere aanvragen. |
20-10-2023 19:32:26 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De toets gaat helemaal niet over capaciteit maar over of de concessiehouder er financieel nadeel van zou hebben. En dat is niet het geval indien de opentoegangsdienst is aangevraagd voor de vervoerder een bod heeft gedaan, ze worden dan geacht om in dat bod rekening te houden met de potentiële concurrentie. Een concessie kan weliswaar minder lucratief worden maar dat is niet het doel van die toets, die is er om te voorkomen dat een zittende vervoerder verlies gaat leiden omdat er achteraf concurrentie bij komt op de lijn. |
21-10-2023 00:28:28 2 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Deze krachttermijnen raken kant noch wal en rieken naar stuurlui aan wal |
21-10-2023 00:44:04 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Wellicht dat mijn verwoording dit keer niet zo duidelijk was, maar de afgewezen aanvragen waren die van IenW en NS. Dat die niet-ontvankelijk zijn, betekent dus juist dat de open toegangsdiensten wel door mogen gaan, aan de ACM-kant tenminste. Er ook echt capaciteit voor krijgen is inderdaad een dingetje, al kan ik me niet vinden in de schets van Henk dat het schijn zou zijn. Op basis van eerdere berichten van michaben komt er binnenkort ook een wetswijziging aan die er transparant voor zorgt dat concessie's voorrang krijgen bij capaciteitsverdeling. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 21-10-2023 00:48 |
21-10-2023 09:49:06 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Is het dan ook zo wie de grootste concessie/de meeste concessies heeft ,gewoon de meerderheid van alle capaciteit pakt en dat de restjes worden verdeeld ? |
21-10-2023 10:03:03 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er zijn ook per deelmarkt (internationaal, stadsgewestelijk, nationaal, steekgewestelijk, goederen enzo) onderlinge prioriteiten vastgelegd. Per deelmarkt zijn ook minimumniveau's vastgelegd, het is dus niet zo dat de deelmarkt met de hoogste prioriteit alle capaciteit kan opslokken, zo staat goederenniveau vrij laag op de prioriteitenlijst maar er is op de belangrijkste baanvakken wel afgesproken dat er 1 of 2 goederenpaden per uur moeten liggen dus die gaan dan wel voor. Pas als de boel overbelast is krijgen extra reizigerstreinen prioriteit boven een 3e of 4e goederentrein per uur.
|
21-10-2023 10:59:30 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Het besluit is juist precies andersom... Heel simpel gezegd: de NS en het ministerie stelden: "Wij willen een EET, want die concurrenten zijn nadelig voor onze HRN-concessie." Vervolgens geeft de ACM hun een tik op de neus: "Hoezo *onze* HRN-concessie? Die concessie is nog niet eens verleend. Ga zitten, NS en minister, en houd je mond tot we de procedure hebben gevolgd." Laatst bewerkt door brun op 21-10-2023 10:59 |
21-10-2023 14:45:11 5 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Haha sommige mensen worden hier nou eenmaal blind van woede als het alleen al lijkt dat NS ergens positief uitkomt |
21-10-2023 16:33:37 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Wat gelukkig dan wel weer erg eerlijk is, is dat de capaciteitsaanvragers die hier achter het net vissen, vrijwel allemaal dochterondernemingen zijn van (voormalige?) staatsbedrijven die in eigen land juist dat voordeel hebben. Immers DB (vooralsnog moeder van Arriva) krijgt in Duitsland de beste paden, FS (moeder van Qbuzz) wordt in Italië de hand boven het hoofd gehouden en de SNCF (Keolis) geniet van allerlei wetgeving waardoor ze in Frankrijk vrijwel een monopolie qua reizigersverkeer hebben |
22-10-2023 10:02:14 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Bedankt voor de uitleg,dat maakt een hoop duidelijk |