18-10-2021 19:32:32
seinhuis
seinhuis

NS doet proef met aftelklok op stations: 'Zet aan tot actie' op Den Bosch en Eindhoven.

Tevens is de tekst "Niet instappen" veranderd in "Niet instappen, deze trein is buiten bedrijf".



Laatst bewerkt door moderator op 25-02-2024 12:15
 

18-10-2021 20:05:13
pascalgerr
pascalgerr

De nieuwe tekst is al even, eerder was dit zelfs 'dit treinstel word gerangeerd', maar denk dat dit veranderd is naar 'buiten bedrijf' omdat niet iedereen weet wat 'gerangeerd' betekent

 

21-10-2021 09:38:08
Daniel1
Daniel1

Daarnaast zijn voor treinseries (onder andere 2800, 8800 en 3600) de toevoeging "Sprinter rijdt als Intercity" onder in het scherm te zien als er Spr-materieel op gepland is.

Tijdens de F1 in Zandvoort werden de treinnummers getoond: [Rit/Treinnummer: 28xxx]

 

21-10-2021 10:42:11
anton_
anton_

Hoe deden ze dat dan een paar jaar geleden. In de 5600 reed toen DDZ. Ik kan me niet herinneren dat daar stond "Intercity rijdt als Sprinter".



Laatst bewerkt door anton_ op 21-10-2021 10:42
 


21-10-2021 11:41:31
Ysbergsla
Ysbergsla

Toen was het niet nodig. Vorige maand bleven de mensen op het perron wachten omdat ze niet konden geloven dat de Sprinter de intercitydienst aan het uitvoeren was.

 

21-10-2021 14:06:38
DDZ7504
DDZ7504
Quote
anton_ (21-10-2021 10:42:11):

Hoe deden ze dat dan een paar jaar geleden. In de 5600 reed toen DDZ. Ik kan me niet herinneren dat daar stond "Intercity rijdt als Sprinter".


Omdat men daar al de eveneens gele DDAR gewend was.

 

21-10-2021 15:36:43
NDS
NDS
Quote
Ysbergsla (21-10-2021 11:41:31):

Toen was het niet nodig. Vorige maand bleven de mensen op het perron wachten omdat ze niet konden geloven dat de Sprinter de intercitydienst aan het uitvoeren was.


Dat laat zien hoe dom de gemiddelde mensen is geworden door het smartfoon tijdperk, vooral blijven voeren i.p.v. mensen er op wijsen dat ze ook eens kunnen leren nadenken.

Groetjes Michiel

 

21-10-2021 15:51:27 1
treinfan
treinfan

De NS heeft jaren lang duidelijk onderscheid gemaakt tussen sprinters en intercities en elke frequente reiziger weet dat zo'n beeldscherm op het perron incidenteel een verkeerde trein aangeeft. Als er dan een sprinter binnenkomt zonder bestemming op de displays (de eerste weken van SLT in de intercity-dienst was dat meestal zo), toont het mijns inziens juist dat reizigers nadenken als ze niet instappen omdat het niet de intercity is. Ik als frequente reiziger keek juist graag even op mijn smartphone, want die liet inderdaad een intercity met SLT zien. Ben ik dan dom, of denken andere reizigers na?

 

21-10-2021 15:58:35
Muizeneus
Muizeneus
Quote
NDS (21-10-2021 15:36:43):
Quote
Ysbergsla (21-10-2021 11:41:31):

Toen was het niet nodig. Vorige maand bleven de mensen op het perron wachten omdat ze niet konden geloven dat de Sprinter de intercitydienst aan het uitvoeren was.


Dat laat zien hoe dom de gemiddelde mensen is geworden door het smartfoon tijdperk, vooral blijven voeren i.p.v. mensen er op wijsen dat ze ook eens kunnen leren nadenken.

Groetjes Michiel


Ik heb vaak genoeg juist het omgekeerde gezien, bv toen in Apd de 7000 nog op spoor 1 binnengenomen werd, leeggehaald werd en weggereden vlak voordat de 1600/1700 binnenkwam. Diverse malen reizigers gezien die zodoende in Plan V / DDAR / SGM wilden stappen om naar de Randstad te gaan.... kortom naar mijn idee eerder een teken van slimheid om zo'n sprinter te wantrouwen

 

21-10-2021 17:08:16
thom
thom

Niet zo gek natuurlijk met de vele reizigers per dag, dat er van elke denk variant die je maar kunt bedenken wel reizigers zijn die ook daadwerkelijk zo denken ;)

 

21-10-2021 18:34:25
DDZ7504
DDZ7504

Deze hele discussie zal een van de redenen zijn dat NS over wil stappen op 1 huisstijl voor alle treinen.

 

21-10-2021 18:46:14
timtrein
timtrein

Met geel als hoofdkleur. Net als in 1968 zeg maar ;)

 

21-10-2021 18:47:28
sjoerd
sjoerd

Zou voor het eerst zijn. En wordt ook niet bereikt. Want eer alle materieel lichtoranje is, komt iemand op het idee dat donker lila met witte neuzen de kleur van de toekomst is. Het is nog nooit eenkleurig geweest.

 

21-10-2021 20:11:23 5
mren
mren
Quote
NDS (21-10-2021 15:36:43):
Quote
Ysbergsla (21-10-2021 11:41:31):

Toen was het niet nodig. Vorige maand bleven de mensen op het perron wachten omdat ze niet konden geloven dat de Sprinter de intercitydienst aan het uitvoeren was.


Dat laat zien hoe dom de gemiddelde mensen is geworden door het smartfoon tijdperk, vooral blijven voeren i.p.v. mensen er op wijsen dat ze ook eens kunnen leren nadenken.

Groetjes Michiel


Het is natuurlijk ergens wel ironisch om "de gemiddelde mens" dom te noemen en vervolgens minimaal vier spelfouten in dat bericht te maken 😉

 

22-10-2021 08:59:46
NDS
NDS

Ja goed he dat een autist die wel zelf nadenkt en een boven gemiddelde inteligentie heeft dat ook kan.😜😜😜👍

Groetjes Michiel



Laatst bewerkt door NDS op 22-10-2021 09:01
 

22-10-2021 09:18:38
sjoerd
sjoerd

Het lijkt me een goede gewoonte om elkaar niet af te rekenen op taalfouten. Dat kan elders. Terug maar naar de inhoud.

 

22-10-2021 09:25:00
rick
rick
Quote
sjoerd (21-10-2021 18:47:28):

Zou voor het eerst zijn. En wordt ook niet bereikt. Want eer alle materieel lichtoranje is, komt iemand op het idee dat donker lila met witte neuzen de kleur van de toekomst is. Het is nog nooit eenkleurig geweest.


Tussen de afvoer van de bruine 2275 en aflevering van de rode 6511 was, afgezien van enkele reclamestellen, het materieel allemaal in de toenmalige huisstijlkleuren.

 

22-10-2021 12:56:14
Muizeneus
Muizeneus

Is daar dan een moment tussen geweest? Volgens Railwiki is de 2275 in 1994 afgevoerd en is de 6511 in juni 1994 afgeleverd

 

22-10-2021 13:27:27
diesels
diesels

Uren. Letterlijk nog geen 48 uur

 

23-10-2021 14:06:01
Henk1619
Henk1619

Als ik de aangehaalde bron (www.railwiki.nl) mag geloven dan is de 6511 op 24 juni 1994 afgeleverd. De 2275 werd eind mei 1994 met de dienstregelingswissel (en daarmee ook het overgaan van een deel van de 2200 omlopen naar nieuwe 6400-en) terzijde gesteld.

Terzijde stellen is iets anders dan afvoeren, zoals blijkt uit deze foto: Facebook

Zelfde punt: NS 2275 met de Hoogovens Excursietrein op 11 juni 1994 in IJmuiden (ter hoogte van de voormalige halte Julianakade).
De diesel viel in voor de defect geraakte stomer 'Bonne' die eerder die dag in Zandvoort is blijven steken met een warmgelopen zuigerstang. Achteraan de trein hangt de andere stoomloco 'Tom'. Voor de 2275 zouden het de laatste ritten zijn. Foto: Peter Wijshake

Blijkbaar mochten oude locomotieven vroeger volgens de CAO maar 48 uur in 13 dagen werken🙂

Afvoer zal ergens in 1995 zijn geweest door de verkoop aan NMBS.

De redeneringen zijn hier trouwens nogal twijfelachtig. De 2275 en 2501 zijn net als de 6461 bewust niet omgeschilderd. Voor het tijdstip van voltooien van de huisstijl kun je dus beter op zoek gaan naar wanneer de voorlaatste loc is omgekwast. En waarom reclameuitvoeringen niet moeten worden meegeteld terwijl locs die reclame maken voor de historische uitvoering dat niet zouden moeten worden is ook nogal merkwaardig.

En wat zou je moeten beschouwen als huisstijl. In de oude NS tijd was dat al niet eenduidig, behalve dat het iets met geel er in was. Treinstellen werden geel met lichtblauwe schuine strepen op de zijkant maar later ineens ook zonder die strepen maar met een donkerblauwe horizontale baan ter hoogte van de ramen. En locs werden afwijkend grijs met een klein beetje geel. Datzelfde zie je nu ook: geel met de bekende donkerblauwe baan (zelfs op locs), geel met twee horizontale donkerblauwe banen of wit met wat geel en blauw. Zelfs huisstijl is niet gelijk aan huisstijl, een SNG heeft een hele andere verhouding tussen het wit en blauw als een Sprinter of SLT.

 

23-10-2021 14:47:02
Daniel1
Daniel1
Quote
pascalgerr (18-10-2021 20:05:13):

De nieuwe tekst is al even, eerder was dit zelfs 'dit treinstel word gerangeerd', maar denk dat dit veranderd is naar 'buiten bedrijf' omdat niet iedereen weet wat 'gerangeerd' betekent


Om terug te keren naar CTA's: Sinds een maand (?) tonen deze bij Schiphol Airport ook het vliegtuigsymbool.

 

25-10-2021 13:14:22
pascalgerr
pascalgerr

Nu ook in Arnhem 'sprinter rijdt als intercity' zichtbaar op de CTA's op de IC's naar Roosendaal en Zwolle met SNG als materieel

 

25-10-2021 15:24:24
Amazonous
Amazonous

Naarmate het vervangende deelsysteem gebruikt gaat worden op meer stations (even kort door de bocht) ga je deze melding inderdaad op meer plekken treffen. Uiteindelijk wordt uitrol landelijk.

 

25-10-2021 15:33:28
AlbertP
AlbertP

Ik heb die tekst afgelopen donderdag (21/10) al in Ah aangetroffen, terwijl op een ander spoor de melding over een trein 'buiten dienst' stond onder niet instappen, dus dat station was toen al bijgewerkt.

 

25-10-2021 15:43:53
Daniel1
Daniel1

Wat bedoel je met het vervangende deelsysteem? Gaat uiteindelijk het hele systeem op de schop?

 

25-10-2021 16:30:10
thom
thom

Infoplus word inderdaad vervangen door een ander systeem.

 

25-10-2021 17:03:21
Amazonous
Amazonous

Infoplus is niet een systeem, het zijn vele deelsystemen. Een aantal daarvan worden nu vervangen, onder andere het systeem dat de publicatie op stations verzorgt.

 

25-10-2021 17:33:14
mvanuden
mvanuden
Quote
Amazonous (25-10-2021 17:03:21):

Infoplus is niet een systeem, het zijn vele deelsystemen. Een aantal daarvan worden nu vervangen, onder andere het systeem dat de publicatie op stations verzorgt.


Maar het is/wordt geen deelsysteem per station. Als er iets verandert, dan is dat landelijk.

 

25-10-2021 18:05:15
thom
thom

Wat er nu veranderd, gaat wel degelijk per station om.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-10-2021 18:22:19
Amazonous
Amazonous
Quote
mvanuden (25-10-2021 17:33:14): Maar het is/wordt geen deelsysteem per station. Als er iets verandert, dan is dat landelijk.

Dat schrijf ik dan ook niet, alleen de uitrol van een deelsysteem gaat gefaseerd per station(s), waardoor stations wisselend wel/niet gemigreerd zijn en de manier van presentatie dus licht af kan wijken.

Enigszins kort door de bocht omschreven, het is hier immers geen IT-forum

(wat een gedoe om die nested quote te knippen, hopelijk klopt het zo)



Laatst bewerkt door Amazonous op 25-10-2021 18:25
 

19-01-2022 09:02:50
seinhuis
seinhuis

Vanaf morgen komen er kleine aanpassingen in de CTA.

Bij het aftellen wordt 0 niet meer getoond, omdat reizigers verwachten dat bij 0 de trein gaat rijden. In plaats daarvan wordt tussen 60 en 30 seconden voor vertrektijd <1 getoond.

Vanaf 30 seconden voor vertrektijd wordt alleen de vertrektijd getoond, zodat reizigers niet gaan rennen naar de trein.

 

19-01-2022 11:06:32
mvanuden
mvanuden

Zag ik gisteravond trouwens goed dat het aftellen bij 1 minuut voor vertrek op 0 staat? Zal wel te maken hebben met het "vertrekproces" dat in die laatste minuut begint en je dus kans hebt dat de deuren al dicht gaan.

Lengte van de trein op de borden vind ik echt al een verbetering, al kan daar nog veel meer mee (1e klas, fiets, rolstoel, letterborden als die op de perrons hangen). Daar wordt overigens aan gewerkt heb ik begrepen.

 

19-01-2022 14:05:28
henri1972
henri1972

Lengte van de trein op de borden heeft m.i. geen toegevoegde waarde zolang er geen letterborden hangen waar die trein stopt. Leuk dat een trein 3, 4 ,5 of meer delen heeft maar waar stopt ie dan precies???

 

19-01-2022 16:04:46
pascalgerr
pascalgerr
Quote
henri1972 (19-01-2022 14:05:28):

Lengte van de trein op de borden heeft m.i. geen toegevoegde waarde zolang er geen letterborden hangen waar die trein stopt. Leuk dat een trein 3, 4 ,5 of meer delen heeft maar waar stopt ie dan precies???


Bij de bakborden. Ik vind het nu alleen al een goede toevoeging omdat ik weet in welke bakken de 1e klas zit en zo op basis van de bakborden ongeveer bij de goeie bak kan gaan staan.

 

19-01-2022 16:12:51
henri1972
henri1972

Ik snap wat je bedoeld maar de gemiddelde reiziger weet niet wat die bakborden betekenen. Maar als je een perronspoor indeeld in a, b, c, d, e en f dan kan je dus aangeven bij welke letter die stopt.

 

19-01-2022 16:27:36
gvttreinen
gvttreinen

En daarbij zijn de bakborden op oude baklengten geplaatst, heb je weinig aan bij SLT, SNG en al dat andere nieuwe spul met kortere bakjes ook al zijn er over het gebruik hiervoor afspraken.

Masr goed, da's een andere discussie 😉

 

20-01-2022 20:57:16
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Het kan ook nog misschien wel nuttig zijn om te weten of een trein een beetje lengte heeft of niet. Zeker op trajecten met elke 10 min of elke 15 min een trein kan ik me voorstellen dat je dan in de spits misschien kiest voor een andere trein. Ja, dat kan je ook zien met de app maar dat is iets meer uitzoekwerk dan gewoon even kijken naar de borden.

Aan de andere kant.. voor internationale treinen kunnen ze het al wel met de letters.. waarom dan niet voor normale treinen? Ja, is meer werk en minder relevant zonder verplichte reservering, maar zou toch een heel eind kunnen helpen denk ik. Alleen werken die letters niet zo lekker met verschillende baklengtes, net zoals de bakborden nu dan...

 

20-01-2022 21:53:08
Amazonous
Amazonous
Quote
mvanuden (19-01-2022 11:06:32):

Zag ik gisteravond trouwens goed dat het aftellen bij 1 minuut voor vertrek op 0 staat? Zal wel te maken hebben met het "vertrekproces" dat in die laatste minuut begint en je dus kans hebt dat de deuren al dicht gaan.


Correct

 

20-01-2022 21:54:58
AlbertP
AlbertP

De minuten zijn naar beneden afgerond, dus 2 minuten voor vertrek verschijnt 1, en 1 minuut voor vertrek verschijnt 0, enz.

 

30-01-2022 16:21:56
aarclay
aarclay

Nog een aanpassing op de CTA's is dat de tekst "Deze Intercity wordt gereden met Sprinter materieel" / "Intercity service runs with Sprinter train" nu ook een vaste tekst is die voorheen soms veranderde en geen vertaling meedroeg.

Voorheen leek deze deze als bijschrift (net als de namen van bepaalde bijzondere ritten) automatisch toegevoegd te worden, maar nu is dit binnen het reisinformatiesysteem een keuzeoptie. Niet echt boeiend, maar voor wie met de NDOV-datastroom programmeert kan er sinds vorige week wat leuks mee doen.

Het viel mij vorige week wel op dat op Amersfoort Centraal geen treinlengtes worden aangegeven op de CTA's? Wordt dit nog steeds uitgerold? Ik dacht dat alle stations, en met name de grote stations dit al deden?



Laatst bewerkt door aarclay op 30-01-2022 16:23
 

30-01-2022 19:25:32
mvanuden
mvanuden
Quote
aarclay (30-01-2022 16:21:56):

Het viel mij vorige week wel op dat op Amersfoort Centraal geen treinlengtes worden aangegeven op de CTA's? Wordt dit nog steeds uitgerold? Ik dacht dat alle stations, en met name de grote stations dit al deden?


Alleen op de ETMET corridors/stations. Voorlopig althans.

 

30-01-2022 19:48:40
tieske05
tieske05
Quote
mvanuden (30-01-2022 19:25:32):
Quote
aarclay (30-01-2022 16:21:56):

Het viel mij vorige week wel op dat op Amersfoort Centraal geen treinlengtes worden aangegeven op de CTA's? Wordt dit nog steeds uitgerold? Ik dacht dat alle stations, en met name de grote stations dit al deden?


Alleen op de ETMET corridors/stations. Voorlopig althans.


Das niet waar :P In Roermond staat het ook aangegeven

 

30-01-2022 20:05:10
henri1972
henri1972

Roermond heeft zelf geen ETMET maar valt waarschijnlijk wel in de Amsterdam-Eindhoven corridor. Dus om nou gelijk te roepen dat iets niet waar is ....;)

 

31-01-2022 08:03:39
treinhobby
treinhobby
Quote
mvanuden (30-01-2022 19:25:32):
Quote
aarclay (30-01-2022 16:21:56):

Het viel mij vorige week wel op dat op Amersfoort Centraal geen treinlengtes worden aangegeven op de CTA's? Wordt dit nog steeds uitgerold? Ik dacht dat alle stations, en met name de grote stations dit al deden?


Alleen op de ETMET corridors/stations. Voorlopig althans.


Spoor 1 en 2 in Amf hebben wel de treinlengte, maar 4 en 5 niet. Althans op dit moment. Spoor 6 en 7 geen idee.

Weet niet of dit te maken heeft met een bepaalde serie die wordt vertoont. Niet lang genoeg gewacht op de aankondiging van een volgende trein.



Laatst bewerkt door treinhobby op 31-01-2022 08:06
 

31-01-2022 09:14:07
AgentX
AgentX
Quote
aarclay (30-01-2022 16:21:56):

Nog een aanpassing op de CTA's is dat de tekst "Deze Intercity wordt gereden met Sprinter materieel" / "Intercity service runs with Sprinter train" nu ook een vaste tekst is die voorheen soms veranderde en geen vertaling meedroeg.

Staat er echt "Sprinter materieel", of "sprintermaterieel"?

 

31-01-2022 09:18:10
mtlx
mtlx

Er stond (staat op dit moment nog?) 'Sprinter materieel', maar daar wordt Sprinter-materieel van gemaakt (net als 'Intercity materieel' Intercity-materieel wordt als het omgekeerde het geval is).



Laatst bewerkt door mtlx op 31-01-2022 09:19
 

31-01-2022 17:32:46
treinhobby
treinhobby

Zoals eerder gemeld heeft Amf spoor 1 en 2 de treinlengte indicatie, maar ook de minuten afteller. Ongeacht welke trein.

De overige sporen hebben dit niet.

 

31-01-2022 17:44:39
erwin_6610
erwin_6610
Quote
mtlx (31-01-2022 09:18:10):

Er stond (staat op dit moment nog?) 'Sprinter materieel', maar daar wordt Sprinter-materieel van gemaakt (net als 'Intercity materieel' Intercity-materieel wordt als het omgekeerde het geval is).


Vanmiddag stond te Ah bij de 3659 "Sprinter-materieel" op de borden

 

28-02-2022 12:37:54
Daniel1
Daniel1

Op Asb zijn bij de sporen 2 en 7 vakborden aangebracht. Ik was in de veronderstelling dat deze juist verwijderd werden, maar is dit wellicht een voorbode op het uitbreiden van de CTA-info?

 

28-02-2022 13:04:16
bacr
bacr

Denk dat je bakborden bedoelt?

 

28-02-2022 13:08:53
treinfan
treinfan

Nee, want bakborden staan er al veel langer. Het gaat hier om de letterborden 'vak A', 'vak B' etc. zoals die ook op andere stations staan. Veelal staan die op stations waar internationale treinen stoppen (zoals IC Berlijn), maar het is dan wel opvallend dat ze te Asb verschijnen.



Laatst bewerkt door treinfan op 28-02-2022 13:15, reden: kleine correctie, had stationsnaam verkeerd geleze
 

28-02-2022 13:11:44
john2
john2

Dus dat de reizigers weten die een reservering hebben waar hun rijtuig stopt.



Laatst bewerkt door john2 op 28-02-2022 13:12, reden: Typfout hersteld
 

28-02-2022 13:19:00 1
mren
mren

Alleen als er ook nog iemand moeite doet om de treinsamenstelling te publiceren waardoor je ook weet bij welk vak welk rijtuig staat.

 

28-02-2022 13:28:14
pascalgerr
pascalgerr
Quote
mren (28-02-2022 13:19:00):

Alleen als er ook nog iemand moeite doet om de treinsamenstelling te publiceren waardoor je ook weet bij welk vak welk rijtuig staat.


Onder andere in Ah staat op het perron de rijtuigsamenstelling van de NightJet en op welke plek welk rijtuig staat

 


28-02-2022 13:44:54
aarclay
aarclay
Quote
mren (28-02-2022 13:19:00):

Alleen als er ook nog iemand moeite doet om de treinsamenstelling te publiceren waardoor je ook weet bij welk vak welk rijtuig staat.


De reisplanner geeft het aan, en programmerende liefhebbers kunnen deze gegevens ook uit de API trekken.

 

28-02-2022 14:26:12
Duplex07
Duplex07

En binnenkort ook op de CTA bakken te zien😃

 

28-02-2022 16:17:10
treinhobby
treinhobby
Quote
mvanuden (30-01-2022 19:25:32):
Quote
aarclay (30-01-2022 16:21:56):

Het viel mij vorige week wel op dat op Amersfoort Centraal geen treinlengtes worden aangegeven op de CTA's? Wordt dit nog steeds uitgerold? Ik dacht dat alle stations, en met name de grote stations dit al deden?


Alleen op de ETMET corridors/stations. Voorlopig althans.


Zie nu op veel stations de treinlengte aangegeven.

Zelfs op stations waar alleen sprinters stoppen buiten de ETMET corridors liggen.

Neem aan dat dit nu landelijk wordt uitgerold?

 

01-03-2022 00:23:24
SunKeeper
SunKeeper

Wat is de gedachte achter het pijltje in de aangegeven treinlengte?

Ik hoor wel eens mensen die eruit proberen te begrijpen uit welke richting de trein komt, lopen vervolgens naar de andere kant van de CTA om daar een identiek scherm aan te treffen, maar omdat het scherm haaks op de rails hangt komen ze er uiteraard niet uit.

 

01-03-2022 00:27:10
MasterE
MasterE

Voorzijde trein.




Mcn Asd
 

01-03-2022 10:21:34
john2
john2
Quote
treinhobby (28-02-2022 16:17:10):
Quote
mvanuden (30-01-2022 19:25:32):
Quote
aarclay (30-01-2022 16:21:56):

Het viel mij vorige week wel op dat op Amersfoort Centraal geen treinlengtes worden aangegeven op de CTA's? Wordt dit nog steeds uitgerold? Ik dacht dat alle stations, en met name de grote stations dit al deden?


Alleen op de ETMET corridors/stations. Voorlopig althans.


Zie nu op veel stations de treinlengte aangegeven.

Zelfs op stations waar alleen sprinters stoppen buiten de ETMET corridors liggen.

Neem aan dat dit nu landelijk wordt uitgerold?


Dit eventueel landelijk uitrollen, kan dan alleen op stations waar cta is.

 

01-03-2022 10:27:00
Maronit98
Maronit98
Quote
SunKeeper (01-03-2022 00:23:24):

Wat is de gedachte achter het pijltje in de aangegeven treinlengte?

Ik hoor wel eens mensen die eruit proberen te begrijpen uit welke richting de trein komt, lopen vervolgens naar de andere kant van de CTA om daar een identiek scherm aan te treffen, maar omdat het scherm haaks op de rails hangt komen ze er uiteraard niet uit.


Als je naar de CTA kijkt en vanuit die positie naar het spoor draait rijdt de trein de kant op waar het pijltje ook naar wijst.

 

01-03-2022 10:33:17
MetroRET
MetroRET
Quote
john2 (01-03-2022 10:21:34):
Quote
treinhobby (28-02-2022 16:17:10):
Quote
mvanuden (30-01-2022 19:25:32):
Quote
aarclay (30-01-2022 16:21:56):

Het viel mij vorige week wel op dat op Amersfoort Centraal geen treinlengtes worden aangegeven op de CTA's? Wordt dit nog steeds uitgerold? Ik dacht dat alle stations, en met name de grote stations dit al deden?


Alleen op de ETMET corridors/stations. Voorlopig althans.


Zie nu op veel stations de treinlengte aangegeven.

Zelfs op stations waar alleen sprinters stoppen buiten de ETMET corridors liggen.

Neem aan dat dit nu landelijk wordt uitgerold?


Dit eventueel landelijk uitrollen, kan dan alleen op stations waar cta is.


Dat roept gelijk de vraag op, waarom niet elk station is voorzien van een CTA.

 

01-03-2022 10:51:05
Amazonous
Amazonous

Genoeg kleine stations die niet aan de minimumeisen voldoen en enkel een bord met vertrekoverzicht hebben. Mijn 'eigen' Heino, voor zover ik nog in Nederland ben, heeft ook geen volwaardige CTA bak meer.

 

01-03-2022 11:14:47
MetroRET
MetroRET

En vervolgens hebben nagenoeg alle stationnetjes van de noordelijke nevenlijnen ook een voltallige CTA op de stations, die aannemelijk ook niet aan die minimumeisen voldoen.

 

01-03-2022 11:42:13
Amazonous
Amazonous

Met meer geld valt alles te organiseren.

Goed, ik weet de precieze stand van zaken ook niet meer, heb het spoor al een tijd verlaten, maar dat was altijd de redenering.

 

01-03-2022 12:09:54
Daniel1
Daniel1
Quote
Duplex07 (28-02-2022 14:26:12):

En binnenkort ook op de CTA bakken te zien😃


Dat is tof, dank! Zeker voor NJ, Thalys en ICE interessant.🙂

 

01-03-2022 12:12:27
Daniel1
Daniel1
Quote
MetroRET (01-03-2022 11:14:47):

En vervolgens hebben nagenoeg alle stationnetjes van de noordelijke nevenlijnen ook een voltallige CTA op de stations, die aannemelijk ook niet aan die minimumeisen voldoen.


Volgensmij heeft alleen de provincie Groningen daar gewoon voor betaald, want in bijvoorbeeld Friesland hebben de kleine stationnetjes echt geen CTA, zelfs een Akm of Wv niet. Datzelfde geldt ook voor Sprinterstationnetjes als Utt, Utzl of Vtn.

 

02-03-2022 15:51:15
tieske05
tieske05
Quote
SunKeeper (01-03-2022 00:23:24):

Wat is de gedachte achter het pijltje in de aangegeven treinlengte?

Ik hoor wel eens mensen die eruit proberen te begrijpen uit welke richting de trein komt, lopen vervolgens naar de andere kant van de CTA om daar een identiek scherm aan te treffen, maar omdat het scherm haaks op de rails hangt komen ze er uiteraard niet uit.


Ik heb de truc door, ga proberen hem uit te leggen. Als je naar een CTA kijkt, en dan vanuit jouw positie naar het spoor draait, dan staat de pijl in de rijrichting. Bijvoorbeeld, sta jij op het perron en de CTA geeft <-- aan, en vervolgens draai jij 90 graden naar het spoor dan gaat ie dus naar links. Hoop dat het een beetje duidelijk is.

 

02-03-2022 23:30:12
SunKeeper
SunKeeper
Quote
tieske05 (02-03-2022 15:51:15):
Quote
SunKeeper (01-03-2022 00:23:24):

Wat is de gedachte achter het pijltje in de aangegeven treinlengte?

Ik hoor wel eens mensen die eruit proberen te begrijpen uit welke richting de trein komt, lopen vervolgens naar de andere kant van de CTA om daar een identiek scherm aan te treffen, maar omdat het scherm haaks op de rails hangt komen ze er uiteraard niet uit.


Ik heb de truc door, ga proberen hem uit te leggen. Als je naar een CTA kijkt, en dan vanuit jouw positie naar het spoor draait, dan staat de pijl in de rijrichting. Bijvoorbeeld, sta jij op het perron en de CTA geeft <-- aan, en vervolgens draai jij 90 graden naar het spoor dan gaat ie dus naar links. Hoop dat het een beetje duidelijk is.


Voor mij wel, nu de rest van de reizigers nog..laugh

 

03-03-2022 09:47:26
Muizeneus
Muizeneus

Precies! Als wij als semi-kenners het al niet snappen, dan de reiziger al helemaal niet

Maw dit kan er net zo goed af...

 

03-03-2022 09:53:28
pascalgerr
pascalgerr

Ik denk dat het een hoop extra duidelijkheid schept als ook de vak letters op de borden zichtbaar zijn als in de app. Dan kan je door het pijltje en de volgorde (oplopend/aflopend) van de letters makkelijk zien in welke richting de trein gaat.

 

03-03-2022 10:56:53
mvanuden
mvanuden
Quote
pascalgerr (03-03-2022 09:53:28):

Ik denk dat het een hoop extra duidelijkheid schept als ook de vak letters op de borden zichtbaar zijn als in de app. Dan kan je door het pijltje en de volgorde (oplopend/aflopend) van de letters makkelijk zien in welke richting de trein gaat.


Klopt helemaal. Overigens heeft het aangeven van de voorkant van de trein pas zin als je ook informatie opneemt over voorzieningen *in* die trein (1e klas, fietsplaatsen, rolstoel). Dat komt allemaal op niet al te lange termijn, heb ik begrepen.

Vanaf bijna alle perrons op grotere stations vertrekken de treinen maar in 1 richting. Maar als je dit "hard" aan zou geven (b.v. met verf op het perron) dan ben je meteen alle flexibiliteit kwijt.

In theorie zou je nog iets kunnen doen met een pijltje omhoog of omlaag om de rijrichting aan te geven maar dan moet je exact van alle borden weten wat hun oriëntatie ten opzichte van het spoor is. Kan, maar lijkt me lastig. Dan is een oplossing met vakborden veel eleganter en bovendien wordt die ook in het buitenland al op grote schaal toegepast.



Laatst bewerkt door mvanuden op 03-03-2022 10:57
 

04-03-2022 11:28:07
abbm
abbm

Per vandaag toont de RE19 eindelijk VIAS als vervoerder en geen Abellio meer

 

04-03-2022 13:18:50
phantom
phantom
quote
aarclay (30-01-2022 16:21:56):

Nog een aanpassing op de CTA's is dat de tekst "Deze Intercity wordt gereden met Sprinter materieel" / "Intercity service runs with Sprinter train" nu ook een vaste tekst is die voorheen soms veranderde en geen vertaling meedroeg.

Dan gaat men er dus vanuit dat een buitenlandse toerist,of de vrijetijds forens ook weet hoe bv sprinter materieel er uit ziet als deze aan het perron staat/verschijnt.

En als er dan om een reden iets is met de volgorde waarin treinen aankomen/vertrekken,dat die dan ook snappen dat wat er aan het perron staat,dat dat dan wellicht niet hun trein is.

Van een hoop mensen kan je aan nemen dat ze instappen in wat er ook aan "hun" perron staat,zonder te kijken of het wel de goede is.
Die gaan er automatisch vanuit,dat wat er staat,ook de goede trein is zonder het te checken 😜

 

04-03-2022 13:20:30
Muizeneus
Muizeneus

Zeker die Engelse tekst zal bij buitenlanders meer vragen oproepen dan antwoorden geven...

 

04-03-2022 18:15:15
robert5591
robert5591

Zeker, maar je wil ook consistentie in wat je in NL en EN aan informatie aanbiedt

 

04-03-2022 19:05:22
DDZ7504
DDZ7504

Er zijn ook "buitenlanders" die voor langere tijd in Nederland verblijven zonder de taal te leren (werk bijvoorbeeld) en die zouden hier prima wat aan hebben. Waarom moeten zo veel mensen hier zo snel oordelen?

 

04-03-2022 22:13:55
yappa
yappa

Vandaag in Apn viel me op dat op spoor 2 een gemoderniseerde weergave werd getoond op de CTA, maar op spoor 3 nog de oude. Moet de concessieverlener van R-Net daar apart toestemming geven misschien?

 

04-03-2022 23:12:30
treinfan
treinfan

In Gd wordt de nieuwe weergave wel ook gebruikt voor de treinen voor R-net.

 

05-03-2022 16:20:55
phantom
phantom
Quote
DDZ7504 (04-03-2022 19:05:22):

Waarom moeten zo veel mensen hier zo snel oordelen?


Ik oordeel nergens over,ik merk slechts iets op.
En wat is er mis met afvragen of zo'n (engelse) tekst wel werkelijk iets toevoegd ?
Uit eigen obeservaties,merk ik dat veel mensen simpel weg geneigd zijn in te stappen in het 1ste wat ze zien staan aan het perron waar "hun trein" moet staan, en dat die niet snel de moeite nemen om te bekijken hoeveel nieuwe tekst er op zo'n cta staat.
(laat staan dat ze snappen wat er staat)



Laatst bewerkt door phantom op 06-03-2022 11:27
 

07-03-2022 18:34:06
gose91
gose91
Quote
phantom (05-03-2022 16:20:55):
Uit eigen obeservaties,merk ik dat veel mensen simpel weg geneigd zijn in te stappen in het 1ste wat ze zien staan aan het perron waar "hun trein" moet staan, en dat die niet snel de moeite nemen om te bekijken hoeveel nieuwe tekst er op zo'n cta staat.

Of überhaupt kijken wat er op staat. Als je op Asd enigszins herkenbaar onder de CTA van de ICD naar Shl staat, vraagt zeker de helft aan je of dat toch echt wel de trein naar Shl is.

 

07-03-2022 19:26:46
DDZ7504
DDZ7504

Dat is omdat veel mensen gewoon altijd iets vragen als ze iemand zien. Als je er niet had gestaan, had men wel naar de CTA gekeken.

 

09-03-2022 10:50:06
abbm
abbm

In de nieuwe podcast van Spoorcast heeft men het over het nieuwe systeem achter de reisinformatie. Best interessant om eens te horen

 

09-03-2022 15:53:47 1
AgentX
AgentX

Link naar deze podcast voor geïnteresseerden.

 

09-03-2022 22:11:42
Amazonous
Amazonous

Jup, het noemt "RIF", reisinformatiefabriek, en vervangt allerlei oude InfoPlus-deelsystemen (harm, cris, pub, ...) die overgenomen zijn uit ProRail-tijd, toen NS vond reisinformatie beter te kunnen doen. Op LinkedIn vind je ook wel wat publieke artikelen erover van collegae.



Laatst bewerkt door Amazonous op 10-03-2022 00:24
 

06-07-2022 14:12:31
pascalgerr
pascalgerr

Gisteren heb ik op Shl gezien dat op de CTA's nu getoond word bij welke vakken de trein stopt: Foto

 

06-07-2022 15:21:14
Daniel1
Daniel1

Volgensmij wordt dat vooralsnog op Shl alleen bij de treinseries 4600 (met SNG) en de series 3100 en 3500 (met VIRM) gedaan, als proef. Zelfde geldt voor Asb op de sporen 2 en 7.

 

06-07-2022 15:36:53
treinhobby
treinhobby

Lees hier maar eens terug..

Staat namelijk al sinds januari op de borden in Amf.

 

06-07-2022 15:48:21
RX7567
RX7567
Quote
treinhobby (06-07-2022 15:36:53):

Lees hier maar eens terug..

Staat namelijk al sinds januari op de borden in Amf.


Al waren de letters de afgelopen tijd niet zichtbaar. Ik zag het zondag voor het eerst in volgens mij twee maanden weer dat de letters op de borden stonden van sporen 1 en 2 te Amf. Dus het is mogelijk dat de letters op Schiphol ook tijdelijk niet zichtbaar waren



Laatst bewerkt door RX7567 op 06-07-2022 15:48, reden: Verduidelijking locatie
 

06-07-2022 18:10:21
tieske05
tieske05
Quote
RX7567 (06-07-2022 15:48:21):
Quote
treinhobby (06-07-2022 15:36:53):

Lees hier maar eens terug..

Staat namelijk al sinds januari op de borden in Amf.


Al waren de letters de afgelopen tijd niet zichtbaar. Ik zag het zondag voor het eerst in volgens mij twee maanden weer dat de letters op de borden stonden van sporen 1 en 2 te Amf. Dus het is mogelijk dat de letters op Schiphol ook tijdelijk niet zichtbaar waren


Ik heb het tot nu toe elke keer dat ik daar was (afgelopen 2 weken 3x) gezien in Amf.

 

19-07-2022 14:49:33
seinhuis
seinhuis

Onlangs is er een nieuwe update geweest.

De belangrijkste wijziging op de CTA is dat als er een trein gesplitst wordt de trein die achter blijft doorstreept is, vervolgens langzaam verdwijnt en de trein waar de reizigers in moeten stappen weg rijdt.

Ook zijn enkele teksten aangepast.

 

19-07-2022 16:39:57
MaxBB
MaxBB
Quote
seinhuis (19-07-2022 14:49:33):

Onlangs is er een nieuwe update geweest.

De belangrijkste wijziging op de CTA is dat als er een trein gesplitst wordt de trein die achter blijft doorstreept is, vervolgens langzaam verdwijnt en de trein waar de reizigers in moeten stappen weg rijdt.

Ook zijn enkele teksten aangepast.


Er zijn ook animaties voor het verlengen van een trein. Het treinstel dat erbij komt zoeft achter de treinen die al rijden, om daarna samen het beeld uit te zoeven aan de andere kant. :)

 

19-07-2022 21:22:59
aarclay
aarclay

En de beelden die ik binnenkreeg:

youtu.be



Laatst bewerkt door aarclay op 19-07-2022 21:23
 

19-07-2022 22:31:05
TimH8
TimH8
Quote
aarclay (19-07-2022 21:22:59):

En de beelden die ik binnenkreeg:

youtu.be


De illustratie is een goede verbetering. De toegevoegde waarde van de animatie is mij nog niet duidelijk, eerder verwarrend en het wekt de indruk alsof de trein (zometeen) wegrijdt.

 

20-07-2022 20:12:24
henri1972
henri1972

In Ut op spoor 19 worden de letterborden bij de rijtuigen aangegeven, een hele verbetering.

Op spoor 18 bij de Nightjet echter niet en juist hier zou het handig zijn. De Nightjet staat wel op het bord treinsamenstellingen, waarom ie daar achterstevoren opstaat , loc ri Asd, is mij een raadsel, de letterborden kloppen dan weer wel en dat is natuurlijk het belangrijkste.

 

20-07-2022 23:14:08
279
279
Quote
aarclay (19-07-2022 21:22:59):

En de beelden die ik binnenkreeg:

youtu.be


en bij combineren staat er netjes 1 stel op de CTA en het 2e stel komt virtueel aan om te combineren... :-)

 

30-07-2022 19:39:08
JoepDDZ
JoepDDZ

Is er recent ook een wijziging geweest aan welke vormen van stationsnamen ze tonen?

Ik kan ook gek worden, maar ik zie op de CTA in Eindhoven voor de 1100-serie nu "Rotterdam Centraal" staan, volgens mij was dat "Rotterdam C."

 

30-07-2022 20:34:39
mtlx
mtlx

Men was daar inderdaad wel mee bezig. Blijkbaar is het dan al uitgerold, mooi om te horen.

Als ik het goed heb begrepen wordt er een check gedaan voor wat de langste variant van de stationsnaam is die zou passen en zolang het past wordt daarmee dan de volledige stationsnaam getoond. Bij de via-stations zou hetzelfde moeten gebeuren.

 

30-07-2022 20:53:55
Amazonous
Amazonous

Stations kennen in de stamgegevens drie velden: korte, middel, lange naam. In het verleden werd er inderdaad een van deze drie gebruikt, terwijl het lang niet altijd nodig is om de verkorte versie te gebruiken. Zoiets is prima dynamisch te berekenen, de schermafmetingen zijn bekend.

 

02-08-2022 07:18:16
treinhobby
treinhobby

In Amf staat er inmiddels op de CTA's bij de intercities:

"Utrecht > Den Haag Centraal" en "Schiphol > Den Haag Centraal".

Weet niet of dit tijdelijk is omdat er anders verwarring kan zijn omdat de (1)1600 na Shl door rijdt naar Gvc. Wat tot vorige week ook als eindbestemming vermeld werd.



Laatst bewerkt door treinhobby op 02-08-2022 07:18