01-06-2023 10:46:06 | ||
---|---|---|
henri1972
|
En toch is het meerdere malen in de bijna 20 jaar day ik naar Rhenen pendelde gevraagd als ik al in de trein zat door mensen die binnen kwamen. |
01-06-2023 11:27:29 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Ik heb de vraag "Welke kant gaat de trein op?" al gehad in Den Haag Centraal, Maastricht (sporen 1, 2, 3), Amsterdam Centraal (spoor 1), Utrecht Centraal (sporen 1-4), Nijmegen (35), Dordrecht (15)... Niet iedereen let heel goed op 🙂 |
02-06-2023 20:45:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
De meeste (incidentele) reizigers kijken niet naar spoorse details als een stootblok of het einde van het perron. Geen verwijt, maar ze weten nog net dat een trein wielen heeft en op rails rijdt en dat er deuren in zitten aan beide zijden. Bovendien zijn er veel die geen enkel richtinggevoel hebben en daardoor ook moeizaam ervaring opdoen over wat voor of achter, links en rechts is. Er is ooit een heel boek geschreven over leerlingen die niet het verschil zien tussen een vierkant en een rechthoek. Met tips. Maar terzijde: weet u altijd waar het noorden is? Laatst bewerkt door sjoerd op 02-06-2023 20:46 |
02-06-2023 21:13:19 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Als ik een vaag idee heb van hoe laat het is, en als ik ergens een schaduw kan zien, kan ik wel ongeveer afleiden waar het noorden is. 😉
|
03-06-2023 11:24:44 1 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Als je aardrijkskundig dorpen en steden weet te liggen, zeker in je woon regio, dan kun je hieruit ook afleiden waar het noorden is. Zon opkomst is in het oosten, zon ondergang in het westen. Nog een detail voor het oosten en westen te bepalen, kerktorens liggen op het westen, priesterkoren, dit is aan de andere kant waar de kerktoren is, is het oosten. Aanwijzingen genoeg voor de andere twee richtingen te bepalen. |
03-06-2023 18:51:23 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Dat laatste is alleen van toepassing op hele oude kerken, bij kerken gebouwd vanaf de 19e eeuw zou ik dit niet aanhouden 😉 |
07-06-2023 13:29:39 | ||
---|---|---|
Talbot
|
Er is weer een nieuwe update van de CTA, gezien te Utrecht Centraal: de treintypes "Intercity" en "Sprinter" worden nu afgebeeld in een ander lettertype. Geen idee waarom, misschien een soort logo ofzo? |
08-06-2023 12:51:28 | ||
---|---|---|
Tyes
|
Ook wordt er, in het geval dat niet de gehele trein dezelfde bestemming heeft, de bestemming per treinstel boven het desbetreffende treinstel weergegeven. |
10-06-2023 02:06:57 | ||
---|---|---|
scooter
|
Quote Zag het ook in Eindhoven:Een kleiner lettertype,maar wel dikker. Vond het eigenlijk best goed staan in de CTA |
10-06-2023 02:22:01 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Het gaat alleen nog niet goed als ze veel stations willen tonen. Foto: ibb.co Laatst bewerkt door aarclay op 10-06-2023 02:22 |
18-06-2023 17:44:28 | ||
---|---|---|
aarclay
|
De vertraging wordt nu permanent met bijv. +10 in het rood aangegeven achter de vertrektijd. Laatst bewerkt door aarclay op 18-06-2023 17:44 |
18-06-2023 22:03:53 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Vandaag en gisteren werden op Ass op de "verzamel" vertrektijd displays ook de pendelbussen gemeld. Op zijn Nederlands de vertrektijd met +/- ervoor, op zij Engels met 2 bovenelkaar liggende golfjes er voor. |
19-06-2023 08:50:57 1 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Quote Als ze de vertraging nu ook nog eens afronden op minuten zou dat helemaal mooi zijn :) |
19-06-2023 09:06:49 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Dat doen ze toch al? Of staan de seconden er ook bij? |
19-06-2023 09:08:03 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
|
Denk dat bedoeld wordt dat het in stappen van 5 minuten gaat in plaats van 1 minuut |
19-06-2023 09:18:25 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Gewoon zoals ik zeg. Het staat nu direct achter de tijd, zonder achtervoegsel. Het beeld bugt wel een beetje door de marges. Laatst bewerkt door aarclay op 19-06-2023 09:21 |
19-06-2023 09:21:26 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Daar ging het toch helemaal niet om. Joep verklaart wat Trainplaza bedoelt. |
19-06-2023 09:26:01 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ah, zo. Dat lijkt (nog) niet te gebeuren. Wel viel mij op dat de vertraging later van 10 minuten na 5 minuten oversprong. Ik zou het tonen van de vertraging in minuten zeker waarderen. Ik begrijp niet waarom de NS dit al jaren afrond op de CTA, terwijl de app het gewoon netjes in minuten laat zien? |
19-06-2023 10:37:36 2 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Dit is een keuze die komt door de zeer beperkte bandbreedte die het GSM-R netwerk kan leveren (daar worden de borden door gevoed). Op dit moment is men bezig met een migratie naar een vaste verbinding of een reguliere mobiele verbinding via een meer modern 4G/5G netwerk, maar omdat het een hele hoop borden zijn gaat het helaas nog tot in 2024 duren voor die migratie is afgerond. Men hoopt daarna in H2 (lees: eind 2024) ook de vertraging in minuten op de borden te hebben. De borden/achterliggende systemen kunnen het al wel (dat is al aangepast), maar pas als alle borden omgezet zijn gaat dat aangezet worden. |
19-06-2023 11:00:56 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Quote Goed om te lezen dat er in ieder geval wel aan gewerkt wordt! Dat was inderdaad het punt wat ik probeerde te maken. |
20-06-2023 19:51:10 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
En weer een nieuwe variant, nu wordt ook de samenstelling van de eerstvolgende internationale trein getoond. Foto: Lars (vlaggetjes die Somda niet snapt) on Twitter. Ik vind het op zich positief dat er na jaren van stilstand weer ontwikkeld wordt, maar het wordt er naar mijn mening niet beter op. Er staat veel te veel informatie bij elkaar waardoor de essentie (wat is de trein die nu komt) niet meer opvalt. En dan staat er op dit voorbeeld nog niet eens een spoorwijziging bij, of de samenstelling van de Arriva-trein...
Laatst bewerkt door AlexNL op 20-06-2023 19:51 |
20-06-2023 20:01:27 | ||
---|---|---|
train85
|
Zo heeft ieder voordeel wel zijn nadeeltje. Je kan het nooit 100% goed maken voor iedereen. |
20-06-2023 20:22:55 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Door te veel informatie tegelijkertijd te presenteren wordt het geheel er niet duidelijker op. Information overload is een reëel probleem: niet iedereen leest even snel, niet iedereen begrijpt alles op dezelfde manier.
|
20-06-2023 20:50:41 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
Ik denk dat we er wel van uit mogen gaan dat er goed over is nagedacht door mensen wiens vakgebied (UX design) dit is 😉
|
20-06-2023 20:51:09 | ||
---|---|---|
Sehukoza
|
Vanmiddag viel mij ook op dat op de CTA liet zien tot waar de treinstellen reden in het geval dat er onderweg één achter blijft. In dit geval bleef een van de stellen Enschede - Schiphol achter op Deventer, dat stond in Enschede al boven de treinstellen aangegeven op de CTA (Deventer boven het achterste stel op de CTA en Schiphol boven de voorste) en in de balk onderin. |
20-06-2023 21:19:43 1 | ||
---|---|---|
mattie2
|
En het laatste vind ik dan weer wel een hele goede ontwikkeling, maar de samenstelling voor de eerstvolgende internationale trein de AlexNL deelt is in mijn ogen bijzonder verwarrend. |
20-06-2023 21:34:13 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Is dit soms een speciaal geval, waarbij de vertraagde internationale trein niet als eerste of tweede vertrekt? In dat geval kan ik me voorstellen dat je de eerste twee treinen laat zien, maar de internationale trein ook. |
20-06-2023 22:21:11 | ||
---|---|---|
Terebo
|
Quote Nee dit is normaal. Dit leidt ook tot de situatie waarbij als de eerstvolgende trein internationaal is, de binnenlandse trein die daar weer na komt ook op de CTA staat |
09-07-2023 21:04:27 | ||
---|---|---|
jor[D]1
|
nfl deelde elders een foto van cta met twee opvallende zaken. De vertraging werd weergegeven als 1h5 ipv 65 minuten. daarnaast was de bestemming van de nightjet Innsbruck/'s Hertogenbosch. gevolgd met alle tussen stops tot innsbruck daaronder in kleinere letters |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-07-2023 21:43:58 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Onlangs in Dv een vertraging van 2h gezien. 1h5 lijkt mij 1,5 uur. |
09-07-2023 22:23:30 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Quote Wellicht dan ook handig om te vermelden waar deze foto vandaan komt en de betreffende foto mee te sturen |
09-07-2023 22:41:14 | ||
---|---|---|
WouterRail
|
Quote Foto kwam van mij, mag jij dan ook wel melden. |
09-07-2023 23:44:15 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Ik vermoed dat de vertragingsaanduiding dan wisselt tussen +1u5 (Nederlands) en +1h5 (Engels), in lijn met de rest van de informatie? |
10-07-2023 00:40:43 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Hmm, dan had de 5 nog voor de eenheid 'h' moeten staan met een komma als 1,5h. Nu staat ie erachter en moet je hem lezen als 1h5m. |
10-07-2023 01:44:51 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
|
Een notatie als 1u05 had dit weer kunnen vermijden :) |
10-07-2023 07:29:55 | ||
---|---|---|
robert5591
|
Quote heel flauw maar 1,5h is 1 uur 30 minuut |
10-07-2023 09:53:39 | ||
---|---|---|
Talbot
|
Je moet de vertraging lezen als 1 uur en 5 minuten. Op Treinposities heeft de trein namelijk +63, afgerond dus 1h5. Ervanuit gaande dat de foto gisteren genomen is, uiteraard. |
10-07-2023 12:00:54 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ja, maar dat is dus juist niet wat er daadwerkelijk staat, er staat 1h5, en niet 1,5h ;) |
10-07-2023 13:58:02 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Als ik t allemaal zo lees dan is +65 toch handiger. ;) |
10-07-2023 14:33:55 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat denk ik persoonlijk ook wel ja ;) |
10-07-2023 14:45:00 | ||
---|---|---|
train85
|
Hoe doen ze het in omliggende landen? |
10-07-2023 15:41:01 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
In Duitsland is het 65 minuten, niet 1h5. Maar daar zijn er (vooral op grotere stations) ook treinaanwijzers die een nieuwe tijd naast de oude weergeven in plaats van een vertraging. Het verschil tussen die twee is dan ook een veelvoud van 5 minuten. |
10-07-2023 15:42:29 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Wisselend: in Frankrijk en Belgie zou men +1h05 tonen, in Zwitserland +65', in Duitsland "etwa 65 Min", en in Oostenrijk een nieuw tijdstip (bijv. 17:23) in de kolom 'erwarted/estimated'. |
20-08-2023 19:36:12 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Uit de nieuwsbrief aan het ns panel, in het vierde gele kader. Plaatsbepaling: ons voorstel om een “pin” toe te voegen aan het treinplaatje, zodat reizigers kunnen zien waar ze nu t.o.v. de (aankomende) trein staan, werd goed ontvangen. Begin volgend jaar verwachten we de eerste experimenten te kunnen doen met deze weergave. Daarvoor is het nog wel nodig dat op 173 stations wordt gemeten waar de perronschermen hangen, dus een evt. landelijke uitrol zal wat langer duren. Kleurstelling: van de drie voorgelegde alternatieve kleurstellingen, werd de huidige als best leesbaar gewaardeerd, dus daar gaan we niets aan veranderen. Animaties: deze werden door de meerderheid van reizigers minder goed gewaardeerd. O.a. omdat deze een onrustig beeld opleverden. Daarnaast omdat niet in één oogopslag was te zien wat er aan de hand was, daarvoor moest je de animatie eerst volledig hebben gezien, wat 4 tot 8 seconden kon duren. Inmiddels hebben we dit aangepast in statische weergaves, en zijn alle animaties verwijderd. Weergave faciliteiten: voor internationale treinen geven we dit inmiddels weer op de perronschermen. Reizigers zijn voorstander om dit ook voor de nationale treinen te gaan weergeven. De complexiteit in de realisatie hiervan zit in het feit dat er met de diverse soorten treinen en combinaties van treinstellen en oriëntatie van die treinstellen er zeer veel mogelijkheden ontstaan. Daarbij is het van belang dat we heel zeker zijn dat we het juiste beeld hebben van die factoren, zodat het plaatje dat we weergeven op de borden dan ook (bijna) altijd klopt. Zover zijn we op dit moment helaas nog niet. Laatst bewerkt door treinhobby op 20-08-2023 19:39 |
20-08-2023 20:45:10 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Vwb dat laatste: ik blijf het zeggen. Men weet nog altijd niet goed wat de oriëntatie van de trein is. Oftewel: welke cabine loopt voorop. Eigenlijk van de zotte dat dat nog altijd zo'n issue is. |
20-08-2023 22:44:54 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Hoe zou je voorstellen het te doen? Op papier is het best een moeilijk probleem om altijd een stabiel, correct antwoord te hebben. |
20-08-2023 23:16:51 | ||
---|---|---|
Rsb
|
Dit kan je alleen ondervangen door of de indeling van de trein altijd gelijk te maken of door op basis van de rijrichting te bepalen welk baknummer voorop loopt en per treinstel vast te leggen in een database. Via een api-call kan je dan de samenstelling uitlezen voor de CTA. Bij kopmannen op bijvoorbeeld Ut of Ah of een eindstation moet je logica hebben die hiermee kan omgaan om een omgekeerde samenstelling te voorkomen. Bij een bakwissel zal dat dan dus ook een update van je database inhouden. Laatst bewerkt door Rsb op 20-08-2023 23:22 |
20-08-2023 23:38:12 | ||
---|---|---|
5431
|
Quote Hoe doet DB dat dan met hun ICE's? De informatie die zij uitsturen, klopt naar mijn ervaring in het merendeel van de gevallen met hoe het is. |
20-08-2023 23:43:17 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Het treinpersoneel van DB heeft een app waarmee ze in real-time de samenstelling kunnen corrigeren. |
20-08-2023 23:50:45 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Ook de Belgische EMMA meent het altijd te weten in welke richting een stel georiënteerd is. Het klopt alleen nog niet altijd. |
20-08-2023 23:56:17 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Eenvoudiger is om ergens een input vandaan te halen en te laten meesturen of cabine 1, of 2 voorop loopt van een treinstel. Da's eenvoudiger dan een, verwisselbare, bakcode :) |
21-08-2023 08:05:50 1 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Quote De data opvragen in de ActuTrein-app? In mijn ervaring klopt het zo goed als altijd bij de materieeltypes waar ik het kan laten weergeven. |
21-08-2023 15:21:48 1 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Quote Daar zijn echt rijkelijk suggesties voor gedaan in de jaren dat dit op de agenda VT stond. Ik doe geen spoorwerk meer, genoeg anderen die tegen geldend uurtarief NS opnieuw willen bijstaan. Reeds in 2016 is er gepresenteerd over koppelingen met materieel-specifieke boordsystemen, je kunt daar prima uit ontleden welke cabine bedient is. Op zijn minst in recenter materieel. Laatst bewerkt door Amazonous op 21-08-2023 15:22 |
22-08-2023 10:00:58 1 | ||
---|---|---|
plant
|
Quote Dit is mijn ervaring ook! Een heel enkele keer zat er een foutje in en zat een treinstel 'andersom'. Ik dacht dat NS deze informatie dus wel correct beschikbaar had, maar jij hebt het op een andere manier in je app weten te fietsen? Goed werk iig! Youri |
22-08-2023 11:48:56 | ||
---|---|---|
Daniel1
|
De rijtuigvolgorde van Eurostar, Thalys en volgensmij ook Nightjet wordt inmiddels op de borden getoond. Dat is in de basis toch dezelfde info als cabine 1 vs cabine 2? Denk alleen dat het nog niet geregistreerd is... Overigens is bijvoorbeeld SLT-4, SLT-6 en SNG-4 vwb de eerste klas gespiegeld, dus die kan zo getoond worden... |
22-08-2023 15:03:29 | ||
---|---|---|
Jorn
|
Quote Zijn de rolstoel en fietsdeuren ook gespiegeld? Het zou denk ik ook wel meerwaarde hebben om die te laten zien. Ik heb laatst nog een lekker sprintje getrokken te Ehv omdat de 1100 maar aan 1 kant fietsplaatsen had en die juist de kant zaten waar de trappen naar het perron niet zijn. |
22-08-2023 15:35:57 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Quote Flirt doet ook mee ;) |
22-08-2023 18:29:58 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
En ICNG. |
22-08-2023 18:49:56 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Quote Nee. SLT-6 heeft maar 1 rolstoeltoilet/fiets combinatiebak, de andere is volledig voor fietsen zoals van voor de revisie. SLT-4 heeft er maar 1 bak voor, maar die is 2de of 3de. ICR is trouwens een interessante, je hebt geen makkelijke datastroom omdat het getrokken is. De stammen zijn bijna altijd dezelfde oriëntatie, namelijk met het stuurstand met fietsplaatsen aan de zuid(900/1000)-oost(1100) kant. Behalve als ze een keer langs Asb of Asdz hebben gereden, dan raken ze gedriehoekt. Vroeger was dat zeer ongebruikelijk, nu gebeurt het wel eens met de afhandeling van de 900 via Bkl. Met mijn eerdere post bedoelde ik niet te stellen dat er een gebrek aan mogelijkheden is, maar vooral dat ze toch ieder nadelen hebben en soms onbetrouwbaar zijn. Wat als de machinist nog in de andere cabine zit? Dan is je info fout, of pas te laat als de trein kort keert. ActuTrein heeft soms handmatig corrigeren nodig bij driehoeken. In de nieuwsbrief lijkt NS de randvoorwaarde te stellen dat het echt altijd betrouwbaar moet zijn. Dan wordt het een stuk meer werk. Voor een team wat al genoeg andere verbeteringen op het lijstje heeft staan, snap ik goed dat het geen prioriteit is. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 22-08-2023 19:01 |
22-08-2023 23:25:39 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Een mogelijke oplossing is dat je het treinpersoneel (van alle vervoerders?) een app geeft waarmee ze zelf de samenstelling van hun trein kunnen ingeven of corrigeren. Mocht er dan een keer iets niet kloppen ten opzichte van de planning of verwachting, dan kan dat vrijwel realtime worden gecorrigeerd.
|
23-08-2023 06:43:06 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Je hoeft helemaal niet continu afhankelijk te zijn van de bemande cabine. In principe heb je die informatie nooit nodig. Je weet hoe je trein nu staat, je weet welke bewegingen je trein maakt, dus je weet de polariteit ook. Om de zoveel tijd de bemande cabine checken is enkel om sporadische fouten toch te elimineren. |
23-08-2023 12:00:14 | ||
---|---|---|
thom
|
En daar zit ook een nadeel aan, een tweede aangekoppeld treinstel, heeft bijvoorbeeld geen bediende cabine :) |
23-08-2023 12:45:36 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Geen enkel probleem, nogmaals, in principe kan je obv alle plandata (en een eerste stand van polariteit) al prima volgen welke cabine voorop loopt op welk moment. Er zijn maar een paar situaties waarin een trein ongetraceerd gedriehoekt kan worden, en dat komt (per treinstel bekenen) maar incidenteel voor.
Eventuele informatie van het materieel zelf, bediende cabine is maar een voorbeeld want er is veel meer beschikbaar, is hooguit handig om, op het moment dat die data er is, te matchen of jouw bijgehoude stand nog altijd klopt met de werkelijkheid.
Afnemers van open data laten reeds zien dat het prima kan, en die hebben last van een serieuze beperking die NS niet heeft: men ontvangt geen data van niet-reizigerstreinen. Nieuwe problemen voor een oplossing vinden is geen moeite, maar op enig moment moet je beginnen met leveren en kijken wat er gebeurt. De materieelinzet op zich is ook niet altijd juist, daarvan accepteren we ook dat er incidenteel fouten ontstaan. De huidige werkwijze brengt zeker geen vooruitgang. 100% correcte data is onhaalbaar en heb ik NS al jaren niet meer als standpunt horen innemen. Laatst bewerkt door Amazonous op 23-08-2023 12:46 |
23-08-2023 13:10:17 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Quote ActuTrein heeft zeer zeker geen handmatige correcties nodig, dat zou voor mij ondoenlijk zijn. Alles kan enkel volautomatisch. |
23-08-2023 19:00:09 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Wat is dan je werkwijze bij LM-driehoeken? |
23-08-2023 19:10:36 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Daar heb ik geen aparte methode voor, maar het algoritme hecht meer waarde aan recente GPS-data dan de data van een vorige dag. Er is geen publieke databron die meestuurt welke cabine actief is of die planningen van LM-ritten mestuurt. Daarom heb ik iets gebouwd op basis van wat er wel beschikbaar is: materieelplanning enkele uren vooruit in de reizigersdienst en near-realtime GPS-data. Laatst bewerkt door treinfan op 23-08-2023 19:18 |
07-09-2023 19:30:50 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
In Breda zag ik dat bij de IC Brussel nu ook het treinnummer vermeld staat op de borden. Aan de rechterkant van het scherm, onder het logo van de vervoerder, stond in een dunomkaderd gebied 'ICD 9256'. Dit stond op de grote schermen op het perron, en ook op de kleinere schermen in de tunnel. Bij de binnenlandse treinen stond dit niet. Laatst bewerkt door AlexNL op 07-09-2023 19:31 |
07-09-2023 20:47:04 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Ook bij ICE wordt de treinnummer vermeld. Ik vermoed dat bij alle internationale treinen dit tot de mogelijkheid behoort.
Indien de trein een afwijkende eindbestemming heeft (storing) en plaats is op CTA wordt de oorspronkelijke eindbestemming getoond met een lichte grijze kleur met een streep erdoorheen, met het nieuwe eindbestemming ernaast. |
08-09-2023 10:45:06 | ||
---|---|---|
bert
|
Dat zou bij alle treinen moeten gebeuren. Jaaaren geleden al eens in Dob888 gestopt. Kun je nu ook nog checken met de holy app. Maakt het voor reizigers veel duidelijker dan Re## en zo
|
08-09-2023 12:23:15 | ||
---|---|---|
hellfire
|
Leuk voor hobbyisten, maar de gemiddelde Nederlandse treinreiziger geeft helemaal niets om treinnummers. Die is gewend aan tijdstippen en eindbestemmingen. sterker nog, "31140" zal reizigers nog minder zeggen dan "RS33".
Wellicht dat het voor internationale treinen met reservering nog enigszins interessant is. En zie daar:
|
08-09-2023 12:41:57 | ||
---|---|---|
Jorn
|
Nou ja, niet per se alleen voor hobbyisten. Er valt best wat voor te zeggen dat treinseries als nummers aangegeven voor de reiziger meer duidelijkheid biedt.
Dan noem je dus treinserie 700 IC7. Dan verandert die in de volksmond van Intercity Den Haag - Groningen naar Intercity 7. Moet je het wel daarbij houden en niet 725 aan de reizigers laten zien. Dat is dat gewoon IC7 van 07:33. Als je dan alle treinseries door het land op zo'n manier hernummerd dat hier enige logica achter zit zou je best kunnen stellen dat zoiets toegevoegde waarde heeft denk ik. |
08-09-2023 12:45:13 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Quote Dus eigenlijk gewoon het huidige vakjargon ('de 3600', 'de 7200') omzetten naar IC36 en RS72 |
08-09-2023 13:47:14 | ||
---|---|---|
Jorn
|
Quote Ja daar komt het op neer inderdaad. |
08-09-2023 15:10:12 | ||
---|---|---|
rick
|
Dat lijkt me onhandiger dan het treinnummer dat al in de reisplanner staat ook op de CTA te tonen. |
08-09-2023 15:53:44 1 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ik zie in de toekomst nog wel gebeuren dat de NS treinseries op kortere wijze gaat communiceren. Dus de SPR (of RS)88 voor de 8800, en de IC5 voor de 500 etc. Denk bijvoorbeeld aan de 3700 de vanaf Dordrecht (via de Randstad) helemaal naar Venlo gaat met een lange route. Dan is IC37 juist handiger om te zeggen welke trein je pakt naar je bestemming. Het zal wel een leuke campagne kunnen worden, maar ik denk wel dat treinreizigers er snel op inspringen. Iemand op Twitter heeft dit al eens eerder aan de NS geadviseerd, met een hoop verbeteringen aan de CTA. Ik heb geen idee of die wijzigingen van de afgelopen tijd daar mee te maken hebben. Laatst bewerkt door aarclay op 08-09-2023 15:56 |
08-09-2023 16:08:17 | ||
---|---|---|
bert
|
Quote Precies, dat dus. Consequente herhaling is de beste info. |
08-09-2023 17:24:02 | ||
---|---|---|
Jorn
|
Quote Ik zou in dat geval dat treinnummer ook zeker uit de reisplanner halen en vervangen door IC.. of SPR.. en het dan ook duidelijker aangeven, het was mij nog nooit opgevallen dat treinnummers in reisplanner staan. |
08-09-2023 17:29:17 1 | ||
---|---|---|
Jorn
|
Quote Ja je moet het in dat geval ook veel breder communiceren en gebruiken dan alleen via de CTA. Ik denk ook dat het snel zal aanslaan bij reizigers, zeker als je ook duidelijke kaarten maakt. Nederland is niet eens veel groter dan bijvoorbeeld Parijs, waar met de RER, Transilien en Metro ook een netwerk is waarin alle lijnen een getal of een letter hebben. |
08-09-2023 19:14:27 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Adviezen van deze orde (alle treinen een lijnnummer geven vergelijkbaar met busdiensten en inderdaad de Duitse regionale treinen) is al wel eerder geadviseerd ook wel door Rover enz. Maar op de 1 of andere reden heeft het kennelijk geen toegevoegde waarde Overigens is het in Duitsland ook niet altijd even eenvoudig: er is daar geen logische relatie tussen treinnummer en lijnnummer (dus het is niet per definitie zo dat het treinnnummer van RE 2 met een 2 begint) . Bovendien wil de DB-planner ook nog wel eens inconsequent zijn, dan krijg je de eerste reismogelijkheid met bv RE 1, terwijl de volgende reismogelijkheid RE 31224 is 🤨 |
13-09-2023 22:36:55 | ||
---|---|---|
Daniel1
|
Nog een nieuwtje op de CTA's: als de ICE, Thalys of ICB geen bemande BordBistro heeft en dit vooraf bekend is, dan wordt dit aangegeven middels een doorgestreept bestek-symbooltje. |
14-09-2023 10:05:17 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ik ben nu reuze benieuwd waar deze materieelindeling data vandaan komt. |
14-09-2023 10:53:21 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
En dat ziet er zo uit: Foto. Waarbij valt op te merken dat bij de IC Berlijn er geen blokje is gereserveerd voor de locomotief, terwijl dat bij de ICD en IC Brussel wel het geval is. |
14-09-2023 15:45:41 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Zo nieuw is dat niet. Quote |
05-10-2023 13:18:28 | ||
---|---|---|
erwin_6610
|
Bij de 1100 ri Ehv zag ik te Gvc en Dt staan Breda > Eindhoven Centraal via Rtd, Bd en Tb. Dit was mijn nog niet eerder opgevallen |
05-10-2023 13:23:03 | ||
---|---|---|
tieske05
|
Quote Dit is bij de 1100 gedaan vanwege de 2400/3500 die Dordrecht-Venlo rijdt, en dus gemeenschappelijke stations heeft. 1100 is toch een stukje sneller dus om mensen herkenning te geven is het nooit slecht. |
05-10-2023 16:13:37 | ||
---|---|---|
Terebo
|
aan de andere kant (ehv) staat er ook netjes Rotterdam C. > Den Haag C. Laatst bewerkt door Terebo op 05-10-2023 16:14 |
05-10-2023 16:53:53 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Bij de meeste ritten is het wel duidelijk genoeg voor de frequente treinreiziger, maar dit soort verbeteringen halen vooral bij de laatste treinen op de dag, bij werkzaamheden of bij ritinkortingen een stuk verwarring weg. Laatst bewerkt door treinfan op 05-10-2023 16:55 |
05-10-2023 17:41:40 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Zo was ik laatst in Apd in de trein gestapt waarbij de CTA als eindbestemming "Den Haag Centraal" aangaf. Ik moest naar Ut en tot mijn verbazing moest ik in Amf overstappen. De CTA in Amf was echter wel duidelijker: "Schiphol -> Den Haag Centraal" (wegens werkzaamheden was de 1600 doorgetrokken naar Gvc) |
05-10-2023 18:08:20 | ||
---|---|---|
RubyDupy
|
Quote Dat leverde in Amf de grappige situatie op dat op spoor 6 en 7 op exact hetzelfde moment (nou ja, met 1 minuut verschil, om xx:10/xx:40 en om xx:11/xx:41) twee treinen naar Gvc vertrokken. Zonder de relatief nieuwe toevoeging van Belangrijk Tussenstation -> Eindstation, die ik eerst onzin vond en voor domme toeristen die niet even bij "Via:" kunnen kijken, hadden er dus twee treinen gestaan met "Den Haag Centraal" op de borden. Toen vond ik het toch wel handig dat er nu Utrecht C. -> Den Haag C. en Schiphol ✈️ -> Den Haag C. stond... Laatst bewerkt door RubyDupy op 05-10-2023 18:10 |
08-11-2023 08:57:38 | ||
---|---|---|
Terebo
|
De meest oostelijke CTA op soor 5 te Ehv heeft voortaan een omgekeerd kleurenschema (wit op blauw ipv blauw op wit). Laatst bewerkt door Terebo op 08-11-2023 09:03 |
08-11-2023 09:06:29 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Nee, is gewoon een fout in het scherm. Het scherm gaat binnenkort vervangen worden, als ik het goed heb begrepen. |
08-11-2023 10:31:07 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Die bruine vlekken zie je meer bij de CTA (TBP) type die in buitenlucht hangen. |
26-12-2023 13:36:57 2 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Vanwege kerst tonen de meeste CTA's sneeuw op de regel volgende trein/next train. De storing "logistieke problemen" zullen we niet meer terug zien, dit is aangepast in "noodzakelijke aanpassingen in de dienstregeling". |
26-12-2023 13:57:08 1 | ||
---|---|---|
martijn
|
Als je goed kijkt, zie je dat die sneeuw ook op alle andere blauwe delen van de schermen (en ook de schermen met de overzichten met de eerstvolgende vetrektijden) naar beneden dwarrelt. 🙂 |
26-12-2023 14:11:10 3 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Ah, leuk. Dan kunnen we ons voortaan druk maken over hoe "noodzakelijk" een maatregel is. |
27-12-2023 14:18:01 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
In Duitsland kennen ze die al, vrij vertaald, trein valt uit om de dienstregeling weer stabiel te krijgen. |
31-01-2024 09:12:20 | ||
---|---|---|
erwin_6610
|
De melding "Rijdt niet verder dan ... door de inzet van ander materieel" werd vanmorgen bij trein 3927 getoon als 'Let op: overstappen op Ehv' |
03-02-2024 13:22:27 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Ik weet niet of het eerder gemeld is, ik zag zojuist te Ut dat een de CTA die een ICE zonder catering aan boord toonde naast het treinnummer een doorstreept 'mes en vork' symbool heeft. |
03-02-2024 13:33:15 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
|
Dat is al een tijdje zo. Het is dan nog maar de vraag of de trein dan ook daadwerkelijk geen catering heeft. Vorig jaar tijdens het 1700 spotten kwam ik dat icoontje ook al tegen en toen ik instapte, was de bordbistro goed gevuld met smullende mensen. |
21-02-2024 06:55:54 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
|