Ontwikkelingen internationale dagtrein
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
05-05-2026 14:32:04
BVisser
BVisser

Keolis haakt nu kennelijk definitief af als tractieleverancier. Volgens RM zou het sowieso al december worden dat Keolis met Vectrons zou gaan rijden.

Laatst bewerkt door BVisser op 05-05-2026 14:33

05-05-2026 15:59:42
Marco
Marco

mren (05-05-2026 14:03:10):

Is dit dan meteen de 'reality check' voor iedereen (lees: Groningers) die roeptoetert dat Nederland zo zit te springen om een verbinding naar Hamburg en Kopenhagen?

Een bezettingsgraad van gemiddeld 60%, bij relatief lange treinen en bij een net nieuwe verbinding, vind ik eigenlijk best netjes. Grote reizigersaantallen ontstaan vaak pas over de tijd bij nieuwe verbindingen.

05-05-2026 17:10:57
MennoSBB
MennoSBB

Dit is de reden waarom nieuwe spelers meestal beginnen op routes die zich al bewezen hebben en dus niet de gaten op de spoorwegkaart opzoeken.

60% is inderdaad heel goed, maar voor een start-up zonder grote geldschieter is het te laag om door te gaan als de andere route het duidelijk beter doet.

05-05-2026 19:37:12
AlexNL
AlexNL

Voor Nederlanders mist Hamburg misschien een beetje aan bekendheid? Als mensen het hebben over "een weekendje Duitsland" hebben ze het in mijn ervaring meestal over Düsseldorf, Keulen, Berlijn of Frankfurt.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-05-2026 20:01:45
Rene154
Rene154

thom (05-05-2026 12:48:43):

Elders heb ik al gelezen dat er reizigers geinformeerd zijn dat ze per bus gaan ipv per trein.

ik vraag me af of dat zomaar kan. Gegeven de algemene voorwaarden van GoVolta die stelt dat een ticket voor een specifieke treinreis is. Het lijkt me dat je als klant niet hoeft te accepteren dat je dan uiteindelijk met een bus wordt vervoerd, en dat je je reis zou moeten kunnen annuleren?

Nog even los van allerlei extra’s die reizigers geboekt kunnen hebben, zoals een zitplaatsreservering of een eerste klas ticket.

Zelf zou ik in ieder geval niet blij zijn als mijn eerste klas treinreis ineens omgezet zou zijn naar een busreis naar Hamburg…

05-05-2026 22:12:50
rvdborgt
rvdborgt

Rene154 (05-05-2026 10:37:25):

En klanten die reeds geboekt hebben naar Hamburg in die zomermaanden, worden voorlopig niet geïnformeerd en hun ticket wordt nog niet geannuleerd.

Hun ticket (= de vervoersovereenkomst) mag GoVolta ook helemaal niet annuleren. Ze kunnen hoogstens de trein annuleren maar de vervoersovereekomst blijft van kracht. De reiziger heeft dan het recht om te kiezen wat hij wil en 1 van de opties is dat die afziet van de reis. Maar dat is dan de keuze van de reiziger.

05-05-2026 22:17:23
rvdborgt
rvdborgt

Rene154 (05-05-2026 20:01:45):

ik vraag me af of dat zomaar kan. Gegeven de algemene voorwaarden van GoVolta die stelt dat een ticket voor een specifieke treinreis is. Het lijkt me dat je als klant niet hoeft te accepteren dat je dan uiteindelijk met een bus wordt vervoerd, en dat je je reis zou moeten kunnen annuleren?

Nog even los van allerlei extra’s die reizigers geboekt kunnen hebben, zoals een zitplaatsreservering of een eerste klas ticket.

Je hebt inderdaaad recht op levering van wat je geboekt hebt, of terugbetaling van een deel van de prijs als de geleverde dienst daar niet aan voldoet. Zoals de meerprijs voor eerste klas. Daarbovenop komt nog compensatie bij vertraging t.o.v. de geboekte dienstregeling.

Als de voorwaarden inderdaad expliciet een trein beloven, dan lijkt me aangekondigde vervanging door een bus een geldige reden voor het opzeggen van de overeenkomst en een volledige terugbateling.

09-05-2026 11:43:38 1
mren
mren

Vanaf 2028 gaan DB, DSB en VY met ICE-L tussen Berlijn en Oslo rijden, twee maal per dag.

28-05-2026 14:38:12
ThibaultLapers
ThibaultLapers

GoVolta bevestigt zijn Amsterdam – Parijs, vanaf 14 december, dagelijks. Ook haltes vanaf september in Braunschweig Hbf en Magdeburg Hbf in Duitsland (door de omleiding) en ook Hilversum en Apeldoorn in Nederland.

mobilithib.substack.com

Laatst bewerkt door ThibaultLapers op 28-05-2026 19:27

28-05-2026 14:57:36
Klaas88
Klaas88

Tot nu toe hoor ik geen goede ervaringen met govolta, welicht verstandig om eerst hun eerste product te verbeteren en optimaliseren, voordat men wil uitbreiden? Anders is het echt een soort Rayan air onder de spoorwegen🤷🏻‍♂️

28-05-2026 15:04:58
DDZ7504
DDZ7504

Dat laatste is toch juist de bedoeling? Afgezien van dat het Ryanair heet, niet Rayan air.

28-05-2026 15:10:49
mren
mren

Interessante vergelijking want RyanAir is in Europa de onbetwiste nummer 1 qua aantal passagiers, ondanks dat velen roepen nooit meer met Ryanair te vliegen.

28-05-2026 15:22:59
thom
thom

Dat geldt natuurlijk ook voor alle negatieve reacties die je hoort, de positieve ervaring hoor je meestal niet, en de treinen naar Berlijn zijn prima gevuld kwa reizigers.

Daarbij, GoVolta heeft zijn oorsprong in de vliegtuig branche.

28-05-2026 16:34:21
GerritJan
GerritJan

ThibaultLapers (28-05-2026 14:38:12):

GoVolta bevestigt zijn Amsterdam – Parijs, vanaf 14 december, dagelijks. Ook haltes vanaf september in Braunschweig Hbf en Magdeburg Hbf in Duitsland (door de omleiding) en ook Hilversum en Apeldoorn in Nederland.

https://mobilithib.substack.com/p/interview-govolta-nous-ne

www.treinreiziger.nl tickets te koop

28-05-2026 16:43:14
GerritJan
GerritJan

Klaas88 (28-05-2026 14:57:36):

Tot nu toe hoor ik geen goede ervaringen met govolta, welicht verstandig om eerst hun eerste product te verbeteren en optimaliseren, voordat men wil uitbreiden? Anders is het echt een soort Rayan air onder de spoorwegen🤷🏻‍♂️

Mede door dat er geen wifi is, geen stopcontacten zijn. Er staat ook duidelijk aangegeven dat er geen stopcontacten zijn en je een powerbank dient mee te nemen, je moet ergens beginnen. Men heeft zeer luxe verwachtingen tegenwoordig.

28-05-2026 17:59:32
phantom
phantom

Ik denk dat daar ook een deel van de negatieve ervaringen in zal zitten.
Dat dat grotendeels voorkomen had kunnen worden als mensen ook zelf actief dingen uitzoeken,dat zegt meer over de gemakszucht v/d mensen dan over wat anders in dit geval ;-)
Staat er niks vermeld dan kun je nog beargumenteren dat mensen een bepaald verwachtingspatroon hebben en dus denken dat bepaalde dingen aanwezig zullen zijn,en dus bedrogen uitkomen.
Zoals je zegt,er staat i.d.d. duidelijk vermeld at er wel en wat er niet is,dus..................

Ik ben benieuwd of ze 14 decemeber ook i.d.d. van start kunnen gaan met die uitbreiding.

Even een gekke vraag die ik bij de Berlijn treinen nogal is voorbij zag komen,is er kans voor binnenlandse reizigers om binnen de grenzen van NL mee te rijden,of worden er geen NS tickets geaccepteerd ??

28-05-2026 18:10:10
henri1972
henri1972

NS (OV-chipkaartsysteem) wordt bij Go Volta niet geaccepteerd want anders bedrijf.

Probeer op de Go Volta site maar een ticket van Asd naar Hgl te boeken, lukt ook niet.

Vergelijk t een beetje met de supermarkt: je bonuskaart van AH geeft ook geen korting bij de Jumbo.

28-05-2026 19:53:49
GerritJan
GerritJan

phantom (28-05-2026 17:59:32):

Even een gekke vraag die ik bij de Berlijn treinen nogal is voorbij zag komen,is er kans voor binnenlandse reizigers om binnen de grenzen van NL mee te rijden,of worden er geen NS tickets geaccepteerd ??

Nee ik vernam ook dat ze ermee bezig zijn, maar zie hier video over wat er word gezegd ;) www.hartvannederland.nl Zie filmpje vanaf 1:30 ;)

28-05-2026 20:02:15
Muizeneus
Muizeneus

henri1972 (28-05-2026 18:10:10):

NS (OV-chipkaartsysteem) wordt bij Go Volta niet geaccepteerd want anders bedrijf.

Probeer op de Go Volta site maar een ticket van Asd naar Hgl te boeken, lukt ook niet.

Vergelijk t een beetje met de supermarkt: je bonuskaart van AH geeft ook geen korting bij de Jumbo.

Dit zijn twee heel verschillende dingen.

Het staat Go Volta geheel vrij om reizigers met een NS-vervoerbewijs mee te nemen

Maar ze mogen niet zomaar zelf binnenlandse tickets aanbieden, daarvoor moeten ze eerst toestemming aanvragen bij de ACM, omdat er dan getoetst moet worden of ze de HRN-concessie van de NS niet teveel schaden

28-05-2026 21:45:02
MennoSBB
MennoSBB

Andersom gaat het ook nog regelmatig fout, ik zat vorige week tot Apeldoorn in een ICE richting Berlijn waarin meerdere keren werd omgeroepen dat dit niet de GoVolta trein was die even daarna naar Berlijn zou rijden.

28-05-2026 22:26:22
thom
thom

Muizeneus (28-05-2026 20:02:15):

Het staat Go Volta geheel vrij om reizigers met een NS-vervoerbewijs mee te nemen

Maar ze mogen niet zomaar zelf binnenlandse tickets aanbieden, daarvoor moeten ze eerst toestemming aanvragen bij de ACM, omdat er dan getoetst moet worden of ze de HRN-concessie van de NS niet teveel schaden

Maar waarom zou GoVolta dat doen ? Die reizigers met een NS-vervoers bewijs hebben immers een overeenkomst met NS, en niet met GoVolta en daarmee verdienen zij er ook niets aan omdat de opbrengst dus ook naar NS gaat.

GoVolta rijdt uit commercieel oogpunt en het primaire doel is gewoon geld verdienen en, lullig gezegd, niet het vervoeren van reizigers.

Buiten nog het feit dat die reizigers plaats in kunnen nemen die bedoeld is voor reizigers die bij GoVolta zelf geboekt hebben.

29-05-2026 07:49:13
kleine_man
kleine_man

Europese reisregels. Vooral in Nederland schijnen we die nog weleens te vergeten.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

29-05-2026 08:19:53
jacokran
jacokran

Volgens mij schrijven die niet voor dat je met je GoVolta ticket met een NS trein mee mag of andersom in het geval van vertraging.

29-05-2026 09:14:12
Muizeneus
Muizeneus

thom (28-05-2026 22:26:22):

Muizeneus (28-05-2026 20:02:15):

Maar waarom zou GoVolta dat doen ? Die reizigers met een NS-vervoers bewijs hebben immers een overeenkomst met NS, en niet met GoVolta en daarmee verdienen zij er ook niets aan omdat de opbrengst dus ook naar NS gaat.

GoVolta rijdt uit commercieel oogpunt en het primaire doel is gewoon geld verdienen en, lullig gezegd, niet het vervoeren van reizigers.

Buiten nog het feit dat die reizigers plaats in kunnen nemen die bedoeld is voor reizigers die bij GoVolta zelf geboekt hebben.

Helemaal waar, mijn reactie aan henri was slechts bedoeld om aan te geven dat "niet met een NS-kaartje in een Go Volta trein mogen stappen" niets te maken heeft met het gegeven dat je op Go Volta geen binnenlandse Nederlandse reizen kunt boeken.

Overigens kan ik me best goede redenen verzinnen waarom Go Volta het wel zou doen, als je al de nodige negatieve publiciteit hebt kan het helemaal geen kwaad om een keer goede sier te maken en een reiziger toch mee te nemen, ook die verhalen worden op verjaardagsfeestjes verteld. Hoewel dan omgekeerd waarschijnlijk beter werkt, in die zin dat NS meer capaciteit heeft om Go Volta reizigers mee te nemen dan andersom....

29-05-2026 11:57:48
thom
thom

kleine_man (29-05-2026 07:49:13):

Europese reisregels. Vooral in Nederland schijnen we die nog weleens te vergeten.

Vor die reisregels moet er eerst een vervoersovereenkomst zijn tussen beide partijen, en met een NS vervoers bewijs heb je die niet met GoVolta.

31-05-2026 11:25:03
GerritJan
GerritJan

Ik vraag me af, het geplande vertrektijd van 327 govolta in Hannover was 11:28. Wij vetrokken om 11:21 uit Hannover, is dit wel toegestaan? Het lijkt mij als mensen nog even willen roken zich aan de vertrektijd houden kom je optijd terug is je trein weg Iemand hier enig idee vanz?

31-05-2026 11:41:42
treinfan
treinfan

Stond er daadwerkelijk 11:28 op de borden? Treinposities heeft data die indirect uit de ProRail-systemen komt. Dat hoeft niet te kloppen met de Duitse dienstregeling.

Overigens vertrekken internationale treinen vaker te vroeg op stops waar enkel uitstappende reizigers zijn, dus ja dat is toegestaan.

Laatst bewerkt door treinfan op 31-05-2026 11:44

31-05-2026 11:46:05 1
MennoSBB
MennoSBB

Het mag, maar als je de trein daardoor mist heb je recht op dezelfde vergoeding als bij een vertraging. Echter weet ik niet of het ook geldt voor als je tijdens de rit uitstapt.

Het is in iedere geval weer een extra reden om gewoon te stoppen met roken.

31-05-2026 12:19:14
GerritJan
GerritJan

Alleen niet instappen , bedankt voor de opheldering