09-12-2009 23:32:18 | ||
---|---|---|
broek53
|
Komende dienstregeling is het dan zover: er is zoveel DM '90 over dat er 15 stellen terzijde worden gesteld: 3427 - 3436 en 3443 - 3447. De bedoeling is conserveren en dan naar Amersfoort of Dijksgracht. Bij regioNS in dienst: 3401, 3402, 3404, 3412, 3414 Voor Zwolle - Kampen 3403, 3410 Voor de gebroken dienst Zwolle - Nijverdal en Nijverdal - Enschede: 3406,07,08,11,13,15-26 (17 stuks, waarvan er overigens maar 8 ingezet worden) Laatst bewerkt door spiketrain op 24-03-2014 21:46 |
10-12-2009 12:05:56 | ||
---|---|---|
timtrein
|
En de 3409? (die mist nog in het rijtje). De 3405 is uiteraard afgevoerd, en met 12 stellen bij Syntus klopt de som daarna weer. N.b. is er overal nog wel plaats?? De boel staat overal nog vol met Wadlopers, ICL en het restant Plan U... |
10-12-2009 12:44:52 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Die staat sinds 16 oktober met schade buiten dienst. |
10-12-2009 12:46:35 | ||
---|---|---|
motje
|
Toch een vreemde situatie. De regionale vervoerders Arriva, Veolia, Syntus etc. weten niet waar ze de treinstellen vandaan moeten halen, en NS zet even een groot aantal dieseltreinstellen aan de kant met een leeftijd van amper 15 jaar. |
10-12-2009 13:06:04 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
Er staat vandaag ook een DM'90 in Hgl bij de Nedtrain loods. Deze zou aanrij schade hebben. Weet iemand welk stel dat is? Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
10-12-2009 13:32:30 | ||
---|---|---|
robbertc
|
3407 staat in Hgl. Is gisteren als 77963 daar 'gewoon' uitgelopen, maar vandaag nog niet in actie geweest. |
10-12-2009 15:04:32 | ||
---|---|---|
rickarends
|
Dit is toch kapitaalvernietiging van de bovenste plank. Laat de NS inderdaad met haar concurrenten om de tafel gaan zitten voor een zinvollere oplossing. De punctualiteit blijft toch zeker een probleem voor veel vervoerders. Als dagelijks reiziger op het traject Doetinchem-Arnhem kan ik daar helaas over meepraten. Mvg Rick |
10-12-2009 15:12:36 | ||
---|---|---|
mich
|
Het is niet zo dat NS ze niet aanbied voor huur of koop aan andere vervoerders maar dat die vervoerders er niks mee kunnen omdat in de conseccies nou eenmaal bepaalde eisen staan voor het materieel waar DM'90 niet aan voldoet. |
10-12-2009 15:16:42 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Nieuw materieel en/of lage instap zijn de eisen. DM'90 voldoet aan geen van beide. En de NS biedt ze inderdaad ook te koop aan, maar alleen voor 10 jaar. En wat nou als je een kortere concessie hebt? Laatst bewerkt door AlbertP op 10-12-2009 15:17 |
10-12-2009 15:25:35 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dan moet je ueberhaupt geen nieuw materieel aanschaffen. Volgens mij is het probleem ook niet dat de andere vervoerders niet weten waar ze het materieel vandaan moeten halen, maar dat ze niet weten waar ze het geld vandaan moeten halen om meer materieel te kopen, huren of wat dan ook. |
10-12-2009 15:28:29 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Die lease (niet koop) voor tien jaar was toen NSR zelf nog krap in het materieel zat (vóór al het VIRM-4 was geleverd). Meer recent zijn er stellen voor korte termijn aan Veolia verhuurd, dus allicht kunnen nu er stellen daadwerkelijk terzijde staan andere voorwaarden bedongen worden. |
10-12-2009 15:39:16 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Ik bedoelde inderdaad geen koop en mij bron is een RailMagazine van, ja, van... al een tijdje terug. |
10-12-2009 15:41:55 | ||
---|---|---|
gertjan
|
Als ik iets koop, is dat altijd voor onbepaalde tijd Denk niet dat NSFS daar zo blij mee zou zijn. |
10-12-2009 15:48:48 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Nu zouden ze het misschien niet zo erg meer vinden. Er zijn toch nog maar 4 series die met DM'90 rijden (7900, 8500, 17800, 17900). En als de eisen voor het materieel van de concessies zo streng blijven, zullen ze zelf ook weinig aan DM'90 hebben, mochten ze ooit nog een concessie erbij krijgen. |
10-12-2009 16:08:19 | ||
---|---|---|
Damian
|
Quote In het OV is marktwerking sowieso kapitaalsvernietiging. Voorbeelden zat uit het verleden in zowel binnen als buitenland. Het zou toch van de zotte zijn als NS met een partij om de tafel gaat zitten die aast op het kernnet per 2015 en daarmee dus een grote concurrent is van NS. Er moest en zou concurrentie komen op het spoor dus laat het miljardenconcern Veolia zelf maar voor wat treintjes zorgen. Het is schandalig dat een beursgenoteerde onderneming niet zelf voor wat extra stellen wil zorgen door gewoon meer nieuwe GTW's aan te schaffen. Laatst bewerkt door Damian op 10-12-2009 16:09 |
10-12-2009 16:47:25 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Als Veolia een ruimere materieelpositie had gepland, hadden ze dat de Provincie in haar offerte moeten doorberekenen en hadden ze de concessie waarschijnlijk niet gekregen. Miljardenconcern of niet, een krappe materieelpositie is daarmee standaard bij aanbestedingen. Een alternatief, offreren bij behoefte je bestand aan te vullen met oudjes, is waarschijnlijk ook geen optie die bij de politici hoge ogen gooit. |
10-12-2009 17:09:28 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Flauwekul, dat heeft niets met het feit van marktwerking te maken maar met de eisen die de opdrachtgevende partijen stellen. Quote Waarom? Juist een beursgenoteerde onderneming (ter info: dat is Veolia Transport Nederland niet) met de overheid als klant heeft geen enkel belang om bij (min of meer) gelijkblijvende reizigersaantallen extra materieel te kopen. Puur economisch bezien wil je je bedijfsvoering ook niet aanpassen aan de ochtendspitssituatie. Die extra reizigers ben je liever kwijt dan rijk immers. Dat dit vanuit maatschappelijk oogpunt anders ligt, moge duidelijk zijn. |
10-12-2009 17:39:49 | ||
---|---|---|
Damian
|
Quote Je hebt gelijk. Ik ben bij het lezen van dit stukje helemaal om. Hadden we maar 10 jaar eerder marktwerking in het OV gehad. dan waren we er nu vanaf geweest.... |
10-12-2009 18:16:17 | ||
---|---|---|
Waaldrecht
|
Er staat momenteel in de NedTrain werkplaats te Zwolle een DM'90 die toekomstig ZAP word met nieuwe bestickering zoals ook de Zwolle-Kampen stellen alleen dan Apeldoorn-Zutphen. |
10-12-2009 20:01:27 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Vandaag voor het eerst een 'nieuw' ZAP-stel in dienst gezien, de 3414 in 17859-A.%02% Hoe ziet dat eruit? - Geen gele balk meer aan de voorzijde (ik bedoel dus de 'extra' gele balk, die de 'oude' ZAP stellen hadden/hebben) - het RegioNS logo staat onder het zijruitje van de cabine - Op elke bak staat aan de andere kant van de eerste deurpartij (vanaf de cabine gezien) met grote letters Apeldoorn, bij de bakovergang staat Zutphen, daartussen een blauwe lijn - En boven de ramen nog een logo van Provincie Gelderland, zoals dat ook op de CXX-stellen staat. Laatst bewerkt door daniel81 op 10-12-2009 20:04 |
27-12-2009 20:09:40 | ||
---|---|---|
Rienketje
|
Heeft iemand al een idee waar de DM'90 stellen die terzijde geplaatst worden zich momenteel bevinden? In Amersfoort staat nog niks. |
27-12-2009 20:12:15 | ||
---|---|---|
superboer
|
3443 en 3444 stonden donderdag nog op Zutphen Goederen. |
27-12-2009 20:19:51 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
De rest staat in zl. |
27-12-2009 22:56:28 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Inderdaad kapitaalvernietiging. Maar marktwerking schijnt goedkoper te zijn. Voor de politiek dan... Maar reizigers uitleggen dat er materieeltekorten zijn, dat gaat er bij mij allang niet meer in... |
27-12-2009 23:32:42 | ||
---|---|---|
vinny004
|
In principe is marktwerking gewoon één groot succes. Er wordt meer vervoer geleverd voor minder euro's. En dat er in de ochtendspits het allemaal wat krapper is, lijkt me ook wel verklaarbaar. In de rest van de wereld puilt het OV OOK uit in de ochtendspits... |
28-12-2009 00:39:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
Aha, marktwerking leidt tot veevervoer terwijl aan de andere kant van de hekken de lege vervoermiddelen je aangapen. En dat is goed. Nee, dat is één groot succes. Tuurlijk. |
28-12-2009 09:50:37 | ||
---|---|---|
rob46
|
QuoteIs dat wel zeker want op 23-12 stond 3433 in Hgl, recentelijk ook 3430, de 3428 in Gn en de 3429,3431, 3434/3436 zijn niet in Zl waargenomen. Laatst bewerkt door rob46 op 28-12-2009 09:51 |
28-12-2009 10:04:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
Kweenie of het met de winterperikelen te maken heeft, maar in ieder geval zijn de 3427-3433 en 3436 niet meer terzijde (zijn zij op papier maar eventjes geweest) en zullen nu weer voorlopig in dienst blijven. |
28-12-2009 10:22:05 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
@Rob: Toen ik de 18de in zl was stond er ter hoogte van de losweg in zl een flink aantal stellen vandaar dat ik zei dat de rest in zl staat.. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
28-12-2009 10:24:56 | ||
---|---|---|
rob46
|
Wat een warboel, blijkbaar is het lijstje Tz nu 3409(bots Hlm), 3443+3444 Tz Zpge, 3445/3447 Tz Zl, blijft nog zoek de 3434+3435 terwijl de extra editie HOV meldt 3448/3453 ook Tz.?? |
28-12-2009 10:28:30 | ||
---|---|---|
superboer
|
3437 t/m 3442 en 3448 t/m 3453 rijden bij Syntus en zijn natuurlijk niet terzijde gegaan. |
28-12-2009 10:33:37 | ||
---|---|---|
rob46
|
Dat is wel duidelijk want ik zag net jouw spots van vandaag, dank daarvoor. Laatst bewerkt door spiketrain op 28-12-2009 10:37, reden: Quoot laatste bericht verwijderd. |
28-12-2009 11:33:13 | ||
---|---|---|
vinny004
|
QuoteEr rijden anders veel meer treinen tussen Barneveld en Amersfoort, op de Noordelijke Nevenlijnen, in de Achterhoek en op de Maaslijn. Vergelijk anders het spoorboekje uit de jaren '80 met dat van nu... |
28-12-2009 11:35:27 | ||
---|---|---|
salieri
|
QuoteAls je goed keek, zag je dat Syntus en de terzijde gestelde stellen, omgedraaid waren in het stukje |
28-12-2009 11:54:42 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteIk hoor niet tot de zwart-witdenkers & ik verklaar dus ook niet dat de marktwerking DUS niet deugt omdat er allerlei materieel vroegtijdig aan de kant wordt gefl#kkerd en niet ingezet terwijl er treinen (objectief gezien, want achterblijvende reizigers) veel te klein rijden. Ik wijs er alleen (ironisch) op dat jij impliciet het omgekeerde beweert: er rijden veel meer treinen en dus is kennelijk verder alles goed. Ik ben zo vrij het daar niet mee eens te zijn. |
28-12-2009 14:47:35 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Je kunt als vervoerder beter een gelijkmatig aantal reizigers over de gehele dag hebben. Veel makkelijker plannen met materiaalinzet en personeelsinzet. Alleen kun je dan een flink deel van je personeel aan de kant zetten en of dat nu wenselijk is Op de aanschaf van materiaal wordt bezuinigd. Hoe kun je je materiaal maximaal volstouwen met reizigers zonder dat je nog stelletjes moet bijplaatsen of stewards of HC's moet laten meereizen. Zo krijg je ook geen enorme scheefgroei tussen je materieelinzet gedurende de dag. Of het vanuit reizigersperspectief wenselijk is is een tweede |
28-12-2009 14:51:53 | ||
---|---|---|
martijn
|
misschien handig om het verschil tussen materiaal en materieel eens in een woordenboek op te zoeken |
28-12-2009 17:03:33 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Niet echt hoor. Alle nieuwe vervoerders kwamen met nieuw materieel op de proppen en reden met gehuurd materieel totdat het nieuwe spul was afgeleverd. Kijk maar naar CXX op de Valleilijn plus Veolia in zuid-Limburg en de Maaslijn. En daar gaat het nou net om wat betreft DM'90: Er wordt een vloot DM'90 aan de kant gezet alsof het is afgeschreven, terwijl Veolia bezig is met het plaatsen van fonkelnieuwe tussenbakken. Dát bedoel ik met kapitaalvernietiging. En, ik ben ook niet zwart-wit tegen marktwerking, maar wel op deze wijze waarop het op het OV wordt toegepast en dat is in veruit de meeste gevallen op een wijze waar reizigers bij overname en de eerste weken/maanden bijna per definitie eerder last dan lust bij heeft. Tuurlijk biedt CXX meer treindiensten aan, leuk, maar hoe vaak hebben we moeten lezen dat er materieeltekorten waren en de pendel Amf-Bnn voor de zoveelste keer niet reed? En dat terwijl er op het Nederlandse spoor per saldo zat rijvaardig materieel op het spoor staat? Ben daarom ook erg benieuwd welke bestemming DM'90 op termijn gaat krijgen en niet aan de kant gaan omdat men in Gelderland bijvoorbeeld het zwarte drukknopje 'deuren openen' niet mooi vindt... |
28-12-2009 22:20:24 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Dat is natuurlijk een laf excuus om zelf geen enkel ambitieniveau meer te hebben. |
28-12-2009 22:37:45 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Of realisme? |
28-12-2009 22:44:37 | ||
---|---|---|
mren
|
In de rest van de wereld vallen in het wegverkeer riant meer doden (per inwoner gerekend) dan in Nederland. Desondanks had men in Nederland de ambitie om het aantal doden drastisch terug te brengen en dat is ook behoorlijk goed gelukt. Dus wijzen naar anderen en je nietaanpassen omdat te volle treinen in de ochtendspits blijkbaar een gegeven is, is een gebrek aan ambitie. Waar een wil is, is een weg enzo. Dit uiteraard wat genuanceerd met realisme, maar ik blijf het laf excuus vinden. Geef dan gewoon toe dat je er uit economisch oogpunt voor kiest dat niet iedereen kan zitten in de spitsen. Maar in sommige sectoren leeft er nog wat meer dan een economisch motief. Het is bijvoorbeeld ook goedkoper om een paar keer per jaar een huis af te laten fikken dan een brandweerkorps in dienst te houden. Of onze kustverdediging waarbij er zelfs geen enkel onderscheid bestaat tussen gebruikers en betalers om toch het economische aspect er maar weer bij te betrekken. En wie heeft als kind niet te horen gekregen 'als Jantje in de sloot springt, doe jij dat dan ook?'? |
28-12-2009 22:52:35 | ||
---|---|---|
sik214
|
Even wat over DM90.. Stel 3412 zit vandaag (vanavond) in de dienst Zwolle-Nijverdal ipv Apd-Zp... |
28-12-2009 22:53:30 | ||
---|---|---|
vinny004
|
QuoteNee ok, ik realiseer me ter dege dat marktwerking niet het gouden ei van columbus is, en vooral dat het vereist dat de aanbestedende overheid zijn huiswerk goed doet. Maar wat sommige zwartkijkers hier beweren is wel een beetje bezijden de waarheid. Laten we even kijken naar DM'90. Het is gewoon materieel dat niet meer aan de eisen van deze tijd voldoet. Het heeft geen airco, geen digitaal reisinformatie, geen gelijkvloerse instap en het is een relatief onzuinige trein. Dat het een relatief nieuwe trein is, doet daar weinig aan af of bij. Ik denk dat een grootschalige renovatie van DM'90 duurder is dan bestellen van wat catalogus-treintjes (FLIRT, GTW) die ook nog eens voor een levensduur van zo'n 15-20 jaar worden ontworpen in plaats van 40 jaar. In de nieuwe spoorwereld met relatief kortlopende concessies een veel reeëlere levensduur. |
28-12-2009 22:57:34 | ||
---|---|---|
vinny004
|
QuoteHet kost geld. Geld dat of van de reiziger moet komen (= treinkaartjes duurder) of van de belastingbetaler (= zinloze verhoging van de toch al belachelijke belastingdruk in NL). Volgens mij valt het maatschappelijk rendement van niet meer staan in de trein ook wel mee, in ieder geval lijkt het mij efficienter om juist niet in capaciteitsuitbreiding in de spits te investeren; immers dan gaan reizigers minder in de daluren reizen en meer in de spits. Een schevere verdeling spits/dal is perdefinitie een minder efficiente allocatie van treinmaterieel, personeel en middelen (geld). |
28-12-2009 23:08:17 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: zullen we het weer over DM'90 gaan hebben? Groet, Spiketrain |
29-12-2009 00:24:28 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Zullen we het behalve een focus op DM´90 dan ook meningen en feiten wat gescheiden houden? |
29-12-2009 07:22:14 | ||
---|---|---|
NS-APD
|
Quote Dat had je beter niet kunnen zeggen, nu is er gelijk materieel tekort%08% ONTOPIC maar weer: Laatst bewerkt door NS-APD op 29-12-2009 07:23 Werkzaam bij Arriva |
29-12-2009 08:19:36 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote De 3434 + 3435 zouden te Zl moeten staan, de 3434 al sinds 8/11 en de 3435 sinds 3/12. |
29-12-2009 09:32:09 | ||
---|---|---|
rob46
|
Keesje mijn dank, het plaatje is rond. |
29-12-2009 09:59:28 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Er zijn zelfs 20 diensten gesteld (inclusief Zl-Kpn) en 5 diensten voor Zp-Apd. Bij elkaar dus 25 diensten voor DM'90. Overigens staat hiervan wel meer dan de helft reserve, op GDST of OND. |
29-12-2009 15:54:04 | ||
---|---|---|
Chopper
|
Gisteren stond er een stel van Syntus te Br, samen met twee Syntus LINT-stellen. Het was helaas te donker om nummers te kunnen zien. |
02-01-2010 15:33:35 | ||
---|---|---|
roosendaal
|
Vandaag was ik in Haarlem en daar staat nog steeds dm'90 stel 3409. Van wat ik zo kon zien, was dit stel weer volledig hersteld van de aanrijding bij Koekange. De Abk bak zag er weer strak uit! Wanneer wordt dit stel weer gewoon in dienst gesteld bij NSR (aangezien het stel niet van NSFS is)? Of blijft dit stel terzijde in Haarlem staan? Het laatste kan ik me overigens niet voorstellen, want anders is het een duur herstelgrapje van de Abk-bak geweest. |
02-01-2010 15:51:00 | ||
---|---|---|
broek53
|
Bij het gigantische overschot aan DM '90 lijkt mij het herstel sowieso nogal overbodig op dit moment - maar het zal wel een verzekeringskwestie zijn. Uit het tempo waarin het stel niet uit Hlm weggehaald wordt kun je al wel opmaken dat niemand erom zit te springen. |
02-01-2010 16:37:14 | ||
---|---|---|
midniight
|
Denk ook eens aan loc 1605! Zijn ze bezig met herstel na schade, gaat ie toch naar de schroothoop. Dus dat wil niks zeggen. Twello, mooi gat op de Veluwe! |
02-01-2010 17:25:38 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Herstelde ICK's die nooit de dienst meer in zijn gekomen... en met een DH is dat ook al gebeurd. Dus inderdaad niet verbazend. |
02-01-2010 17:39:58 | ||
---|---|---|
broek53
|
Met dat verschil dat de 1605 en de ICK's in laese waren en "dus" in principe heelhuids teruggeleverd moesten worden. |
03-01-2010 18:35:32 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Ik zag vandaag voor het eerst een ZAP-stel met nieuwe bestickering. Het spotten vanaf een afstand wordt een stuk lastiger, want ik kon geen leesbaar nummer zien. (De kleine nummers bij de cabinedeuren zijn van een afstand te klein om te kunnen lezen). Shqiperise-lopers? |
05-01-2010 16:31:39 | ||
---|---|---|
gerard4653
|
Quote 5 stellen ZAP zou echt geen overbodige luxe zijn, het waren er altijd 4 (3401;3443-3445) We stellen nu (begin januari) vast dat 3412 hier geschrapt kan worden, dit stel blijkt niet bij RegioNS te rijden. Jammer, hopelijk komt er nog een vervanger uit het overschot DM90. Laatst bewerkt door gerard4653 op 05-01-2010 16:32 |
05-01-2010 17:20:41 | ||
---|---|---|
timtrein
|
In geval van plotselinge defecten zal er heus wel spoedig een vervangend stel uit Zwolle komen. |
05-01-2010 20:36:26 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
De discussie over concessie-eisen mag voortgezet worden in https://somda.nl/forum/7961/Toekomstige+concessies+en+DM%2790/. Vanaf heden in deze topic dus alleen aandacht voor de gang van zaken bij DM'90. Groet, Spiketrain |
05-01-2010 20:43:08 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Welke ZAP stellen zijn al voorzien van de nieuwe bestickering? De 3404 afgelopen zondag nog zonder gezien. En een onbekend gebleven stel met. Shqiperise-lopers? |
05-01-2010 20:47:02 | ||
---|---|---|
mdj
|
De 3401, 3402 en 3414 in iedergeval. De 3404 had het soiso niet, dan zou de 3412 overblijven. Daarnaast: De 3412 zou dan alleen als reserve zijn ingedeeld. Meer dan 4 bakken kan je niet rijden, Apdm en Vem zijn niet lang genoeg, Kbk wel. |
06-01-2010 08:27:12 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Zoals hierboven al geschreven wordt, de 3412 rijdt niet bij de ZAP. In de opvallende dingen is het stel de afgelopen dagen gemeld in de 9100. |
06-01-2010 09:00:04 | ||
---|---|---|
broek53
|
Yep. Wat overigens niet wegneemt dat de 3412 officieel (op papier dus) is ingedeeld voor de ZAP-groep. Als-ie daar niet nodig is, is het logisch dat hij elders rijdt. |
06-01-2010 09:21:25 | ||
---|---|---|
rob46
|
Opvallend is dat ZAP-stel 3401 naast haar nieuwe bestickering wel het gele bandje op het front heeft behouden.Zie http://www.flickr.com/photos/rob46/4249866213/ Laatst bewerkt door rob46 op 06-01-2010 10:40 |
06-01-2010 17:10:32 | ||
---|---|---|
Joff-10242
|
Weet iemand of Zl-Kpn een extra stel heeft?, ik zag zaterdag de 3418 (met daarvoor de 3410) staan naast het Kamperspoortje in Zl |
06-01-2010 17:26:12 | ||
---|---|---|
salieri
|
Er staan daar wel vaker DM'90 stellen die niet op Zl-Kpn rijden, dus lijkt me niet |
06-01-2010 17:33:52 | ||
---|---|---|
superboer
|
QuoteDie zouden verwijderd worden als de vorstperiode voorbij was, wat dus nog wel even zal gaan duren. |
06-01-2010 17:46:57 | ||
---|---|---|
279
|
de 3409 is op di 5/1 overgebracht van Hlm naar Zl. René |
06-01-2010 17:50:39 | ||
---|---|---|
martijn
|
Is gister tig-keer bij de opvallende dingen vermeld |
06-01-2010 19:24:56 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Weet iemand hoe de 3402 en 3414 onderling te herkennen zijn. Ik ben toch wel benieuwd welk stel met nieuwe ZAP stickers ik zondag heb zien rijden. De 3401, 3404 en 3412 vallen onder reeds in dit topic genoemde redenen af. Shqiperise-lopers? |
06-01-2010 23:25:31 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Hoewel de laatste dagen slechts 1 stel in dienst is op Zl-Kpn, beetje raar met dat overschot aan DM'90... |
06-01-2010 23:28:50 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
tja, hoe vol zit ie dan? staan voor die afstand lijkt me nou ook weer niet zo'n ramp |
06-01-2010 23:41:30 | ||
---|---|---|
treintim
|
De Kamperlijn heeft een tweede treinstel nodig in de spits wegens de grote drukte 's ochtends Kampen-Zwolle (dan reizen de meeste studenten en werknemers naar de 'grote stad') en 's avonds in de tegenspits Zwolle-Kampen (gaat iedereen massaal weer naar huis). Als je 's ochtends in de spits Zwolle-Kampen doet en 's avonds Kampen-Zwolle heb je met 4 bakken wel 1 bak voor jezelf. Maar met 1 treinstel zullen er wel heel veel mensen moeten staan in de goede spitsrichtingen. Heb je wel eens gekeken op station Zwolle wat er om bijv. 08:43 of 09:13 uit het Kamperboemeltje komt? Die massa loopt dan over spoor 1 naar de stationstunnel toe en kleurt heel spoor 1 zwart met een marcherende reizigersstroom. Beetje jammer dat ze dan maar 1 DM'90 inzetten de ganse dag, maar misschien dat DM'90 ook wel wat winterse doublures kent, misschien wilde het koppelen met het spitsstel wel niet. Niet zo gek, toen ze eergisteren nog wel met 2 x DM'90 reden zag de éne diepvriesbuffel er zo uit: http://i253.photobucket.com/albums/hh67/TreinTim/DM90uitKampen.jpg Laatst bewerkt door treintim op 06-01-2010 23:51 |
07-01-2010 09:15:43 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Volgens mij heeft de 3414 twee nogal afwijkende tinten geel, de ene bak is aanzienlijk lichter dan de andere. De 3402 is gelijkmatig geel. Laatst bewerkt door daniel81 op 07-01-2010 09:15 |
07-01-2010 09:49:32 | ||
---|---|---|
Apda
|
De 3402 heeft de 1e klas aan de Zp-kant; de 3414 aan de Apd-kant. Zolang als dit duurt natuurlijk... |
07-01-2010 11:10:37 | ||
---|---|---|
robm
|
QuoteGisteren (wo) reden de hele dag (overdag tenminste) beide stellen. |
07-01-2010 18:08:23 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Bedankt! Daarmee heb ik dus de 3414 gezien. Shqiperise-lopers? |
07-01-2010 19:04:44 | ||
---|---|---|
Joff-10242
|
Quote Nou.... ik heb hem eens op zondagavond gehad (Kampen-Zwolle), echt HELEMAAL vol. ook op de heenweg (in de middag) zat/stond de trein helemaal vol |
07-01-2010 21:27:11 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ingaande vandaag ook weer in dienst de 3443 en 3444 (ex-regioNS, ex-terzijde). |
07-01-2010 21:48:17 | ||
---|---|---|
gerard4653
|
Over 3445 (de 3e van het trio ex ZAP) niets naders te melden? |
07-01-2010 21:50:59 | ||
---|---|---|
broek53
|
Tsja, als ik over 150 stellen iets meld, vraagt er altijd wel iemand naar het 151e . Neen, meer dan ik opschrijf, weet ik niet. Laatst bewerkt door broek53 op 07-01-2010 21:51 |
07-01-2010 21:52:30 | ||
---|---|---|
gerard4653
|
Ik wil echt niet overvragen en ben blij met je berichtgeving. Maar de 3445 is hier in het ZAP gebied nu eenmaal onlosmakelijk verbonden aan 3443 en 3444. Vandaar! |
07-01-2010 21:54:11 | ||
---|---|---|
robbertc
|
DM'90 is ook weer hard nodig; voorlopig blijft het nog wel rijden in de 9100 en 2900.. "Tot nader order" heet zoiets in de prognose Laatst bewerkt door robbertc op 07-01-2010 21:54 |
07-01-2010 21:56:36 | ||
---|---|---|
superboer
|
Wellicht leuk voor op de foto: Zeer waarschijnlijk hebben de 3443 en 3444 de ZAP bestickering nog! |
07-01-2010 22:15:20 | ||
---|---|---|
mdj
|
Quote Met lange of korte kering in Gn%08% *Schuilt achter de kerende 9100 voor een woede-uitbarsting van Robbertc* Bij twijfel: gebruik beton. |
08-01-2010 11:09:01 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteWeet je wat? Jij je zin ! Ingaande heden is de 3445 ook weer inzetbaar bij de (gewone) NS Laatst bewerkt door broek53 op 08-01-2010 11:09 |
09-01-2010 19:26:12 | ||
---|---|---|
robbertc
|
QuoteWoede-uitbarsting? Ik? Zal wel, ik dacht dat ik (naja, 1 keertje niet dan) altijd vrij neutraal bleef.. Hoe dan ook: Vanaf aankomende woensdag staat de 'zout'dienstregeling ook officieel in de plannen, en dat plan geeft aan dat er lang gekeerd wordt met de 9100 in Gn.. Laatst bewerkt door robbertc op 09-01-2010 19:29 |
10-01-2010 09:06:02 | ||
---|---|---|
NS-APD
|
Quote de 3445 staat nu te zp en heeft zijn apd-zp stickers niet meer Werkzaam bij Arriva |
10-01-2010 10:35:33 | ||
---|---|---|
103 220-0
|
Overigens vond ik het opvallend te zien van hoeveel van de in Zwolle aan de kant staande stellen de cabinedeuren openstonden. Of is dat een wintergeste van NS naar de plaatselijke zwervers toe? ---- Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl |
10-01-2010 10:38:55 | ||
---|---|---|
keesje
|
Wat is eigenlijk het nut geweest om de 3443-3445 te ontstickeren en vervolgens 3 andere stellen toe te wijzen aan ZAP? In het kader van kostenbesparing lijkt het in ieder geval niet de reden... |
10-01-2010 10:41:01 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Uitwisseling tussen eigen stellen en die van NSFSC in verband het buitendienststelling. Alleen door de materieelnood door defecten is een groot deel van de buitendienst gestelde DM'90 weer in dienst gesteld voor o.a. de 9100. Als die winterperikelen weer over zijn zullen die overbodige DM'90 alsnog terzijde gaan. Shqiperise-lopers? |
11-01-2010 08:02:42 | ||
---|---|---|
keesje
|
De stellen 3443, 3444 zijn op zaterdag 9/1 in de middag én zondag 10/1 de hele dag weer ingezet in de 17900. De 3445 reed die dag leeg Zl-Zp en is nog niet verder ingezet. Deze drie stellen zijn maandagmorgen 11/1 niet ingezet bij aanvang dienst. Vandaag (11/1) is wel de 3409 weer terug van weggeweest na de aanrijding die het op 16/10 opliep bij Koekange. Stel begon vanmorgen vroeg als 17909. Laatst bewerkt door keesje op 11-01-2010 08:03 |
12-01-2010 21:29:11 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
De 3443 en de 3444 zijn per 11/1 overgegaan naar Syntus. Stellen staan nu nog in Zwolle. |
12-01-2010 21:32:31 | ||
---|---|---|
mark
|
Opmerkelijk. Dit worden dan de 62 en 63 neem ik aan? |
12-01-2010 23:04:51 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Huh. Hebben heel lang dienst gedaan voor ZAP. Daarna buiten dienst, terug in dienst voor anderhalve dag tussen Zl en Nvdw, vervolgens naar Syntus? Inderdaad opmerkelijk... |
12-01-2010 23:18:07 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Hm, ik had eerder Veolia verwacht (want er gaan stellen doorschuiven vanuit de Maaslijn naar Zuid-Limburg i.v.m. de aanrijding van laatst). |
12-01-2010 23:27:44 | ||
---|---|---|
mren
|
Deze stellen zijn toch geschikt voor eenmansbediening? In dat licht is het niet vreemd dat het juist de ex-ZAP-stellen zijn. |
12-01-2010 23:58:52 | ||
---|---|---|
Railprutse
|
QuoteIk had toch gezegd de 3446 en 3447 als er Buffel naar Veolia gaan?! Laatst bewerkt door Railprutse op 12-01-2010 23:59 |
13-01-2010 00:06:12 | ||
---|---|---|
broek53
|
Yep. Daarvan werd mij alleen verteld dat deze zonder motoren staan. |